Odložene premijere, festivali, snimanja i konkursi ugrožavaju umetnike: Filmski radnici bez egzistencije

R. RADOSAVLjEVIĆ

13. 04. 2020. u 17:00

Bajić: Na potezu je država. Arsenijević: Armija ljudi nema prihod

Одложене премијере, фестивали, снимања и конкурси угрожавају уметнике: Филмски радници без егзистенције
NA premijeru filma "Dara iz Jasenovca", reditelja Predraga Gage Antonijevića, koja je bila zakazana za maj ove godine i kojom je trebalo da se obeleži 75 godina od oslobađanja najmonstruoznijeg koncentracionog logora za Srbe u Drugom svetskom ratu, čekaćemo do daljeg.

Pandemija virusa korona "zamrzla" je i premijeru biografske sage o Svetozaru Miletiću "Ime naroda", u režiji Darka Bajića, planiranu upravo ovog meseca. I mada odlaganje premijera, festivala, snimanja, konkursa, fondova i drugih aktivnosti nema značaj u trenutku kada se u kućnoj izolaciji borimo da preživimo, ova pauza za mnoge naše filmske radnike ima vrlo ozbiljne posledice - gubitak egzistencije.
A govoriti o filmu u situaciji planetarne zaraze virusom korona, straha od bolesti i strašnih informacija o broju preminulih, kako, za "Novosti", ističe Darko Bajić, vrlo je teško.

- Nesumnjivo je da će ova pandemija ostaviti teške posledice na svetsku ekonomiju, pa i na kinematografiju. Ono što je nama potrebno, ne samo kada je reč o filmu, jeste nekoliko važnih poteza koje bi država trebalo da napravi za zaštitu slobodnih umetnika, kontinuitet kinematografije, umetnosti i svega onoga što je deo kulture ove zemlje. Jer, ono što nam je ova pandemija između ostalog pokazala je i to da moramo imati sistem u ovoj oblasti, zato što su umetnost i kultura u situacijama recesije uvek prve na udaru uništenja - kaže Bajić, i istuče da će, s druge strane, kinematografija imati izuzetno važan zadatak u bliskoj budućnosti.

Film će morati da istražuje šta nam se zapravo desilo i da, prolazeći kroz pitanja o pandemiji, svetskim zaverama i svemu ostalom što prati ovaj trenutak, pronađe svoj ugao posmatranja stvarnosti, smatra Bajić. A to znači da pobegne od medijski uniformisanih informacija koje u ljudima bude strah.

- Film, kao i sve druge umetnosti, imaće veliku ulogu da nam pomogne da taj strah prevaziđemo i da živimo kao slobodni ljudi - naglašava Bajić.


Za premijeru je spreman i novi film reditelja Olega Novkovića, melanholična komedija "Živ čovek", ali se ne zna kada će to biti i na kom festivalu, jer je sada sve na pauzi i čekanju.

Prema rečima producentkinje Jelene Mitrović, Udruženje filmskih producenata Srbije pokrenulo je akciju pri Privrednoj komori da država donese paket mera kako bi pomogla filmskim radnicima koji nigde nisu stalno zaposleni i koji su zbog pandemije ostali bez ikakvih prihoda.

- Nova snimanja su odložena, a kada se zaustavi sva produkcija, onda se vidi koliko je mnogo ljudi ostalo bez posla, jer se samo oko jednog filma okupi stotinu i više radnika koji su "slobodnjaci". Mnogi producenti su, recimo, podizali kredite da bi finansirali nove filmove, i oni su sada u velikom problemu.

Zbog toga je, kako ističe, više nego važno da konkursi Filmskog centra Srbije za sufinansiranje filmova budu redovni, da se odlože dva člana Uredbe o podsticanju investitora da ulaže u filmsku produkciju koja treba da stupe na snagu 1. maja, i da se napravi revizija poreza za samostalne umetnike.


I za reditelja Stefana Arsenijevića ovo je trenutak čekanja - njegov novi film "Strahinja" u fazi je postprodukcije, i to u Luksemburgu, koji je takođe u izolaciji.

- Ne znamo kada će "Strahinja" biti finaliziran, a svakako će biti završen, ali se gubi ceo kontekst međunarodnih festivala koji su najvažniji za promociju i distribuciju filma. U najvećem problemu ipak su filmski radnici koji su ostali bez honorara, a to je čitava armija ljudi ostavljena da se snalazi kako da preživi. Njima će biti još teže, jer nam posle pandemije sigurno sledi i velika ekonomska kriza - kaže reditelj, koji među nagradama ima i Zlatnog medveda u Berlinu.


S druge strane, kako ističe, sada kada smo prinuđeni da budemo kod svojih kuća, ta izolacija bila bi mnogo teža da nema kulturnih sadržaja.

- Sada svi mogu da vide čemu služe umetnost i kultura, i da su ta izdvajanja iz budžeta, za koja se nekako uvek čini da nisu nužna i da ima prečih stvari, zapravo veoma važna. Za opstanak jednog naroda i za njegovo mentalno zdravlje kultura je neophodna, i drago mi je što u ovim teškim trenucima ljudi konzumiraju velike količine umetničkih sadržaja. Umetnici od toga najčešće nemaju ništa, i uglavnom su u neizvesnoj sutuaciji, jer su mnogi od njih "slobodnjaci", i nadam se da se ti budžeti za kulturu neće još smanjivati - kaže Stefan Arsenijević.

PROPALA GODINA

REDITELj Bojan Vuletić pauzira u prvoj fazi rada na novom filmu "Bela nedelja", kada se prave ugovori i "jure" konkursi za koprodukcije, koji su sada prolongirani.
- Bojim se šta će biti sa budžetima, jer niko ne može da predvidi šta će se događati posle pandemije. Jasno je da je za filmske radnike ova godina propala, pogotovu kada je reč o svetskim festivalima. Ali hoću da budem optimista i da se nadam, jer smo mi nešto i u neuslovima uspevali da napravimo - kaže reditelj nagrađivanog hita "Rekvijem za gospođu J.", koji je svetsku premijeru imao u Berlinu.

NA ČEKANjU I KOVAČEVIĆ, DRAGOJEVIĆ...

PANDEMIJA odlaže i premijere filmova "Nebesa" Srđana Dragojevića, "Vikend sa ćaletom" Miroslava Momčilovića, kao i komedije o tragediji naše stvarnosti Dušana Kovačevića "Nije loše biti čovek", koja je sada u fazi montaže. Bolje vreme za svoj novi film "Budi bog s nama" čeka i Slobodan Šijan, koji je snimanje započeo krajem 2019, a početkom ove godine bile su zakazane scene na više lokacija u zemlji i inostranstvu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

svi smo u istom košu

14.04.2020. 11:46

Nisu ugroženi samo filmski radnici, svi umetnici su u propasti. Nema koncerata, nema snimanja, nema izložbi....