NA PUTU BAJKOVITIH ZVUKOVA: Nađa Dornik, mlada srpska pijanistkinja i harfistkinja, uspešno gradi karijeru u Parizu (FOTO)

KADA je neko rođen na Svetski dan muzike, kao što je to srpska pijanistkinja i harfistkinja Nađa Dornik (23), onda je valjda bogomdano predodređen kome će se umetničkom carstvu privoleti.

НА ПУТУ БАЈКОВИТИХ ЗВУКОВА: Нађа Дорник, млада српска пијанисткиња и харфисткиња, успешно гради каријеру у Паризу (ФОТО)

Foto: Goran Čvorović

 Nađa trenutno sprema doktorat iz klavira na prestižnom Nacionalnom konzervatorijumu u Parizu, a svojim nastupima nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Nagrade, zato, pljušte jedna za drugom. Kako svira, pokazao je i poziv da nastupa u čuvenom "Karnegi holu" u Njujorku, sa samo 14 godina.

- Nagrađena sam na svetskom takmičenju "Klavir i žice" i nagrada mi je bila da održim nastup i sa harfom, a onda i sa klavirom. Mnogo publike, neverovatno iskustvo koje mi je dalo podstrek da nastavim dalje – kaže Dornik za "Novosti".

Imala je samo 4 godine, kada je roditeljima, tek tako, saopštila da želi da se bavi muzikom i zatražila od njih da je odvedu u muzičku školu.

- Ne znam otkud ta ljubav. Niko u mojoj porodici nije muzičar, niti se bavio muzikom – kaže naša sagovornica.

Foto: Goran Čvorović

Odmah je krenula u pripremni razred muzičke škole "Vučković". Počela je s klavirom. Sa osam godina, pridružila je i harfu.

- Od početka sam imala dobru profesorku, Stašu Mirković Grujić – ističe Dornik.

Usledio je, zatim, prelazak u srednju muzičku školu "Mokranjac" gde je kod Dijane Sretenović dobila određenu slobodu i koja je usmerila na pravi put.

- Što se tiče klavira, mogu u potpunosti da se zahvalim profesorki Željki Vorkapić u "Mokranjcu", zahvaljujući kojoj sam ovde u oštroj konkurenciji jedna od najboljih pijanistkinja. Bez nje to sigurno ne bi bilo tako.

Foto G. Čvorović

Ljubav prema klaviru bi mogla da bude i neko opšte mesto u životu muzičara, ali ona prema harfi, instrumentu sa 47 žica, nešto je posebno, drugačije, što se retko sreće.

- Čim sam prvi put čula njen zvuk, htela sam da otkrijem kako funkcioniše. To je instrument za koji smatramo da dolazi iz bajki. Zvuk harfe nije samo ono što možemo da vidimo u filmovima, mnogo je više od toga – ističe Nađa.

Njen bajkoviti internacionalni put je počeo još u "Mokranjcu". Nastupala je na značajnim mestima. Bila je pozvana na Svetski kongres harfe 2017. u Hongkongu, osvojila prvu nagradu na takmičenju klavira "Prokofjev" u Pragu, dosta je putovala, osvojila veliki broj nagrada.

U SRBIJI U RUSKOM DOMU

Nađa Dornik je u aprilu nastupala u Srbiji, u Ruskom domu u Beogradu.

- Nadam se da ću uskoro imati priliku ponovo da sviram u mom rodnom gradu – ističe. 

- Dok sam bila u Beogradu, mnogo mi je pomoglo to što sam više puta nastupala kao solista sa orkestrom Ministarstva odbrane "Stanislav Binički" koji mi je bio velika podrška još od moje 12. godine. To mi je dalo sigurnost i podstaklo da budem što bolja – naglašava naša mlada umetnica.

Usledile su studije u Francuskoj, gde je želela da dođe zato što je profesorka Izabel Moreti u Nacionalnom konzervatorijumu za muziku i balet najpoznatija harfistkinja na svetu. Kaže i da je odličan pedagog. Sve to uticalo je na to da dobije motivaciju da ostane u Parizu i tu gradi karijeru.

Završila je dva mastera, za klavir, i za harfu. Trenutno se nalazi na doktorskim studijama izvođača za klavir na istom konzervatorijumu. Prošla je oštru konkurenciju. Prijavilo se sto kandidata, a birali su sedmoro za sve instrumente. Od pijanista ih je troje. Nažalost, za najviši nivo usavršavanja morala je da odabere samo jedan instrument.

Foto: Goran Čvorović

- Izabrala sam klavir, nisam mogla i harfu, jer mi pruža više mogućnosti za nastavak karijere – navodi Dornikova koja, paralelno, pohađa i treći master, kamerne muzike.

Najviše je privlači i pogađa muzika Rahmanjinova i Skrjabina, dok se tokom doktorskih studija posvetila delima Skrajbina i Šimanovskog, imajući u vidu da su bili inspirisani Parizom. Na konzervatorijumu je oformila i svoj trio, "Neptun", za kamernu muziku. Uz nju nastupaju još violončelista, Francuz Šarl Goge i violinistkinja Aj Nakanu iz Japana. Drže koncerte širom Francuske.

Nađu Dornik su do sada pozivali na mnogobrojne festivale. Održala je koncert harfe i klavira u Minhenu, svirala na festivalu "Klavirski randevu" u Nici i "Šopen" u Parizu. Nastupila je i na "Lirskoj areni" na Monmartru gde je izvela jedan od najtežih koncerata za klavir, finale Trećeg Rahmanjinovog koncerta, kada je francuska kritika izuzetno pozitivno ocenila njen nastup. Prethodnih dana svirala je u Španskom kulturnom centru, nastupala je ranije i u Kulturnom centru Srbije, a imala je i koncert posvećen 150. godišnjici rođenja Rahmanjinova u sali "Korto" u Parizu.

Foto: Goran Čvorović

- Planiram da budem što više na sceni. To je nešto što me zaista raduje i što mnogo volim – govori ova talentovana devojka.

Koliko Nađu cene u Parizu, pokazuje i podatak vezan za saradnju Nacionalnog konzervatorijuma sa Vojnim muzejom u Parizu. Trebalo je da se izaberu tri projekta studenata za nastup, a za sva tri izabrana je ona: solo klavirski koncert će imati u martu 2025, a u maju iste godine koncert harfe i nastup sa svojim triom! Sledeće godine sviraće u Kolmaru na leto, a sa triom u januaru na pariskoj Bastilji...

- Želim da izgradim svetsku karijeru. Put do toga vodi kroz nastupe, naporan rad i što više usavršavanja – ne krije ambicije.

POSVEĆIVANjE KARIJERI

- Težak je život za mlade umetnike u Parizu, gde boravim već sedam godina. Finansijski nije lako. Kao dobar student, dobijam od Francuske države jednokratne stipendije, ali one nisu dovoljne. Očekujem da dobijem i stipendiju iz Srbije. Zarađujem i od koncerata i davanja časova. Želela bih, ipak, da se u potpunosti posvetim karijeri – ističe Dornikova.

Zanimljivo je da se ljubav prema dva instrumenta oseća u njenim interpretacijama.

- Često mi govore da moj zvuk na klaviru asocira na harfu. Istovremeno, nedavno sam dobila kompliment da sviram energično i orkestarski. Ne vredi samo jedno ili drugo, izvođenje treba da bude kombinacija svega toga.

U zapisanim notama postoje samo naznake koje ne mogu da do kraja otkriju kako je kompozitor tačno predvideo da se odsvira njegovo delo, i tu dolazi do izražaja senzibilitet izvođača.

Foto G. Čvorović

- Slažem se s tim. Muzika nije matematika, ne može da se izvodi samo na jedan način, sve zavisi od interpretatora i njegovog pogleda na muziku. Ne možemo tačno da znamo šta je kompozitor želeo, ali možemo da se približimo tome.

Kad nije matematima, šta je, onda, muzika?

- Nešto nedodirljivo, mistično. Muzika je priča. Veza poezije, naracije i slikarstva, u notama – govori, kao da svira na harfi, Nađa Dornik.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)