PESNIK LJUBAVI, NEBA I PTICA: Naučni skup "Poetika Miroslava Antića" u okviru projekta posvećenog književnosti za decu i mlade

D. Bt. - M. A. K.

16. 11. 2021. u 19:18

SLAVA je od početka pratila njegovo delo, a neretko, išla ispred njega. Ovo je otvarajući naučni skup "Poetika Miroslava Antića", na Učiteljskom fakultetu, istakao profesor Aleksandar Jovanović, koji je osnivač projekta "Poetika srpske književnosti za decu i mlade". Današnja manifestacija deo je tog projekta, a dosada su održani skupovi i objavljeni zbornici o Dušku Radoviću, Grozdani Olujuć, Momi Kaporu i Grigoru Vitezu.

ПЕСНИК ЉУБАВИ, НЕБА И ПТИЦА: Научни скуп Поетика Мирослава Антића у оквиру пројекта посвећеног књижевности за децу и младе

Učesnici skupa na Učiteljskom fakultetu / Foto M. B.

Prema mišljenju profesorke Valentine V. Hamović, Antić je pesnik nadahnuća, intuicije i snažne imaginacije, ali i opsesivnih tema i motiva:

- To su teme vojvođanskih pejzaža, ljubavi (erotike), refleksija o slobodi i smislu postojanja, i detinjstva. Tema detinjstva postaje vezivno tkivo oba njegova književna korpusa. Kada se pojavio zbirkom "Ispričano za proleća" i "Roždestvo tvoje" doneo je vojvođanski duh i ravnicu, u najdubljoj sprezi socijalni i rodoljibivi ton - istakla je Hamovićeva, dodajući da će se vrlo brzo, zbirkom "Plavo nebo" naročito knjigom "Psovke nežnosti" pojaviti i kao čovek neba, zvezda, vetra i ptica, taj astralni repertoar motiva će, potom, postati jedan od najčešćih u njegovoj celokupnoj poeziji, sa dvojakim predznakom - kao simbolički prostor beskrajnog prostranstva i slobode kojoj se stremi.

U poetičko središte Antićevih najranijih pesama postavljen je, smatra Nemanja Karović, sentimentalno osećajan, loman i raznežen, a nekad buntovan i jakšićevski prkosan, ali uvek treperav i zanesen lirski subjekt, čiji su nemiri i egzaltacije poslužile kao podloga na kojoj će se razvijati socijalnom tematikom zasvođena, a dečjim doživljajima rata razuđena paleta pesničkih motiva.

- U svojim zbirkama namenjenim mladima Antićev pesnički subjekt uzima poziciju odraslog vodiča koji objašnjava mladom čitaocu protivrečnosti koje oseća u sebi i u svetu oko sebe, hrabreći ga da sam istraži svoj put - objasnila je profesorka Zorana Opačić. - U osnovi, Antić gradi svoj konstrukt detinjstva na slabosti i nesigurnosti adolescentske svesti, ne polazeći od toga da ta svest može biti raslojena ili, naprosto, drugačija od njegovih očekivanja. Ta vrsta uverenosti podriva se i destabilizuje u "Šašavoj knjizi", uvođenjem glasova odraslih i glasova mladih koji svedoče o raznovrsnim vidovima odnosa sa roditeljima, od sadružništva, razumevanja do dubokog jaza.

Zbirka "Plavi čuperak", naglasila je dr Slađana Jaćimović, jasno je nagovestila da se pojavio pesnik koji će opevati - smelije, otvorenije i sugestivnije - ono doba kada se u detetu budi svet čula, otvara prostor adolescentskih nemira i drhtaja, stiču, zbunjeno i nespretno, prva ljubavna iskustva:

- Otuda se gotovo sa sigurnošću može reći da je Miroslav Antić rodonačelnik ljubavne poezije za decu, pisac koji je prvi iz zbirke u zbirku lirizovao titraje duševnih i erotskih nagoveštaja koji upravo markiraju granicu prelaska u svet odraslih i svojevrsnog oproštaja od detinjstva - zaključila je Jaćimovićeva.

Zorana Opačić i Valentina Hamović / M. B.

ZASTUPLJEN U ANTOLOGIJAMA

PRISUSTVO Antića u antologijama, izdvojila je profesorka Jelena Panić Mareš, može se pratiti od njegovih početaka, odnosno antologije "Dečja poezija srpska" Bore Ćosića iz 1965. Bio je podjednako verifikovan u antologijama koje su sastavljali pesnici (Radović, Zubac, Stanišić, Vitezović, Lakićević, Brajković), ali i proučavaoci književnosti (Pražić, Marjanović, Rosić, Opačić).

U ŠKOLSKI PROGRAM U 34. GODINI

GOTOVO pre pola veka, 1976, u svojoj 34. godini, Antić je ušao u školske programe i ostao u njima sve do danas, podsetila je profesorka Valerija Janićijević:

- Od tada nema nijednog novog, reformisanog programa za razrednu, odnosno predmetnu nastavu književnosti a da se ovaj značajan i veoma popularan pesnik nije našao u njima, ne u svim razredima, ali u većini. Ispunio je tako jedan od osnovnih uslova za školskog pisca: da se svojom poezijom obraća različitim generacijama.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)