FORMULA 1 NA KALEMEGDANU: Simbol hrabrosti, veštine i strasti

Novosti online

22. 07. 2023. u 10:07

FORMULA na Kalemegdanu je naziv za istorijsku trku automobila koja je održana 3. septembra 1939. godine na stazi oko Beogradske tvrđave, koja je bila deo prvenstva Evrope u brdskoj vožnji.

ФОРМУЛА 1 НА КАЛЕМЕГДАНУ: Симбол храбрости, вештине и страсти

Foto: Vikipedija/javno vlasništvo

Ova trka je bila jedinstvena po tome što je bila jedina trka Formule 1 koja je održana za vreme Drugog svetskog rata, i što je privukla veliku pažnju javnosti i medija, kako u Jugoslaviji, tako i u inostranstvu.

Trka je imala dve kategorije: vozače amaterskog i profesionalnog statusa, koji su vozili različite modele automobila, uglavnom italijanske, nemačke i francuske proizvodnje. Ukupno je učestvovalo 37 vozača, od kojih je 12 bilo iz Jugoslavije, a ostali iz Italije, Nemačke, Francuske, Mađarske, Rumunije i Bugarske.

Staza je bila duga 2,7 kilometara, i prolazila je kroz Kalemegdanski park, pored Vojnog muzeja, spomenika Pobedniku, Sahat kule i Zindan kapije, i završavala se kod Karađorđeve ulice.

Trka je imala tri kruga, a ukupna dužina je bila 8,1 kilometar. Bila je veoma uzbudljiva i dramatična, jer je bila puna preokreta, sudara, kvarova i iznenađenja.

Najveća senzacija je bila pobeda italijanskog asa Tacija Nuvolarija, koji je vozio Alfa Romeo 12C-37, i koji je uspeo da nadmaši favorizovanog Nemca Hermana Langera, koji je vozio Mercedes-Benz W154. Nuvolari je pobedio sa vremenom od 5 minuta i 11 sekundi, što je bio novi rekord staze, dok je Langer bio drugi sa zaostatkom od 6 sekundi. Treće mesto je osvojio Francuz Rene Drajfus, koji je vozio Talbot-Lago T150C. Najbolje plasirani Jugosloven je bio Boško Milenković, koji je vozio Bugatti T35B, i koji je zauzeo šesto mesto.

Trka je privukla ogromnu pažnju publike, koja je došla u velikom broju da prati spektakl.

Procenjuje se da je trku pratilo oko 100.000 gledalaca, što je bilo oko trećine stanovništva Beograda u to vreme.

Trka je takođe bila medijski propraćena, kako od strane domaćih, tako i od stranih novinara i fotografa, koji su slali izveštaje i slike u svoje zemlje. Trka je bila i politički značajna, jer je pokazala da je Jugoslavija sposobna da organizuje veliki međunarodni događaj, i da je u dobrim odnosima sa različitim državama, uprkos tenzijama koje su vladale u Evropi pred izbijanje rata.

Formula na Kalemegdanu je, dakle, bila jedna od najvažnijih i najzanimljivijih sportskih manifestacija u istoriji Beograda i Jugoslavije, koja je ostavila dubok trag u sećanju i kulturi naroda. 

Ova trka je bila simbol hrabrosti, veštine i strasti vozača, koji su se nadmetali za slavu i čast, ali i simbol mira, saradnje i prijateljstva među narodima, koji su se okupili da uživaju u lepoti i uzbuđenju automobilskog sporta.

Foto: grad Beograd

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

NJEGOVA SMRT SLOMILA GLUMCA: U suzama svaki dan, plače od maja - pokazao kako na mobilnom čuva njegovu sliku (VIDEO)