POZORIŠNA KRITIKA: Estonski prljavi ples, za svet i savest

Dragana Bošković

20. 09. 2018. u 11:41

52. BITEF: Ene-Lis Semper, Tit Ojaso: "No 43 PRLjAVŠTINA", Teatar 99, Talin, Estonija

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Естонски прљави плес, за свет и савест

Ma koliko bila neočekivana, čak i za bitefovsku publiku, predstava "Prljavština" estonskog Teatra 99, čiji su idejni i umetnički tvorci Ene-Lis Semper, interdisciplinarna umetnica i reditelj Tit Ojaso je organski deo Istraživačkih festivala. Laboratorija, koju su nam autori, sa svojim posvećenim glumcima prikazali, zaista pomera granice ne samo scenske, nego i dramske umetnosti. Po motivima romana "Mali zloduh" Fjodora Sologuba (1863-1927, Sankt Peterburg), čiji svet naseljavaju vrlo "uvrnuti" likovi, sa akcentom na socijalnim raslojavanjima, Estonci su pokazali "vrt uživanja", dostojan Hijeronimusa Boša, asocirajući na Sologubovu literaturu. Posrćući u dubokom blatu, proživeli su pred našim očima život, u kom je bilo i emocija, i lepote, i poezije! Posle izvesnog vremena, gledalac stekne utisak da je blato na sceni mekani zeleni travnjak, toliko postane prirodna sredina, u kojoj ljudi na sceni "plivaju", kao u amnionskoj tečnosti.

Samo se može pretpostaviti strast i požrtvovanje, sa kojima je devet ljudi na sceni (tri žene i šest muškaraca), u toku stvaranja ovog umetničkog dela, istraživalo u oblasti fizičkog teatra, koliko su svojih biografija i ekspresije svakodnevnog života uneli u taj teški rad. "Prljavština" nije metafizički simbol za propadanje sveta, neki od upotrebe izanđali Fukujamin "kraj istorije".

"Prljavština" je istinit svet, koji živi pred našim očima, bez očigledne namere da se dramaturški uredi, radi lakšeg razumevanja.

Predstava Ene-Lis Semper i Tita Ojasa se obraća direktno unutrašnjem ljudskom oku, koje, kognitivnim i emotivnim putevima vidi ono što je često nevidljivo - ogoljene odnose unutar grupe, bez izlaza u spoljni svet. Da li je metafora jasna?

Vizuelni i simbolički značaj ove predstave je veliki. Ona, tokom izvođenja, narasta u svim pravcima - nepoznati su putevi, kojima bi mogla da krene i oni su, mada povremeno suviše repetitivni, redovno neočekivani. Sa mnoštvom pseudohrišćanskih simbola, agresivna, lascivna, gruba i nežna, duboko uronjena u apsurd, "Prljavština" i prlja, ali i pročišćava afekte, na čudan, aristotelovski način. Empatija gledališta ne izostaje.

Društvena akcija je sastavni deo projekata, koje autori postavljaju u Teatru 99, sa jasnim ciljem da izazovu odgovor, bilo istomišljenika, bilo onih koji su skanadalizovani gađanjem blatom. Važno je, i tačno je, da nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Gotovo bez teksta, sa vrlo svedenim verbalnim akcentima, Estonci su progovorili i o stvaranju, i o razaranju sveta. O simfoniji apokalipse.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije