OD AUTO-GUMA DO VRHUNSKE KUHINJE: Kako je nastao poznati francuski "Mišlenov vodič" za najbolje restorane, udomaćen širom sveta

Goran Čvorović - stalni dopisnik iz Pariza

30. 01. 2022. u 11:28

REZERVISAO je za dvoje, a došao je sam. Elegantno obučen, seo je za sto i zatražio jelovnik. Bez greške se služio escajgom, uzimajući tačno onu viljušku koja je predviđena za naručeno jelo. Bio je to inspektor "Mišlenovog vodiča".

ОД АУТО-ГУМА ДО ВРХУНСКЕ КУХИЊЕ: Како је настао познати француски Мишленов водич за најбоље ресторане, удомаћен широм света

Foto Tviter

To su samo neka od podeljenih iskustava iznenađenih vlasnika restorana, koji nikada ne znaju kada može da im iznenada dođe čovek koji iz svog čarobnog šešira izvlači zvezdice, od čega im zavise prestiž i dolazak vrhunske klijentele.

Čuvena francuska crvena knjižica "sveto je kulinarsko pismo". Prvi put je krajem prošle godine stigla i u Srbiju. A sve je počelo daleke 1900, kada je poznati proizvođač automobilskih guma Andre Mišlen, zajedno sa svojim bratom Eduardom, odlučio da izda reklamnu brošuru sa listom mehaničara, lekara i geografskim planovima nekoliko gradova. Promućurno je smatrao da će, putujući i otkrivajući gradove, turisti trošiti gume koje on proizvodi.

Vodič je, pre svega, bio namenjen bicklistima, jer je u to vreme u celoj Francuskoj bilo registrovano samo 2.400 automobila. Prvo izdanje, rađeno za Univerzalnu svetsku izložbu u Parizu, štampano je u 35.000 primeraka. Original je pre desetak godina prodat za 15.000 evra na aukciji.

Od 1904. pojavilo se ocenjivanje hotela, njihovih cena i pružanja usluga, među kojima je, na primer, bilo i davanje jedne sveće. Vodič se 1907. proširio na Alžir i Tunis. Tiraž je udvostručen do Prvog svetskog rata. Posle rata, uvedena je nova forma vodiča za "gastronomska putovanja". Od 1920, "Mišlenov vodič" se više nije delio, već je morao da se plati. Najbolji restorani su počeli da se ocenjuju od 1926. Vrednovanje s jednom, dve ili tri zvezdice uvedeno je 1931, najpre od prestonice ka moru, na pravcu Pariz - Lion - Marselj.

Srbija na sajtu Mišlenovog vodiča

Nemački vojnici koji su na početku Drugog svetskog rata učestvovali u napadu na Francusku 1940. dobili su po jedan primerak ovog vodiča, da bi se lakše kretali. Kada se rat bližio kraju, saveznici su učinili isto. Imajući u vidu da su nemačke trupe pri povlačenju uništavale signalizaciju, vojnici koji su se iskrcali u Normandiji imali su u džepovima "Mišlenove vodiče" sa detaljnim planovima gradova.

Kroz decenije, bilo je inovacija, pa je tako 1997. uvedena kategorija "Gurmanski Bib" koja ukazuje na restoran sa dobrom hranom uz pristojnu cenu. Slično je posle uvedeno i za hotele. U poslednje vreme, popularna crvena knjižica uvršćena je i u satelitsku orijentaciju "dži-pi-es".

Jubilarno izdanje iz 2000, za stogodišnjicu vodiča, štampano je u čak 880.000 primeraka. Glavni akteri celog postupka su čuveni Mišlenovi inspektori, koji su uvedeni daleke 1933. godine. Oni obilaze restorane i hotele, oslonjeni na instinkt, saznanja iz medija, postojeći renome, savete lokalnog stanovništva. Slobodni su u izboru. Godišnje obiđu više od 30.000 kilometara. Tri nedelje su mesečno na putu, a četvrte u Bulonju, kod Pariza, prave bilans. U aktuelnoj elektronskoj verziji, širom sveta registrovano je 15.747 restorana. Među njima, i 14 beogradskih.

ČINjENICE

POSTOJI pet tačnih kriterijuma kojima se inspektori vode. To su analiza pečenja ili kuvanja, tekstura jela, detalji serviranja, harmonija ukusa i percepcija emocije koju je šef kuhinje hteo da prenese. Kažu da glavnu "caku" predstavlja pronalaženje gastronomske i vizuelne ravnoteže posluženog jela.

SAVET

Oni koji su već obavljali ovaj posao, savetuju vlasnicima da je bolje da imaju čist, beo tanjir, bez ogrebotina, nego preskupe, ali oštećene servise.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ETO, JAVLJA MI SE! Kako je Novak Đoković šokirao novinarku CNN-a