PRAVA KORISNIKA: Kablovski paketi u raljama ugovora

D. I. Krasić / D. Marinković

27. 11. 2016. u 14:05

Kakva su prava i mogućnosti korisnika koji žele da promene telekomunikacionu kompaniju

ПРАВА КОРИСНИКА: Кабловски пакети у раљама уговора

DA li je raskidanje ugovora sa kablovskim ili mobilnim operaterom zaista "nemoguća misija", ili je na stvari da najveći broj građana uopšte ne zna koja su im prava i na koji način mogu da se "otkače" kada su nezadovoljni uslugom?

Većinu koja je pokušala da prekine ugovorni odnos sa nekim od telekomunikacionih operatera od toga je odvratila prva rečenica koju izgovaraju davaoci usluga: "Ako sada raskinete ugovor, moraćete da platite sve naknade do kraja ugovorenog perioda". Međutim, pravni stručnjaci za ovu oblast tvrde da građani imaju daleko veća prava od onih koje im priznaju telekomunikacioni operateri.

Za početak, građani se pitaju da li kablovski operater stvarno ima pravo da svaki čas iz određenih paketa ubacuje i izbacuje TV programe po svojoj volji. Žarko Ptiček, pravnik stručan za ovu oblast, objašnjava da korisnik ima pravo da raskine ugovor kada operater ne ispuni svoju obavezu, ali je zakonom propisano da se to ne može učiniti zbog neispunjenja "neznatnog dela obaveze". A, šta se smatra neznatnim delom obaveze, određuje se od slučaja do slučaja. Tako za operatera ukidanje jednog TV kanala može biti "neznatna obaveza", ali korisniku bi mogla biti najvažnija u tom paketu, jer je možda za njega baš taj program bio presudan da se opredeli.

Naš sagovornik napominje da je u svakom slučaju operater dužan da potrošača obavesti o nameri da jednostrano izmeni uslove ugovora, što se odnosi na jednu ili više usluga koje mu je prvobitno omogućavao. Obaveštenje mora biti poslato potrošaču najmanje mesec dana unapred.

PRIGOVORI RATEL

RATEL je tokom 2015. godine primio 1.073 prigovora korisnika na visinu računa i kvalitet pruženih usluga operatera. Od toga je 115 rešeno u korist pretplatnika.

- RATEL u sporovima između korisnika i operatera ima ulogu posrednika u vansudskom poravnanju - rečeno je "Novostima" u ovoj agenciji. - Nemamo pravo donošenja meritornih rešenja.

- Primer bi bio da među operaterima jedan distribuira kanale na holandskom i da korisnik baš zbog toga izabere njega. Sa aspekta korisnika, postojanje holandskih kanala je bitan element ugovora - objašnjava Ptiček. - Ukoliko se desi da operater ukine holandske kanale, po opštim odredbama ugovornog prava korisnik bi imao mogućnost jednostranog raskida ugovora. Naravno, ostaje pitanje dokazivanja pobude korisnika za zaključenje ugovora. U konkretnom slučaju kablovski operater bi bio dužan da dokaže da je korisniku dostavio spisak kanala.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, navodi da je u slučaju da u ugovoru potpisanom sa operaterom nisu precizno utvrđene usluge, između ostalog nije naveden tačan spisak TV kanala čije korišćenje je ugovoreno, korisniku otežano da bez štetnih posledica jednostrano raskine ugovor sa operaterom.

- Potrošač ne treba da potpisuje ugovor ukoliko nisu precizirani svi uslovi - ističe Bogosavljević.

- Zbog toga često snose velike neopravdane troškove kada jednostrano raskinu ugovore. Pravilo je da su pružaoci usluga u ugovoru omogućili naplatu nepostojećih troškova.

Mobilni i kablovski operateri imaju interes da sklapaju ugovore na što duži rok. Tako "vezuju" potrošače za kompaniju.

- Zbog toga definišu uslove kojim se potrošačima onemogućava ili bitno otežava izbor drugog pružaoca usluga - navodi Bogosavljević. - Dok se zakonom ne stvore uslovi za potpunije ostvarivanje prava potrošača na izbor, koje podrazumeva i odabir drugog, povoljnijeg davaoca usluga, i dok se ne usklade uslovi u tipskim ugovorima sa propisima o zaštiti potrošača, građani treba da se do detalja precizno informišu o obimu i kvalitetu ugovorenih usluga.

I Žarko Ptiček, iz više razloga, ne savetuje sklapanje ugovora sa mobilnim i kablovskim operaterima na duži rok.

- Osnovni razlog je što se nekakvom "pogodnošću" kao što je otplata telefonskog aparata na rate, ili umanjenja pretplate i do 25 odsto, faktički odričemo svojih prava - smatra Ptiček.

DA LI STE VLASNIK SVOG TELEFONA

- JEDNOM domaćem operateru mobilne telefonije u ugovoru jasno stoji navedeno da se telefonski aparati daju u zakup, i da se nakon isteka ugovora plaća "ugovorna kazna" za nevraćanje predmeta zakupa u iznosu od jedan dinar - navodi pravnik Žarko Ptiček. - Kako zakup, odnosno iznajmljivanje, nije pravni posao usmeren na prenos prava svojine, tako korisnici ovog operatera nikada ne stiču vlasništvo nad telefonom za koji misle da su ga otplatili. Suvišno je reći da operater samim tim nije dužan da dostavi bilo kakve kodove za "otključavanje" aparata.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (22)

Aca

27.11.2016. 15:55

@Bo013by - U stvari nisu bagra operateri. Oni samo rade u skladu sa zakonom a zakone propisuje Skupstina, dakle ...

Milan

27.11.2016. 14:58

Navedite jedan primer gde korisnik moze da ugovori drugacije odredbe Ugovora od ponudjenih.Niko ne moze da bira kod nijednog operatera svoje uslove, tako da ako odbije da potpise Ugovor nece imati ni telefon, ni kablovsku, ni internet.

Zoran

27.11.2016. 15:42

Evo SBB mi ukinuo dinamciku adresu, mora da kupim staticku ili nista. Blago vama po Srbiji sta sve trpite. Mora i TV uz internet na SBB. A ovde u Americi imam internet bez TV-a. Dinamicka adresa se ne dovodi u pitanje.

dd

27.11.2016. 15:56

To je podsticaj "kompanijama", da mogu da rade sta hoce bez obzira na prava potrosaca, sve dok para kaplje sve je bogougodno!

Милорад

27.11.2016. 16:16

Ја сам у Випу и мучим се годину и по дана са пријемом интернета преко картице.Једва чекам да ми истекне уговор.Следећи пут проверава,и саветујем се са стручњацима а не са овима из продавнице,лажовмима..

Janićijević

27.11.2016. 16:17

Ni po koju cenu nemojte od SBB-A uzimati telefon, a ukidati Telekom. Kada vas razdvoje od Telekoma, vi više ne možete da promenite operatera, pa posle mogu lako da vam dižu cenu, jer vi više nemate mogućnost da ih napustite. Zato vam i nude povoljne uslove da vam uzmu telefon.

Bgd

27.11.2016. 17:13

@Janićijević - Ja sam već treću godinu korisnik SBB sa fiksnim telefonom i napustio sam Telekom zbog bezobrazluka zvanog "fiksna pretplata". Do sada nisam ni jednom zažalio što sam ih otkačio. Uostalom, danas više od 90% razgovora se obavlja putem mobilnih telefona.

Bebus

27.11.2016. 16:30

U Holandiji po ugovoru mozes da raskines tako sto ces mesec dana ranije da javis operateru. Treba i kod nas zakonski da se uvede, da ako neko zeli da raskine ugovor, to ucini pismeno mesec dana ranije, bez tamo neke ugovorne kazne!!! Zakonom uvesti obavezu da operatori u ugovoru jasno naglase mogucnosti prekida ugovora od mesec dana.

Gille

27.11.2016. 19:31

@Bebus - Zakonom uvesti obavezu? Cijim zakonom, koje drzave?Zasto bi, kada svakog meseca od pretplate uzima PDV.Postujem tvoje dobre namere i simpaticna mi je tvoja naivnost.Drzava...to nismo mi.

друг Чабор

27.11.2016. 17:07

прво су нам бомбардовали торењеве на Авали и Чоту, а онда су пуштени којекакви "оператери" да шишају народ! само да имаш тв треба ти 10€+ртс претплата! а на страну што од сто и кусур канала нема шта да се гледа, све сами малдиви, парови, певаљке, столице иду горе-доле нон-стоп...

Komentar

27.11.2016. 18:49

@друг Чабор - Nemaju Avala, Cot i bombardovanje sa ovim nikakve veze, Svi repetitori koji su postojali pre bombardovanja rade i danas. Narod se opredeljuje sa kablovsku ili IP ili satelitsku TV zbog neuporedivo veceg i boljeg izbora kanala i zato jer preko Avale, Cota i ostalih repetitora nikada nisu imali i nemaju pristup internetu. Otprilike 1/3 stanovnistva i dalje gleda TV i slusa radio iskljucivo na nacin kako je to radio pre 20+ godina i niko im zbog toga ne pravi problem.

Раде

27.11.2016. 17:10

да Милан је добро питање поставио да ли имамо могућност да не потпишемо једнострано састављени уговор од разних фирми ...

Dragan

27.11.2016. 18:41

Da li kablovski operater ima pravo da nastavi da naplacuje emitovanje kanala koje je jednostrano izbacio iz ponude? Kod operatera Posta Net ista je cena pretplate kao kada su u njoj bili SportKlub 1 i 2, Arena Sport 1,2,3,4, MGM, ComedyCentral, CBS Drama, itd. Kada su uvodili ove kanale povecavali su cenu pretplate (npr. kada su uvodili SK, pretplatu su povecali za 14%). Kada su ukinuli ove kanale, iznos pretplate je ostao nepromenjen. Uzimaju pare pretplatnicima za ono sto ne emituju. Prevara!

Glas razuma

27.11.2016. 19:11

RATEL bi morao da reaguje tako sto bi: 1. Proglasio sve ugovore nevazecim 2. Prilikom sklapanja novih ugovora obavezao operatera da korisniku da odstampan spisak svih TV kanala za koje garantuje da ce ostati u ponudi, minimalnu brzinu interneta (ne "do ..." nego "od ... Mb/s"), cenovnik telefonskih razgovora po drzavama koji vazi do isteka ugovora, i cenu usluga.3. Ukoliko se prekrsi bilo koja tacka u ugovoru operater bi izgubio pravo na bilo kakvo obestecenje zbog raskida ugovora.

istina je drugacija

27.11.2016. 19:33

ubedio sam roditelje da otkazu sbb, sto nije bio problem, i predju kod domace firme telekom, ili kako se vez zove, kao pomazemo domacu firmu. i ta domaca firma je prava sramota, nije bila u stanju da nam obezbedi prikljucak za internet mesec dana! na kraju smo se vratili opet u sbb!

Економиста

27.11.2016. 21:18

@istina je drugacija - За паметног и одговорног купца не постоји подела на "домаће" и "страно" него на "боље" и "лошије". Зашто бих одабрао домаћег оператера ако он има много спорији а мање поуздан интернет, мањи број спортских и филмских канала у HD резолуцији, мање напредних функција као што је могућност одложеног гледања канала чиме корисник престаје да буде зависан од распореда емитовања ТВ програма, ...? Типичан пример је ПТТ. Најјефтинији је а прескуп за оно што пружа корисницима. Најгори однос квалитет-цена.

Baltazar

28.11.2016. 16:47

Niko da odgovori na krucijalno pitanje: zasto placamo tv pretplatu kad vec placamo kablovsku ???? kablovski operateri korist e programe RTS-a pa bi trebali da oni placaju nadoknadu njima zar ne ????