Hoće li električni automobili izazvati novu prirodnu katastrofu?

NovostiOnline

utorak, 12. 11. 2019. u 20:33

Хоће ли електрични аутомобили изазвати нову природну катастрофу?

Free Images Pixabay

Iako su smatrani jednom od ekoloških alternativa vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni automobili bi takođe mogli naneti ozbiljnu štetu životnoj sredini
Iako su smatrani jednom od ekoloških alternativa vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni automobili bi takođe mogli naneti ozbiljnu štetu životnoj sredini, upozorava studija objavljena u naučnom časopisu „Nature“.

Najveća opasnost leži u litijumskim baterijama. Pri proizvodnji baterije emituju se otrovi i fina prašina i velika količina ugljen-dioksida.

Kako električna vozila dobijaju sve veću popularnost, potencijalne posledice postaju sve strašnije.

Jedan od važnih aspekata koje treba uzeti u obzir, jeste količina prirodnih resursa koja se koristi za proizvodnju baterija koje pokreću električne automobile. Za njihovu proizvodnju prerađuje se 250 tona spodumena i 750 tona fiziološkog rastvora da bi se napravila tona litijuma, zavisno od primenjene metode.

LITIJUM U ČILEU, IZVOR SREĆE ILI NESREĆE?

Takođe, postoji neposredniji uticaj na životnu sredinu tokom proizvodnje minerala potrebnih za litijumske baterije.

Da bi se pristupilo podzemnim ležištima salarne slane otopine, rastvor se ispumpava na površinu. Slanica ostaje u jezeru i isparava nekoliko meseci ili godina, sve dok najveći deo rastvora ne nestane isparavanjem. Salarni slani rastvori su veoma koncentrovani i pored litijuma obično sadrže i kalijum i natrijum, što sve ukupno dovodi do iscrpljivanja podzemnih voda.

Da bi se proizvela tona litijuma, potrebno je izvući 1.900 tona vode. Ova metoda proizvodnje već utiče na poljoprivrednike u regionima u blizini lokacija za proizvodnju litijuma. U regionu Salar de Atakama u Čileu 65 odsto regionalnih voda se koristi za proizvodnju litijuma.

Sa druge strane, naučnici naglašavaju i socijalni aspekt. Kobalt je važna komponenta litijum-jonskih baterija, a glavne svetske rezerve kobalta nalaze se u Demokratskoj Republici Kongo, gde se eksploatiše radna snaga, a u procesu proizvodnje učestvuju čak i deca.

Free Images Pixabay

OPASNOST OD KORIŠĆENjA LITIJUMSKIH BATERIJA

Osim skupe proizvodnje, u ekološkom smislu postoji i problem recikliranja i skladištenja na kraju njihovog korisnog veka. Jedan od najvećih problema je to što litijumske baterije sadrže dosta toksičnih elemenata koji bi mogli da završe u zemlji bez odgovarajuće reciklaže.

Takođe, postoji veliki rizik od požara, jer su ove baterije veoma osetljive na paljenje i u slučaju da se veliki broj ovih baterija skladišti na istom mestu, može doći do ozbiljnih problema.

Koliko je skladištenje velike količine zapaljivih materijala na jednom mestu opasno, pokazuje slučaj sa skladištem guma Povis (Ujedinjeno Kraljevstvo), koje je gorelo 15 godina, od 1989. do 2004. godine. Istraživači ističu da su litijumske baterije mnogo reaktivnije od guma.

Naučnici kažu da recikliranje može izgledati kao dobra ideja, ali ovo rešenje nailazi na veliku prepreku: nedostatak standardizacije u industriji. Istraživači objašnjavaju da se teoretski potrebno sredstvo za recikliranje ovih litijumskih baterija može razviti na ekonomičan i bezbedan način, ali da je to, kako danas stoje stvari, vrlo teško postići.

Glavni problem leži u činjenici da svi proizvođači električnih automobila koriste modele akumulatora koji imaju veoma različite konfiguracije i sadržaj hemijskih elemenata.

Ovo nepostojanje zajedničkih standarda otežava dizajn industrijskih robota koji bi trebalo da učestvuju u postupku recikliranja litijumskih baterija. To je vrlo važan aspekt, jer je ovaj proces vrlo opasan za ljude, a upotreba ručnog rada prekomerno bi povećala troškove reciklaže.


Free Images Pixabay

KAKO IZBEĆI OPASNOST?

Postoje načini za rešavanje problema litijumskih baterija, najštetnijeg elementa električnih automobila, ali za to je potrebna saradnja u industriji. Pre svega, upotreba akumulatora sa odgovarajućom konfiguracijom olakšala bi i recikliranje i održavanje.

Proizvođači ove vrste automobila treba da obrate veću pažnju na lakoću održavanja, jer se to stavlja u drugi plan zbog ostalih karakteristika. To bi doprinelo većoj stopi recikliranja njihovih komponenti, što bi zauzvrat smanjilo uticaj na životnu sredinu.

Industrijski roboti se takođe moraju modernizovati da bi mogli obavljati komplikovane operacije koje su potrebne u postupku demontaže i reciklaže litijumskih baterija.

Konačno, neophodno je sveukupno razvijanje sofisticiranih metoda kako bi se izbegle kobne posledice po životnu sredinu.


rs.sputniknews.com

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (19)

Grof

12.11.2019. 21:28

I jos tome dodajte da elektricnu energiju koju isti trose ne dobijamo od munja nego iz termoelektrana i nuklearki!!!

Lux

13.11.2019. 07:33

@Grof - Грофе, па одакле добијаш струју за телефон, кућу, стан? Одакле д

Crni Gruja

12.11.2019. 22:26

Niko ne govori o vozilima na CNG (metan). Ona jako malo zagadjuju okolinu, ali problem je u tome što ga Rusija ima u velikim količinama.

kada biste,sve moje dopise-komentare...

13.11.2019. 13:33

...gde ste nam ostavili,500 slova ili znakova,na raspolaganje,"rastegli",imali bi materijala,za "serijal" natpisa,o ovoj temi.I to Vam odgovorno TVRDIM!Svako vozilo na bateriju!Ne na "baterije"!Jer ma koliko celija,povezali,kako bi se dobili naponi,koji prelaze 700V,cak iako su one,svaka za sebe "baterija",povezane zajedno,cine JEDNU BATERIJU!ILI "AKUMULATOR",AKO VAM JE LAKSE.Tako visoki naponi,nuzni su iz opravdanog razloga..?Ampercici su cudo!Omov zakon,jos vece!Induktivni potrosaci,jos CRNJE!

Електро-возач

13.11.2019. 13:41

Половичне приче. Прављење мотора на фосилна горива више загађује него прављење електромотора. Загађење производњом батерија се, ем може контролисати (за разлику од оног из ауспуха), ем се загађење изједначи са оним из ауспуха за око 1-2 год, ем се батерије прво могу употребити и ван кола а онда и рециклирати (а једном изгорело гориво, наравно, не). Јел савршено? Није. Али јесте тренутно најбоље и далеко боље од кола на фосилна горива. Производња струје не мора бити прљава уопште, не палите се.

kada biste,sve moje dopise-komentare...

13.11.2019. 13:43

...ovde je cela ujdurma oko "Litijuma",i naravno,oko baterija.Dobijanje sirovina,samo za baterije,je samoubistvo iz zasede!Medjutim!Da su samo "baterije",bilo bi dobro?U zavisnosti,koji elektromotori pokrecu automobile,njihova proizvodnje,odrzavanje i na kraju,reciklaza..?Sta cemo mi sa grejanjem u kolima,kada je kod nas hladno mesecima?Koja baterija,ce Vas ogrejati,na minus 15-20,pri zastoju saobracaja?Ne daj Boze,da ste zaglibili,na Tari!Jer da bi stavio struju na raspolaganje,treba ti struja!

Електро-возач

15.11.2019. 04:37

@kada biste,sve moje dopise-komentare... - Нема проблема са грејањем и на нижим, канадским температурама. Брже загреје. А може и да се укључи грејање телефоном., где год да је (па и у затвореној гаражи) без бојазни да ће отровати неког. То кола на фосилна горива никад неће моћи.

mi i sutra mozemo da predjemo na...

13.11.2019. 13:58

..."struju"!Bez casa cekanja!I svi cemo biti srecni,do prvog servisa,ne daj Boze kvara!"Muke po Mati"...Tek pocinju!Sigurno imamo ljude u Srbiji,koji su sposobni,da do detalja,opisu,sta je sve potrebno,da jedan automobil,pokrene "struja".Samo kontrola elektromotora..Zahteva FAKULTET!Sta ako jedna celija baterije...Otkaze "poslusnost"?Ljudi moji,to nije tek tako jednostavno!Trebaju nam na stotine hiljada punjaca!Iskreno..Ako se samo oni "kvare"..Ko ce to sve da servisira?!A sta je sa svim ostalim

Електро-возач

15.11.2019. 04:40

@mi i sutra mozemo da predjemo na... - Електрични погон је једноставнији од оног са унутрашњим сагоревањем. Факултет захтевају и један и други ако хоћеш да ваљају, ниси ваљда помислио да било која будала може да направи добар производ?

ima i osetljivih,i osetljivijih...

13.11.2019. 14:47

...ima ih i koji su preosetljivi.Vi dobro znate,da je Vas clanak,deo clanka,tamo nekih...Gde doslovce pise:"Utrosak energije uslovljava izbacivanje ugljendioksida i....Za samo jednu bateriju,ravan je kolicini,koju ce izbaciti jedan dizel ili benzinski motor,posle predjenih,50.000 kilometara.Nikada Vam nisam pisao "od prilike"!Ovo su podaci,"najozbiljnije studije"!Prema tome,ako oni lazu, a stampa se pridruzuje...Onda sam ja "kolateralna zrtva"...Zamislite samo,"strujnu stanicu",a ceka njih 20!?

Електро-возач

15.11.2019. 04:44

@ima i osetljivih,i osetljivijih... - Ја до сада пређох 160.000 km и има још да се вози "ихаха". Једна кола за свог живота пређу преко 300.000 km. Са тим бројкама то значи да за толико вожње један старомодни ауто загади само вожњом онолико колико је потребно за производњу шест електричних. А прескачеш неке друге чињенице.

Savo

13.11.2019. 15:07

Da li neko može da objasni šta će se desiti sa litijum baterijom u slučaju žestokog sudara dva električna vozila u kome se neće moćći raspoznati delovi automobila?

Електро-возач

15.11.2019. 04:46

@Savo - Па ако кажеш да се неће распознати онда неће. Загађење и ватра су мањи проблем него у истој ситуацији да колима на фосилна горива (која могу и да експлодирају, електрична то не могу).

Електро-возач

15.11.2019. 12:23

Ко жели да прочита научно утврђене и потпуне чињенице о загађивању различитих врста возила нека потражи извештај "Cleaner Cars from Cradle to Grave" ("Чистија кола од (њихове) колевке до гроба") удружења забринутих научника (Union of Concerned Scientists). 

Богољуб

15.11.2019. 14:58

1. Никола Тесла је тридесетих година, двадесетог века показао и провозао власника Die Zeit недељника, у свом ауту Pierce Arrow. Ништа бензин, вода или струја; Космичка енеригија из етра и ,,...једна жица за уземљење''. Ко има белешке за производњу оваквог модела? Нафтне компаније и њихови приоритети? Стратегије држава?2. Број ЕВозила је још увек мали. Шта ће бити када их буде 50%/50% у односу на сва осатала возила? Енергетски биланс? Станице за пуњење? Потрошња/Производња струје?

Електро-возач

15.11.2019. 17:08

@Богољуб - 1. Ниси добро разумео. Тесла је радио на бежичном преносу електричне енергије, значи струја произведена на неком месту. 2. Биће нам боље. Само производња, достава и продаја горива сама по себи троши више енергије него што је потребно електричним колима да возе. То не рачуна енергију у самом гориву! Значи биће боље. Што се тиче станица за пуњење - биће их више али их већ има више него "пумпи" - свака утичница се може користити. Мораш другачије гледати на то