“Škorpione“ traže na poligrafu

E. V. N.

09. 10. 2014. u 18:35

Policija i BIA istražuju krađu 20 „Jugoimportovih“ pištolja iz magacina Aerodroma „Nikola Tesla“. Oružje bilo namenjeno stranom kupcu, a na aerodrom dopremljeno još u martu

PIŠTOLjI marke CZ 999 „škorpion“ ukradeni iz hangara Aerodroma „Nikola Tesla“ pripadali su preduzeću „Jugoimport SDPR“. Oni su bili deo kontingenta od ukupno 3.000 komada oružja, koji je ova kompanija naručila od kragujevačke fabrike „Zastave oružje“, radi prodaje kupcu u inostranstvu.

Ovo su prve činjenice do kojih je došla istraga o volšebnom nestanku 20 pištolja iz magacina surčinske vazdušne luke. Operativci Drugog odeljenja beogradske policije, kao i pripadnici BIA i kriminalističke policije MUP Srbije, utvrdili su da je tovar oružja namenjen izvozu uskladišten u aerodromskom magacinu još 24. marta ove godine. Nestanak dva sanduka sa po 10 komada „škorpiona“ otkriven je juče, kada su „Jugoimportovi“ radnici došli po svoj tovar.

Policijske i ekipe BIA prošle noći i danas obavile su uviđaj u aerodromskom skladištu. Sa mesta krađe prikupljeni su otisci, DNK i materijalni tragovi, kao i video-zapisi sa bezbednosnih kamera. Veliko je pitanje koliko će to pomoći, jer kako „Novosti“ saznaju iz izvora bliskih istrazi, video-nadzor ovog dela aerodroma snimke čuva svega mesec dana, posle čega se trake brišu. Kako je oružje mesecima ležalo u magacinu, najveći problem biće određivanje vremena kada su pištolji izneti iz magacina.

Policija je danas počela razgovore sa osobljem aerodroma i svim osobama koje su na bilo koji način imale pristup skladištu u kome su „cevi“ bile čuvane proteklih meseci. Najodgovornije osobe iz ovog kruga najverovatnije će biti narednih dana podvrgnute i poligrafskom testiranju.

Preduzeće „Jugoimport SDPR“ potvrdilo je danas nestanak 20 poluautomata. U ovoj kompaniji ističu da nisu odgovorni za krađu i da su oni bili samo komisionar u ovom poslu, dok je pravi vlasnik robe „Zastava oružje AD“.

RAZLIKE Pištolji CZ 999, koji su nestali sa beogradskog aerodroma u svom nazivu imaju i dodatak „škorpion“, ali nemaju mnogo zajedničkog sa istoimenim automatskim pištoljem karakterističnim za mafijaške obračune. Omiljena cev žestokih momaka zvanično se zove „zastava M 84“, i pravi se po licenci firme „Češka Zbrojovka“. Zbog svojih malih dimenzija, sklopivog kundaka, brzine vatre i mogućnosti korišćenja prigušivača, M 84 koriste specijalne jedinice, kao i ekipe bezbednosnih firmi i telohranitelja.

- Pištolji su kao deo pošiljke prevezeni 24. marta i predati kupcu u celosti radi otpreme za krajnjeg korisnika - kaže se u saoopštenju „Jugoimporta“. - Transport robe na aerodrom izvršen je u skladu sa propisima koji uređuju tu oblast. Prilikom utovara robe u avion (čarter leta u organizaciji kupca), kupac robe izdao je nalog svom špediteru da se 3.000 komada pištolja ne otpreme, odnosno da se smeste u robno-carinski magacin aerodroma.

U ovom preduzeću ističu da, pošto roba nije otpremljena nijednim od narednih čarter letova, a u međuvremenu je istekla dozvola za izvoz, „Jugoimport“ je započeo proceduru vraćanja pištolja fabrici“ Zastava“, radi pripreme za isporuku drugom kupcu.

- Prilikom preuzimanja robe iz magacina i utovara u kamion primećeno je da nedostaju dve kartonske kutije od ukupno 300 koliko je bilo uskladišteno - kažu u „Jugoimportu“. - Roba je sve vreme bila pod cariinskim nadzorom. Kada je uočen manjak, pripadnik granične policije koji je nadzirao utovar je slučaj prijavio MUP-u. Ostalo oružje prevezeno je u fabriku „Zastava-oružje“.

Na pitanje kako je moguće da iz strogo čuvanog dela aerodroma nestane ovolika količina naoružanja državne kompanije, danas niko nije imao odgovor. Činjenica je da u bezbednosno-restriktivnu zonu na beogradskom aerodromu ni muva ne može da uleti, a kamoli osobe bez potrebnih dozvola.

I sami radnici, pre zaposlenja u ovom delu naše vazdušne luke, prolaze provere i tek uz zeleno svetlo policije, na koje se čeka i više od mesec dana, mogu da počnu da rade. Takođe, pri svakom ulasku i izlasku iz robno-carinskog magacina svi prolaze kroz „pretres“, od čistačica do carinika i aerodromskih službenika, kao i ostalih posetilaca koji imaju specijalne dozvole. Svi se legitimišu. Otvaraju se sva vozila, proverava dno, gepek... Kada se dovozi roba, tačno se zna ko je vozač, pratilac, registarske oznake vozila...

VELjOVIĆ: KRAĐA ILI GREŠKA Direktor policije Milorad Veljović izjavio je da policija nije bila zadužena da čuva oružje koje je nestalo iz magacinskog prostora na aerodromu „Nikola Tesla“ u Beogradu. - Policija radi na utvrđivanju činjenica da li je stvarno nestalo tih 20 „škorpiona“, ili su oni isporučeni, pa je došlo do greške prilikom evidentiranja - rekao je Veljović. - Istraga će utvrditi šta je u pitanju.

Sagovornici „Novosti“ ukazuju i da je praksa da se transport opasnog tereta, kakav je vatreno oružje, odvija veoma brzo, a ne nedeljama ili mesecima. Oni napominju i da aerodrom nije mesto za višemesečno skladištenje oružja.

Prema proceduri, vlasnik oružja, koji svoju robu želi da preveze avionom, mora da dobije dozvolu Direktorata civilnog vazduhoplovstva. Tu dozvolu za prevoz opasnog tereta Direktorat izdaje samo uz saglasnost Ministarstva odbrane ili MUP. Naravno, sve se proverava, da li ta roba reaguje na promenu pritiska, na promenu temperature, može li da eksplodira u avionu... Vlasnik oružja može da ima i svog špeditera, koji za njega obavlja carinsku proceduru. U svakom slučaju, roba mora da uđe u robno-carinski magacin. Tu rade aerodromski službenici i carinici, ali i policija i to samo na graničnom prelazu, ona nema zadatak da čuva magacine. Kada teret izlazi iz magacina, preuzima ga hendling agent avio-kompanije koja obavlja prevoz, dovozi do aviona i tovari robu. Od tog trenutka je roba u nadležnosti avio-kompanije. Za svaku primopredaju postoji pisani trag. To znači da lako može da se utvrdi ko je poslednji preuzeo oružje na čuvanje.

Sve ove okolnosti narednih dana biće pod lupom policije, kao i istražnih organa BIA. Pištolj CZ 999 „škorpion“ jedan je od najsavremenijih koje pravi kragujevačka fabrika. Reč je o modernom poluautomatskom pištolju koji lako nalazi put i do svetskih tržišta. Dugo se izvozio i u SAD, gde su ga čak koristile i njihove snage bezbednosti.

Ovaj model pištolja odlikuje izuzetna preciznost i pouzdanost, zbog koga se najčešće koristi kao službeno ili kao lično odbrambeno oružje. Konstruisan je 1990. godine, a njegov tvorac je Aleksandar Milošević. „Tri devetke“ je oružje koje predstavlja savremenu verziju pištolja CZ 99, koji je zvanični pištolj srpske vojske i policije.


BEZ POSLEDICA

Incident koji se dogodio u magacinu beogradskog aerodroma neće uticati na dozvole „Er Srbiji“ za letove ka Americi - smatraju stručnjaci za vazduhoplovstvo. Američki eksperti dolazili su već na beogradski aerodrom, koji je od njih dobio pozitivnu ocenu.

Srbija ima kategoriju 1 Američkih vazduhoplovnih vlasti, što znači da je bezbedna zemlja iz koje mogu da poleću avioni ka SAD. Ali, kada se budu najavili direktni letovi „Er Srbije“ ka SAD, njihovi stručnjaci će još jednom proveriti aerodrom.

- Nemamo potvrdu kada će tim vazduhoplovnih vlasti SAD doći u Beograd radi provere obezbeđivanja na aerodromu „Nikola Tesla“ - navode u Direktoratu. - Ta provera je predviđena po proceduri nakon što je Srbija dobila kategoriju 1 u junu ove godine, koja otvara mogućnost domaćim avio-kompanijama da obavljaju direktne letove ka SAD.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)