Mig-21 čuva naše nebo već 55 godina!

R. DRAGOVIĆ

27. 09. 2017. u 22:02

Pre pet i po decenija iz Sovjetskog saveza nabavljeni prvi avioni "MIG-21"

Миг-21 чува наше небо већ 55 година!

OMILjEN "Balalajka", "miguša"... neki su od nadimaka popularnog lovca među pilotima / Foto: Nikola Fifić

U SENCI iščekivane isporuke ruskih aviona, Ratno vazduhoplovstvo Vojske Srbije obeležava punih 55 godina od ulaska aviona "mig-21" u naše oružane snage. Pouzdani lovac, pet i po decenija od prvog farbanja u domaće oznake i dalje brine o nebu nad Srbijom.

Jugoslovenska armija pre tačno pet i po decenija pojačala se tada najboljim i najpouzdanijim avionom čiji je rok trajanja debelo zagazio i u 21. vek. U trenutku kada su, uz najstrože mere tajnosti stigle na batajnički aerodrom, ove letelice bile su ravne tehnološkom čudu i važile su za najmodernije lovce na svetu. Bili su to prvi nadzvučni lovci i presretači koji su mogli da lete i dejstvuju noću, kao i u svim meteo uslovima. Uz "mig-21", u JNA je u upotrebu ušla i K-13, prva vođena raketa vazduh-vazduh koja je korišćena u Jugoslaviji.

Prvih pet aviona "mig-21" sletelo je na batajnički aerodrom 14. septembra 1962. godine. Ova isporuka poklopila se sa otopljavanjem odnosa sa Sovjetskim Savezom u vreme predsednika Nikite Hruščova i zaokretom u nabavci vojne tehnike od Zapada ka Istoku. Iako je početni izbor vazduhoplovaca bio francuski "miraž", nova letelica na prvi manevar osvojila je srca jugoslovenskih pilota.

- Avion "mig-21" po mnogo čemu je jedinstvena letelica - navode piloti koji su leteli na "miguši". - Pouzdan, moćan i dobrih performansi, stvara neponovljiv osećaj letenja. Tehnologija napreduje, proizvedeni su bolje letelice, ali "balalajka" je u pravom smislu reči - avion za sva vremena.



Operacija isporuke izvedena je pod šifrovanim imenom "Romanija" i obavljena je daleko od očiju javnosti. Za novoprispele "migove" uvedeno je i posebno jugoslovensko ime L-12 ("lovac 12"), kako se ni na osnovu dokumentacije ne bi moglo pretpostaviti o kojim letelicama je reč. To je ustanovilo i tradiciju domaćih oznaka za letelice Ratnog vazduhoplovstva, koja postoji i danas.

Jugoslavija je naručila 40 letelica, a poslednji avioni ovog kontingenta sleteli su na Batajnicu 1966. godine. Raspoređeni su u tadašnji 204. lovački puk, a već 1968. naći će se i u sastavu 117. lovačkog puka na zagrebačkom Plesu i na novom aerodromu-tvrđavi Željava kod Bihaća. Mnogobrojne letelice ovog tipa nabavljane narednih decenija, raspoređivane su po strogim vojnim planovima, a po raspadu Jugoslavije gro aviona preraspoređen je na batajnički aerodrom.

Avioni "mig-21" i danas lete u sastavu 101. lovačke avijacijske eskadrile Vojske Srbije. U ovom trenutku Vojska Srbije na spisku ima 21 avion tipa "bis" i više dvosedih aviona UM, ali je jedan broj proglašen suvišnim zbog isteka vremenskih resursa. Pozudani ruski lovac u sistemu je borbenog dežurstva sistema PVO, naoružan i spreman da poleti.


LETEĆA ENIGMA

LOVAC "mig-21" avion je sa verovatno najbogatijim borbenim iskustvom u novijoj istoriji, a korišćen je u sukobima širom sveta. Prvih decenija korišćenja bio je obavijen velom misterije i veoma interesantan agentima zapadnih armija. Operacijom "Dijamant" iz 1963. godine izraelska tajna služba Mosad domogla se ovog sovjetskog lovca, koji je predat Amerikancima na ispitivanje. Kao odgovor na široku proizvodnju "dvadeset jedinice" SAD su razvile avion visokih performansi "F-104 starfajter".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (35)

Mirko

27.09.2017. 22:56

Kad budu stigli novi migovi ja cu najv erovatnije imati 120 godina a moji praunuci penzioneri. Jad i cemer!

naranca

28.09.2017. 10:27

@Mirko - @mirko A F_16 ce jos uvek biti okosnica jedne regionalne sile ciji smo avion oborili:)Inace on je samo 15 godina mladji od MIG-21!!!

Kimi CZV

27.09.2017. 23:23

Rusi..:-) možda ne znaju da naprave vrhunski automobil ali zato im u izradi vrhunskih lovaca aviona nema ravnih

Pečurkar

28.09.2017. 11:21

@Kimi CZV - Ali američki ratni avioni su najbolji na svetu. U svakom okršaju između aviona američke i aviona ruske/sovjetske proizvodnje, američki avioni su izvojevali pobedu, nekad čak i bez gubitaka. F16 je verovatno najbolji avion u dosadašnjoj ljudskoj istoriji.

naranca

28.09.2017. 13:37

@Kimi CZV - @pecurka. To je Kad napadnu obalu slonovace sa 350 aviona Obala Slonovace ima 3 Mig-15

Charapan

27.09.2017. 23:24

Jad i beda. Trenutno nebo nad Srbijom cuvaju 2 dvoseda MiG-21 koji nemaju radar - naoruzani su samo sa po 2 rakete kratkog dometa R-60MK. Svi avioni MiG-29 su nam prizemljeni, van resursa i pokvareni. Naredne nedelje stize onih 6 Migova-29 iz Rusije, 'fala Bogu da ce barem nesto da leti. Komandant RViPVO Ranko Zivak treba da podnese ostavku, a ne da se svrcka po Italiji dok mu je RV prestalo da postoji.

maniks

27.09.2017. 23:53

MIG -21 55 godina, MIG - 29 35 godina, bas imamo savremeno vazduhoplovstvo. Vojska Srbije kao ni ostale vojske u regionu nikada ali bas nikada nece imati savremeno naoruzanje kao JNA i nikada nece biti takva sila.

bubule

28.09.2017. 05:53

@maniks - Mislim da je to odavno jasno, bas kao sto nijedna novonastala drzava nece nikad, ali bas nikad imati znacaj koji je imala Jugoslavija. Ali, eto, narodi se oslobodise te svoje tamnice pa neka sada uzivaju.

Gavrilo

28.09.2017. 07:06

@maniks - Da, istina ali zato mi danas plaćamo cenu te "savremenosti JNA" koja je pravila račun bez krčmara, odnosno sve kupovala, opremala se naoružanjem, na račun zaduživanja generacija iza. Najlakše je kupovati, zaduživati se i glumiti savremenost.

naranca

28.09.2017. 10:43

@maniks - @maniks Ej bre ja sam jednog dana 1987 na pisti u Zemuniku, kad sam bio ''plavac'' izbrojao 40(cetrdeset) belih andjela sa crvenim zvezdama!!!!!!

naranca

28.09.2017. 11:03

@maniks - @gavrilo Placate vi mog dedu.Ondasnja YU je imala 20 Milijardi $ duga na 20 000 000 stanovnika.Danasnji kokosinjci imaju po oko 70 milijardi $ duga svaka , a ne mogu da obezbede leba za svoje stanovnistvo.Nemoj molim te.Nemoj ko Boga te molim.

Markus 1463

28.09.2017. 08:52

Mala ispravka za neobaveštene- Prvo migovi 21 koji su tih šezdesetih godina pristizali u RV i PVO JNA su bili F 13, mnogo lošiji i primitivniji u odnosu na mig 21 bis izdelije 75. To nisu isti avioni jednostavno. Migovi 21 koji su uvedeni u RV i PVO šezdesetih model F13 su odavno u zasluženoj penziji, još od 1983.godine. Ovi migovi 21 koji danas lete su proizvedeni u periodu 1982. do 1986.godine (poslednji mig 21 UM je iz decembra 1986.god). Drugo migovi 29 su 9.12 B, i 1987.godiste

rajko

28.09.2017. 11:06

@Markus 1463 - Markus1463. Vi pisete o Migu 21 proizvedenom 82 i 83godine a dali se secate bekstva Viktora Belenka 1975god. sa Migom 25 u americku bazu u Japanu,sto znaci da se migovi 21 u godinama koje pominjete nisu se proizvodili.

naranca

28.09.2017. 09:00

Pa momci F-16 je samo 15 Godina stariji ali je okosnica USAF I jos ce biti dugo.A oni su regionalna sila I mnogo jaci od Srbije

Pečurkar

28.09.2017. 11:25

@naranca - Amerika nije regionalna sila. U zadnjih 70+ godina, Amerika je globalna super sila jer jedina može da projektuje moć u bilo kom delu sveta jer ima 10 nosača aviona. Rusija ima moćnu vojsku ali je i dalje daleko od Amerike i vojni budžet joj je manji.

Утеривач

28.09.2017. 11:37

@naranca - naranca: Миг-21 је ловац друге генерације из 1959. године а Ф-16 авион 3-4 генерације из 1978. године, у осталом као и Миг-29 ! Дакле ради се о скоро 20 година млађем пројекту. ЧВроватно је у питању лапсус, али намера вам је прилично лоша!

naranca

28.09.2017. 12:21

@naranca - @uterivac. Lapsus jeste ali ne preterano veliki.Mig prvi polet 1959.16-f prvi polet 1974.Uveli su ga(f_16) u naoruzanje 1978.Trebalo I'm je 4 godine da mu isprave haubu

naranca

28.09.2017. 13:41

@naranca - @pecurka Mato vratio si se.Kako je u Debelom Brijegu?Imal ptica?

naranca

28.09.2017. 13:48

@naranca - @pecurka super sila a ne moze da pobedi ISIS sa lukovima I strelama:)

naranca

28.09.2017. 09:10

Simbol ponosa jedne ere I Simbol sramne izdaje na kraju.Interesantno da na Google images za MIG-21 ne moze da se Vidi mig sa SFRJ oznakama!Sve Cehoslovaci,Cesi,Slovaci,Bugari,Madjari,Nemci,Hrvati...Oni!Nikada se nece promeniti.Ponosan sam sto sam Srbin.

You can call me Al

28.09.2017. 10:31

@naranca - Dođi u Kruševac i na starom aerodromu ga možeš videti izloženog na specijalnom postolju u parkiću i slikati se ispod njega.To je bio poklon RV gradu Kruševcu pre 2,5 godine.

naranca

28.09.2017. 11:06

@naranca - @youcancal Govorio sam o Googl-u a ne o Krusevcu.Ima ga i ovde u Muzeju vazuhoplovstva u Surcinu.Legenda odlazi u legendu.Cao Migonja.

Pečurkar

28.09.2017. 11:10

To znači da pet i po decenija nije bilo nikakve široke modernizacije avijacije, što znači da 55 godina zaostajemo za razvijenim svetom.

Jeretik53

28.09.2017. 11:33

proizvedeno oko 30 000 kom. Koristilo ga rekordan broj zemalja.Valjda to nesto govori o kvalitetu. Leteo sam 10g. na MIG 21 bis, znam o cemu govorim!

sale

28.09.2017. 12:48

Realno, ovi avioni su odavno za muzej. Takodjer realno je da je Srbija siromasna i da nema pare za ozbiljnu aviaciju. A najrealnije je da se sadasnja Srbija ni po cemu ne moze uporedjivati za bivsom Jugoslavijom koja je bila ozbiljna drzava sa ozbiljnom vojskom dok je danasnja Srbija samo partijski aparat koji sluzi za interese nekolicine.

naranca

28.09.2017. 14:06

Jedino Srbija ima sansu da dostigne staru YU.I smisao avijacije nije da iz aviona ubije poslednjeg prasinara na vrskoj cuki nego da se neprijatelju "penje na glavu"

naranca

28.09.2017. 15:24

Cujem da imamo brilijantan VTZ. Sta je sa bespilotnim letilicama i/ili balonima.Cujem da je to buducnost?