Poslednji glasovi donose Mešu

V. N.

22. 02. 2018. u 07:40

Izborima četvoro kritičara u današnjem broju završava se veliko nadmetanje za prestižnu nagradu. Rezultati glasanja Velikog žirija, u kojem je bilo 59 književnih znalaca, biće saopšteni u 12 sati

Последњи гласови доносе Мешу

MLADEN VESKOVIĆ (Beograd)

1. "IZ SREĆNE REPUBLIKE"

Petar Matović (KC Novog Sada)

2. "SREBRNA MAGLA PADA"

Srđan Srdić ("Partizanska knjiga")

3. "SKRIVENOSTI"

Nikola Vujčić (KC Novog Sada)

4. "SUNCE OVOG DANA"

Vladimir Pištalo ("Agora")

5. "MAPA"

Gojko Božović (NB "Stefan Prvovenčani")

U godini koja je za nama čini mi se da su poetska dela kvalitetom nadvisila prozu, pa

sam zato istakao nove pesničke knjige P. Matovića, N. Vujčića i G. Božovića. Iako različiti i generacijski i poetički, njihove pesničke knjige ujednačeno visokog kvaliteta, temeljno koncipirane i jezički ostvarene, pokazuju koliko je stvaralačko bogatstvo srpskog jezika sadržano u poeziji. U tom smislu, po zgusnutom jeziku i visoko simbolizovanoj naraciji, i romani S. Srdića i V. Pištala stoje u vezi sa poezijom i tim kvalitetom se ističu u odnosu na znatan deo prošlogodišnje prozne produkcije.


TATJANA LAZAREVIĆ MILOŠEVIĆ (Smederevo)

1. "SUNCE OVOG DANA"

Vladimir Pištalo ("Agora")

2. "KADA ME UGLEDA ONO ŠTO TRAŽIM"

Mihajlo Pantić ("Arhipelag")

3. "DOLINA PLISTOS"

Dejan Ilić (NB "Stefan Prvovenčani")

4. "IZ SREĆNE REPUBLIKE"

Petar Matović (KC Novog Sada)

5. "A GDE SAM JA, I ZAŠTO TU?"

Biljana Milovanović Živak ("Prosveta")

Sledeći Andrićeve "znakove pored puta", V. Pištalo piše jedinstvenu "knjigu duboke

odanosti" u kojoj se lični doživljaj jedne fascinantne književne vizije i njenog tvorca suprotstavlja perfidnom falsifikovanju temeljnih humanističkih vrednosti. U knjizi M. Pantića smislu i radosti življenja vode (ne)skrivene strasti koje i razaraju i spasavaju. Besprekorno poentirane, lucidne u obrtima i jezičko-stilskim nijansama, ove priče deluju i igrom referenci na koje upućuje zaključni post scriptum.

Pesničke slike u lirskoj zbirci D. Ilića dišu znakovnošću mediteranske idile, koja je kontekst za prepoznavanje čiste životne esencije u ukrštanju i prožimanju mitskog i svakidašnjeg.


Zbirka pesama P. Matovića izuzetna je po jezičkim i oblikotvornim postupcima kojima se (de)konstruiše figura lirskog subjekta. Značenjska slojevitost uspostavlja se problematizovanjem potencijala poezije da harmonizuje društveni angažman, iskustvo svakodnevne egzistencije i čežnju za prozorom u metafizičko. Višestrukost identiteta lirskog subjekta preispituje se i u pesničkoj zbirci B. M. Živak. Strukturalno i ritmički raznovrsne, sa širokim rasponom predmetnosti i modulacija poetskog glasa, pesme se ulančavaju u koherentni lirski siže strastvenošću i energijom ogoljene iskrenosti.


LjILjANA LUKIĆ (Bijeljina)

1. "MAKSIMUM"

Vida Ognjenović ("Arhipelag")

2. "SLUČAJ VINČA"

Goran Milašinović ("Laguna")

3. "SUNCE OVOG DANA"

Vladimir Pištalo ("Agora")

4. "ZIMNO MESTO"

Anđelko Anušić (Centar za turizam, kulturu i sport, Svrljig)

5. "ISPIT KOD PROFESORA MILOŠA N. ĐURIĆA"

Milovan Vitezović (Zavod za udžbenike)

Napisan kao britka satira i persiflaža u formi krimi-priče, sa enigmatskim

završetkom, uz sofisticiran i rafiniran jezički izraz, roman V. Ognjenović ostavlja snažan utisak u prošlogodišnjoj književnoj produkciji. G. Milašinović ispisuje prvi roman o srpskom Černobilju. Dinamičnost radnje, brojni zapleti, prodiranje u psihu ličnosti i iznad svega jedinstvena i atraktivna tema, nadahnuta humanošću, karakterišu ovaj roman kao izuzetno delo. Strukturalno neobičnim romanom, sa podnaslovom "Pismo Andriću", V. Pištalo pokazuje ne samo divljenje prema ovom našem velikanu nego i sagledavanje Andrićevog fizičkog i duhovnog habitusa. Autor se upušta i u traganje za estetičkim i etičkim kodeksima u kojima najviše moralne veličine devalviraju mediokriteti, zavidljivci i zločinci.

U neobičnoj zbirci pesama A. Anušić polazi od teme egzistencijalnog postojanja, razdvajajući dušu od tela i usmeravajući njihove odlike do prapostojanja. Otuda se smenjuje arhetipsko i mitsko sa savremenim i modernim, te se biblijska imena povezuju sa današnjim, stvarajući konglomerat maštovitosti i realističnosti te dopirući i do izbegličke tragedije ("Oluja"), čija je i sam pisac bio žrtva. Veštim prepletanjem pesničkih slika iz života omiljenog profesora i pesama u kojima su opevani poznati junaci, vladari, filozofi i pesnici iz antičkog (grčkog i rimskog perioda), M. Vitezović gradi arhitektoniku svoje zbirke, udahnjujući u nju duboku osećajnost, odanost i humanost.


MILICA MILENKOVIĆ (Svrljig)

1. "SNIVAČIMA IZ NESNA"

Predrag Bjelošević (NB "Stefan Prvovenčani")

2. "ZIMNO MESTO"

Anđelko Anušić (CTKS, Svrljig)

3. "IZ SREĆNE REPUBLIKE"

Petar Matović (KC Novog Sada)

4. "DOLINA PLISTOS"

Dejan Ilić (NB "Stefan Prvovenčani")

5. "IZGLEDAM, DAKLE NISAM"

Nenad Šaponja ("Prometej)

Na idejnom planu knjiga M. Bjeloševića nudi poruku o neograničenim mogućnostima i

moćima sna, a na formalnom o potencijalu teksta. Samim tim čitaocu je ponuđen jedan od novih načina čitanja poezije, vizuelno blizak i analogan virtuelnom svetu komunikacije (hipertekstu, internetu) što samu knjigu čini originalnom i aktuelnom. A. Anušić ispisuje svojevrsnu pesničku postzavetnu poslanicu ostajući veran svom pesničkom izrazu koji ga izdvaja iz svih krugova naše savremene poezije. Zbirka je zasnovana na odnosu materijalnog i metafizičkog sa inicijacijom ideje o prelasku duše iz jednog u drugi prostor. Zbirka pesama P. Matovića predstavlja savremeni glas pesnika mlađih generacija koji ne pristaju na nemogućnost promenljivosti stvari i situacija. No mogućnost promene predodređena je poezijom kao pamfletom koji ironično sagledava stvarnost vodeći se katarzom kao krajnjim rešenjem protiv gubitka identiteta i nestajanja u "srećnim republikama". D. Ilić vodi čitaoca kroz svojevrsnu putopisnu poeziju gde se čovek kroz predele svetske kulturne baštine (Helada, Rim) upoznaje sa duhovnim svetom lirskog subjekta koji pokušava da ostavi u pesmama utiske "provučene kroz svetlost putovanja". Pesnik M. Šaponja sugeriše paradoks pojavne stvarnosti u kojoj je pitanje identiteta osnovno pitanje koje se postavlja, ali koje bledi pred pitanjem bivstva čoveka i njegovog bivanja u drugim prostorima - na primer prostorima u kojima se i iz kojih se ispisuje poezija.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije