FORMULA 1 NA KALEMEGDANU: Simbol hrabrosti, veštine i strasti
FORMULA na Kalemegdanu je naziv za istorijsku trku automobila koja je održana 3. septembra 1939. godine na stazi oko Beogradske tvrđave, koja je bila deo prvenstva Evrope u brdskoj vožnji.
Foto: Vikipedija/javno vlasništvo
Ova trka je bila jedinstvena po tome što je bila jedina trka Formule 1 koja je održana za vreme Drugog svetskog rata, i što je privukla veliku pažnju javnosti i medija, kako u Jugoslaviji, tako i u inostranstvu.
Trka je imala dve kategorije: vozače amaterskog i profesionalnog statusa, koji su vozili različite modele automobila, uglavnom italijanske, nemačke i francuske proizvodnje. Ukupno je učestvovalo 37 vozača, od kojih je 12 bilo iz Jugoslavije, a ostali iz Italije, Nemačke, Francuske, Mađarske, Rumunije i Bugarske.
Staza je bila duga 2,7 kilometara, i prolazila je kroz Kalemegdanski park, pored Vojnog muzeja, spomenika Pobedniku, Sahat kule i Zindan kapije, i završavala se kod Karađorđeve ulice.
Trka je imala tri kruga, a ukupna dužina je bila 8,1 kilometar. Bila je veoma uzbudljiva i dramatična, jer je bila puna preokreta, sudara, kvarova i iznenađenja.
Najveća senzacija je bila pobeda italijanskog asa Tacija Nuvolarija, koji je vozio Alfa Romeo 12C-37, i koji je uspeo da nadmaši favorizovanog Nemca Hermana Langera, koji je vozio Mercedes-Benz W154. Nuvolari je pobedio sa vremenom od 5 minuta i 11 sekundi, što je bio novi rekord staze, dok je Langer bio drugi sa zaostatkom od 6 sekundi. Treće mesto je osvojio Francuz Rene Drajfus, koji je vozio Talbot-Lago T150C. Najbolje plasirani Jugosloven je bio Boško Milenković, koji je vozio Bugatti T35B, i koji je zauzeo šesto mesto.
Trka je privukla ogromnu pažnju publike, koja je došla u velikom broju da prati spektakl.
Trka je takođe bila medijski propraćena, kako od strane domaćih, tako i od stranih novinara i fotografa, koji su slali izveštaje i slike u svoje zemlje. Trka je bila i politički značajna, jer je pokazala da je Jugoslavija sposobna da organizuje veliki međunarodni događaj, i da je u dobrim odnosima sa različitim državama, uprkos tenzijama koje su vladale u Evropi pred izbijanje rata.
Formula na Kalemegdanu je, dakle, bila jedna od najvažnijih i najzanimljivijih sportskih manifestacija u istoriji Beograda i Jugoslavije, koja je ostavila dubok trag u sećanju i kulturi naroda.
Ova trka je bila simbol hrabrosti, veštine i strasti vozača, koji su se nadmetali za slavu i čast, ali i simbol mira, saradnje i prijateljstva među narodima, koji su se okupili da uživaju u lepoti i uzbuđenju automobilskog sporta.
Foto: grad Beograd
Preporučujemo
JEDAN DEO BEOGRADA BEZ VODE: Nestanak će trajati skoro 10 sati, evo i gde
17. 12. 2025. u 07:55
Obaveštenje o vanrednim aktivnostima JKP „Gradska čistoća“ za 16. decembar
16. 12. 2025. u 10:00
ŠTA SE OVO DEŠAVA U BRISELU? EU ubeđuje Belgiju da prihvati plan koji bi razbesneo Rusiju, vode se razgovori van glavne sale samita
EVROPSKA komisija i Belgija trenutno vode intenzivne razgovore van glavne sale samita kako bi usaglasile najosetljivije delove plana Evropske unije za korišćenje 210 milijardi evra zamrznute ruske imovine u korist Ukrajine, reklo je za Politiko pet diplomata i zvaničnika EU upoznatih sa tokom pregovora.
18. 12. 2025. u 16:38
"SRBE SU RASTRGLI, RASTRGLI SU JEDAN NAROD" Putin žestoko udario po Evropi: Tamo nema civilizacije, samo degradacije!
ISPOSTAVILO se da na Zapadu nema nikakve civilizacije, već samo kontinuirana degradacija, izjavio je predsednik Rusije Vladimir Putin na proširenom kolegijumu Ministarstva odbrane Rusije.
17. 12. 2025. u 13:13
MIMU ZAUSTAVILA POLICIJA: Iznenadilo ih je ono što su zatekli u kolima
NAKON što ih je zaustavila policija, prizor u kolima ih je iznenadio...
17. 12. 2025. u 10:09
Komentari (0)