Stimulacija za eko-vozila u Hrvatskoj 5.300 evra, u Sloveniji 4.000: Srbija planira da subvencioniše kupovinu električnih i hibridnih automobila tako što bi se odrekla PDV-a?

P. Ž.

04. 02. 2020. u 16:02

Стимулација за еко-возила у Хрватској 5.300 евра, у Словенији 4.000: Србија планира да субвенционише куповину електричних и хибридних аутомобила тако што би се одрекла ПДВ-а?

AP/Ariel Schalit

Uvoznici automobila u Srbiji uskoro očekuju odluku o subvenciji za eko-vozila

U SRBIJI je za protekle tri godine kupljeno svega 351 vozilo sa hibridnim pogonom (kombinacija klasičnog motora i elektromotora) i 48 "čisto" električnih automobila, ali bi taj broj vrlo brzo mogao da se poveća ukoliko država Srbija, poput skoro svih zemalja Evrope, nađe načina da pospeši ovu kupovinu.

Vlada Srbije je, zbog povećanog zagađenja vazduha sredinom januara, formirala radnu grupu koja će, između ostalog, imati zadatak da predloži i načine smanjenja zagađenja vazduha koje prouzrokuju automobili.

Prošle nedelje je u Srpsku asocijaciju uvoznika novih automobila i delova stigao upit od Ministarstva ekologije, jer su nadležni hteli da čuju šta je to što uvoznici smatraju da bi sada, s obzirom na ekonomsku situaciju, bilo realno da država uradi u cilju veće prodaje ekoloških vozila.

- Mi smo zauzeli stav da bi država mogla da subvencioniše kupovinu električnih i hibridnih vozila tako što bi se odrekla iznosa PDV - kaže, za "Novosti", generalni sekretar ove asocijacije Boban Nikolić.

On objašnjava i da su uvoznici pomno analizirali situaciju iz svih uglova, da su proučili i kako to rade neke druge zemlje u okruženju, a ne samo evropske.

Pročitajte još - Tojotini hibridi sve traženiji na srpskom tržištu

- Subvencija za kupovinu hibridnih vozila u Hrvatskoj je 5.300 evra, a za kupovinu električnih 10.500 evra. U Sloveniji, svako ko kupi hibridni automobil plati manje 4.000, a električni 7.500 evra.

Porez na dodatu vrednost u Srbiji iznosi 20 odsto i obračunava se na nabavnu cenu vozila, jer su bar ona koja dolaze iz zemalja EU oslobođenja plaćanja carine. Vozila koja se proizvode van EU (na primer u Japanu) prvo se carine sa 12,5 odsto i potom se na tu sumu obračunava PDV.

To bi značilo da bi vozila sa električnim i hibridnim pogonom koja se prave u zemljama EU bila jeftinija za iznos PDV, a treba napomenuti i da se država od početka godine "odrekla" i poreza na vrednost vozila sa hibridnim i elektro pogonom, pa je sada cena registracije ovih vozila znatno niža (za vozila sa većom kubikažom, od 2.000 kubika, porez je bio 56.000, a za ona iznado 2.500 kubnih metara 115.000 dinara).

Ako se država odluči za ovu vrstu subvencija, u praksi bi to značilo da bi, na primer, "tojota jaris hibrid" (pravi se u EU), koja sada košta 19.150 evra, uz subvenciju (bez PDV) koju predlažu uvoznici koštala 15.900 evra, što je tek nešto više od osnovnog modela "jarisa" sa benzinskim motorom.

Naravno, država bi mogla da kupovinu eko-vozila stimuliše i oslobađanjem od drugih vrsta poreza, taksa, registracije, zatim da dozvoli upotrebu "žute trake" i besplatno parkiranje (iako su ove dve poslednje stavke u nadležnosti lokalnih samouprava).

VRSTE EKO-VOZILA

TRENUTNO su u ponudi na srpskom tržištu tri vrste eko-vozila u odnosu na vrstu pogona. To su električni automobili - koji imaju samo elektromotor koji se puni eksternom utičnicom (brzi punjači ili kućni priključak), hibridna vozila - koja pored benzinskog (najčešće) ili dizel motora (zasad samo "mercedes E-klase hibrid") imaju i jedan ili dva pogonska elektromotora, a baterija ovih vozila se puni isključivo prilikim ubrzavanja, odnosno kočenja. Treća vrsta su takozvani plag-in hibridi, vozila koja, pored klasičnog, imaju i elektromotor, i koja se, uz dopunu u toku vožnje-kočenja, pune i priključkom na spoljni elektroizvor.

TAKSISTI PREGOVARAJU

DRŽAVA je nedavno odobrila subvenciju od 8.000 evra za kupovinu novih automobila za taksiste. Proteklih desetak dana skoro sve kompanije koje se bave uvozom automobila pogodnih za taksi delatnost su posetili predstavnici taksi udruženja koji traže najboljeg "ponuđača". Zanimljivo je da je država odobrila ovu subvenciju i za dizel automobile.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

posto nemam za "elektromobil"...

05.02.2020. 09:04

...a jos uvek mogu da stimulisem...I posto mi je do komsike najblize..Znate ono,preko plota,potocica,na istom ulazu,spratu..Nema izdataka,nema CO2,jos ako je zvucna izolacija kako treba,na vibracije se i ne obraca narocita paznja!Cak sta vise!..Pozeljne su,zbog boljeg protoka goriva...Pa ko reko,stimulacija na stimulaciju,uz strogo postovanje ekologije..I da ponovim,koliko da se ne zaboravi:Sirotinja ce placati "stimulacije elktricnih automobila",i dok aplaudira,cekace da se raspolove,da ih kupi