SVE MANJA PAKOVANJA, A SVE VIŠA CENA: Mogla sam da prebrojim zrna graška, da me nije mrzelo

E.B.T.

30. 03. 2023. u 16:56

POTROŠAČIMA prilikom svakodnevne kupovine u marketima najviše muka zadaje smanjivanje gramaže proizvoda, što je nepoštena poslovna praksa proizvođača koja je uzela maha, a sa ciljem da se na prikriven način poveća cena artikla.

СВЕ МАЊА ПАКОВАЊА, А СВЕ ВИША ЦЕНА: Могла сам да пребројим зрна грашка, да ме није мрзело

Foto: Profimedia

Ovo navode u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije, ističući da značajno raste broj pritužbi na ovu pojavu nazvanu šrinkflacija. Termin potiče od reči shrink koja na engleskom znači smanjenje, skupljanje, i inflacija, što je opšti rast cena.

Primetno je i da se na društvenim mrežama samo nižu objave nezadovoljnih kupaca zbog kaliranja proizvoda. Potrošači posebno ukazuju na smrznuto povrće. Ta pakovanja su se sa pola kilograma prvo smanjila na 450 grama, a sada su spala i na 400 grama. Osim toga, kako ističu, u ambalaži ima sve više leda, a sve manje povrća, dok kod mešavina najviše ima onog najjeftinijeg.

- Kupila sam mešavinu brokoli, karfiol i šargarepu - navodi tviterašica. - Bila su dva mala karfiola, jedan brokoli, a sve ostalo šargarepa.

Jedan pratilac je konstatovao da kesa malina košta kao ceo obrok, a da ih ima, možda, deset.

- Meni je za pitu sa višnjama nekada trebalo dve kese, a sad mi malo tri - nadovezala se Olja. - Kupila sam danas kesu graška, ladno sam mogla prebrojati zrna da me nije mrzelo.

Drugi pratilac duhovito je konstatovao - "kriza". Kupci su primetili i da su neki proizvodi istovremeno i poskupeli i ostali bez 200 do 300 grama. Takav je slučaj sa pakovanjem praška za veš koji se prodaje u količini od 2,7 i 1,8 kilograma.

I flaša gaziranog soka je korigovana. Tako je poznati brend zadržao potpuno istu veličinu boce i etiketu, ali je količinu smanjio sa 1,5 na 1,25 litra. Gotovo da je teško naći proizvod koji se nije stesao. Sve je više artikala sa smanjenim količinama, koje odstupaju od standardnih.

Ovim marketinškim trikom, smanjivanja ambalaže artikala, kompanije zloupotrebljavaju navike potrošača i na prikriven način povećavaju njihove cene. Razlog za to je što kupci brzo primete poskupljenje proizvoda, ali ne obraćaju previše pažnje na količinu proizvoda.

Ta pojava je prisutna niz godina i na evropskom i na našem tržištu, a posebno se zahuktava u vreme inflacije. Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da ovo predstavlja zloupotrebu navika potrošača, ali da nije kažnjivo ukoliko su svi podaci o proizvodu jasno navedeni na deklaraciji. Toj organizaciji, putem njihovih profila na društvenim mrežama, svakodnevno stižu žalbe kupaca zbog prakse proizvođača da smanjuju ambalažu.

- To predstavlja marketinški trik, jer proizvođači računaju na navike kupaca koji obično ne proveravaju težinu proizvoda, niti čitaju deklaraciju, već očekuju da određena veličina ambalaže ima količinu na koju su navikli - navodi Dragić. - Smanjivanjem sadržaja na prikriven način poskupljuje proizvod, jer se za istu cenu dobija manja količina nego ranije.

Prema njegovim rečima, ovoj praksi se ne može stati na put, jer je direktiva Evropske unije od pre deset godina dala slobodu proizvođačima da legitimno mogu da promene gramažu ili zapreminu proizvoda. Od toga profitiraju proizvođači i trgovci, a na štetu potrošača. Jedino što kupci mogu da urade je da ne kupuju takve proizvode.

U ŠKOLAMA ĆE UČITI O PRAVIMA

MINISTARSTVO trgovine najavilo je da od septembra počinje edukacija učenika osnovnih škola o zaštiti potrošača. Kako je nedavno objasnila pomoćnica ministra Višnja Rakić, od dece se neće tražiti da uče zakone, već samo osnovna potrošačka prava.

- Prvo će se početi sa edukacijom nastavnika, a onda će oni, na osnovu nastavnog plana i programa, edukovati decu uzrasta osnovnog obrazovanja - objasnila je Rakićeva.

Lane je evidentirano ukupno 22.869 prigovora građana, koji su primljeni u udruženja za zaštitu potrošača. Građani se najviše žale na kvalitet robe, i to bele tehnike, odeće i obuće.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri