Opasnost iz mašte postala ružna stvarnost: Miloš Šobajić kaže da smo svi Kafkini junaci

Miljana Kralj

04. 05. 2020. u 16:00

Опасност из маште постала ружна стварност: Милош Шобајић каже да смо сви Кафкини јунаци

Foto Privatna arhiva

Slikar Miloš Šobajić: Sićušno biće nastalo u laboratoriji napravilo je ogroman problem našoj civilizaciji. Već 50 godina pokušavam da slikam to stanje straha i panike

MOJA "Mesta velike opasnosti" na kojima sam dugi niz godina insistirao, svestan da je svako mesto gde se nalazimo, mesto velike opasnosti, iz ondašnje mašte, postaju danas ružna stvarnost, kaže, za "Novosti", slikar Miloš Šobajić.


Zbog zabrane kretanja tokom vanrednog stanja, u svom stanu napravio je improvizivani atelje, u kom je, u ovom vremenu velike opasnosti, uspeo da uradi nekoliko slika. Među njima i dve "Bitke". A o tome kako se nosi sa izolacijom, priča:


- Nedostaju svi moji prijatelji i moja porodica, koje nisam dugo video, ali zato kroz pogled supruge Maje, sa kojom provodim zatočeništvo, mogu da vidim sve spoljne lepote ovog sveta.


* Da li je umetničko stvaralaštvo, kroz istoriju, bilo način da se prevaziđe strah upravo od velikih opasnosti - ratova, zemljotresa, pandemija...?


- Strah uglavnom prouzrokuje našu kompletnu paralizu i sprečava nas da reagujemo. Ali taj osećaj obamrlosti imamo samo za trenutak, da bi nam odmah zatim adrenalin skočio do maksimuma, kao podsticaj da se branimo. Nadam se da će istu reakciju imati ljudi na momentalni strah koji ih obuzima. Već pedeset godina pokušavam da slikam to stanje straha i panike. U početku sam radio gomile ljudi koje jure u nepoznatom pravcu, da bih kasnije slikao čoveka koji pokušava da izbegne sve zamke na podu preko kojeg je primoran da prođe. Bojim se da i one gomile koje sam slikao pre pola veka, koje su hrlile prema nečemu što tada nisam sasvim razumeo, da su to gomile koje će danas u velikom strahu, sasvim dobrovoljno ići prema vakcini, ubeđene da im je ona spas. Strahom se vlada. Ali posle straha dolazi do samoodbrambene reakcije.


* Koliko trenutna globalna atmosfera, koju je izazvala pojava virusa korona podseća, na motive iz književnih negativnih utopija, ili vizije u delima slikara apokalipse?


- Pre svih asocijacija iz polja umetnosti i književnosti, Orvelov svet mi se poslednjih nedelja neodoljivo nameće, jer u ovom trenutku realno počinjemo da ga živimo. Sve što smo do sada mogli da vidimo u umetnosti, od Bošovih slika sa pejzažima u haosu i plamenu, svu izgubljenost Kafkinog junaka koji nikako ne uspeva da stigne do cilja i koji je pod večnom optužbom da je kriv, te od starih filmova, "Farenhajt 451" i sličnih tema, koje govore o oduzimanju čovekove duše, sve navedeno ne može da se meri sa globalnom katastrofom u najavi, koja nam se sprema. Ne zbog korone, već namere gospodara sveta da konačno realizuju svoj san o totalnoj vlasti. Oni bi u ovom organizovanom strahu, ako zatreba i silom, vakcinisali celokupnu svetsku populaciju, a da sa stvarnom sadržinom te vakcine primaoci neće biti upoznati, pošto su globalni gospodari, njeni ekskluzivni proizvođači. Tako bi bio ostvaren san svih totalitarnih režima o apsolutnom gospodarstvu nad našim bednim životima.


* Koja vrsta opomene čovečanstvu je pojava jednog ovakvog virusa?


- Sve pandemije i epidemije su bolne, kao i ova koja nas je zadesila. Ali, u ovakvim trenucima treba misliti svojom glavom. Svi se sećamo svinjskog gripa koji se pojavio pre nekoliko godina. Dobro smo zapamtili tadašnje insistiranje vodećih ljudi "struke", da ako se hitno svi ne vakcinišemo, umreće dva miliona Srba! I šta se desilo? Niko se nije vakcinisao. Niko nije umro, a kamoli dva miliona Srba. Ali zato niko nije odgovarao za organizovanu paniku. Niko nije odgovarao za veliki novac koji je bačen za kupovinu neupotrebljivih vakcina! Opomena koju bih ja u ovom slučaju dao, bila bi da čuvamo naše zdravlje i da čuvamo naš integritet, misleći samo svojom glavom. I da se pazimo velikih, globalnih obmana.


* Šta nam govori to što je jedno tako sićušno biće pokazalo slabosti i moćnih i velikih društava?


- Ovo sićušno biće nastalo u laboratoriji je napravilo ogroman problem našoj civilizaciji, ne kao bolest, već kao sredstvo preko kojeg se dolazi do cilja. Posle pojave ovog sićušnog bića, svet će ući u veliku recesiju i problem, od kojeg će najviše nastradati siromašni. Ako se samo na tome ovo ratno stanje završi, biće nade da ćemo se oporaviti, kao posle svih katastrofa. Ali nažalost, mislim da će stvari krenuti u drugom i neželjenom pravcu. I za tu opciju sam uveren da će pozitivna snaga čovečanstva pobediti zlo koje nam se sprema.


* Kako je to što ste sprečeni da radite u ateljeu uticalo na vas i koliko su vam važni periodi razmišljanja, pre nego što stanete pred platno?


- Slikarski posao se sastoji i od upornog posmatranja onoga što radim. Gledanje je isto toliko važno kao i sam rad. Desi mi se da danima samo posmatram započeti posao u pokušaju da ga razumem i nađem pravi put do izvršenja. Kad ga najzad prepoznam i vidim gde ga boli, rad je već izlečen.

Slika "Bitka" nastala u izolaciji



* Opšte je mišljenje da su likovni umetnici, po prirodi svog posla, češće u izolaciji od drugih ljudi...


- Da, mi smo u ateljeu, u večitom karantinu. Taj odnos prema delu koje radim je za mene kao molitva, jer tada, u tišini ateljea, postojimo samo On i ja, Svevišnji koji sve vidi i ja. Tako sam samo ja kriv ako posao ne valja, kao i kad posao zahvaljujući onom koji je odredio da nas posmatra, ide.


* Galerije i muzeji pokazali su izuzetnu vitalnost u prilagođavanju novonastaloj situaciji, krenuvši u susret publici posredstvom digitalnih medija...


- Lepo je videti raskošne predstave muzejskih kolekcija širom sveta. Imam utisak, ili bih tako bar voleo da vidim, kao da su muzejski vizuelni doživljaji koji nam se sada više prikazuju, malo potisnuli do sada glavne informacije koje smo morali da dobijamo o životu i nedelu turbo-folk nekulture, bez kojih domaći mediji ne bi mogli da zamisle svoju egzistenciju.


ORGANIZOVAN KINESKI SISTEM


VOLIM Kineze - tvrdi sagovornik, koji je i vanredni profesor na Akademiji lepih umetnosti u Šenjangu. - Kinezi imaju očigledno drugačiji mentalni sastav od ostalog sveta. Prastara civilizacija, u kontinuitetu već pet hiljada godina, oni deluju kao jedno biće, moglo bi se reći. U ovoj borbi protiv pandemije su reagovali jedinstveno, jer im je sistem već uveliko organizovan u apsolutnoj kontroli stanovništva. Oni su prvi na planeti sproveli totalnu kontrolu svakog građanina preko fotografije lica, koja se u deliću sekunde identifikuje, sa posledicama koje su takođe trenutne. Kinezi su postali svetska laboratorija za proučavanje totalne kontrole, pošto moraju da upravljaju milijardom i pet stotina miliona ljudi, u vremenima koja dolaze i koja neće biti vesela.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije