"CRNI PETAK" MAMAC ZA NEUPUĆENE: Šta se krije iza popusta od 20 do 80 odsto

E. B. TALIJAN

24. 11. 2021. u 11:00

TRGOVCI se, uprkos nepovoljnoj epidemijskoj situaciji, nadaju šoping ludilu i ovog "crnog petka", koji zvanično stiže 26. novembra. Mnogi su počeli nedelju dana ranije sa sniženjima, ali se iza bombastično oglašenih popusta, od 20 do 80 odsto, uglavnom kriju vešti marketinški trikovi.

ЦРНИ ПЕТАК МАМАЦ ЗА НЕУПУЋЕНЕ: Шта се крије иза попуста од 20 до 80 одсто

Foto arhiva

Mnogi čitaoci "Novosti" požalili su se našoj redakciji da ih trgovci bukvalno zasipaju slanjem imejlova ili promovisanjem sniženja putem društvenih mreža. Međutim, kada su otišli u prodavnicu, nije bilo ni navedene robe niti stvarnog popusta. Kako ističu, lažirano je i vreme trajanja sniženja i procenat.

Mnogi prodavci samo najavljuju popuste za 26. novembar, ali kriju koliko procenata će iznositi. Ovo su poznate tehnike da se potrošači namame da dođu u radnju. Kod nas sniženja nikada nisu kao u zapadnim zemljama i uglavnom su samo prividna. Ove godine je to posebno izraženo, jer su zbog pandemije prekinuti lanci snabdevanja što je podiglo cene proizvoda, a trgovci su ostali sa zalihama neprodate robe. Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) savetuje kupce da pazare onlajn kako se ne bi izlagali zaražavanju odlaskom u tržne centre i prodajne objekte.

- Na taj način će izbeći gužve, a jedna od najvažnijih prednosti je da potrošač prilikom elektronske kupovine ima pravo da u roku od 14 dana vrati proizvod prodavcu bez bilo kakvog obrazloženja zbog čega to čini - ističe Marko Dragić iz NOPS-a. - S druge strane, kada kupuje u prodavnici, onda trgovac nema zakonsku obavezu da mu zameni proizvod ako je ispravan, a potrošaču, recimo, ne odgovara veličina ili boja. To je onda pitanje dobre volje prodavca.

On upozorava potrošače da onlajn kupovinu obavljaju samo putem registrovanih platformi, jer samo tako mogu kasnije da ostvare svoja prava, ako dođe do nekog problema. Savetuje kupce da ne nasedaju na lažna sniženja. Ako je oglašen popust, na primer, od 50 odsto, onda najmanje jedna petina robe u prodavnici mora da bude na tom sniženju. Često se dešava da nema artikala za koje je oglašen popust. Takođe, trgovci namerno podižu cene određeni kratak period ranije, a onda oglase sniženje. Međutim, to kupac teško može da primeti. Novosađanka Ivana Samardžija ističe da je "crni petak" mamac za neupućene.

- Meni je jedan poznati modni brend poslao poruku putem "Vibera" da je roba na popustu "do 50 odsto" - objašnjava Jovićeva. - Kada sam otišla, ispostavilo se da gotovo ništa nije na sniženju, samo nekoliko artikala je bilo minimalno jeftinije. NJihov izgovor je bio da je razlog što imaju novu kolekciju.

Kako u NOPS objašnjavaju, ovo je veoma vešt marketinški trik kada trgovac navede da je popust "do 50 odsto", jer to znači da može da bude i samo jedan procenat. Ovo je samo način da se kupac navede da dođe u prodavnicu. Danijela Marković iz Beograda kaže nam da je bukvalno svakodnevno "bombarduju" imejlovima ili putem društvenih mreža oglašavajući navodna sniženja.

- Kao da ću sve dobiti džabe, stižu specijalne ponude navodno dizajnirane samo za mene - kaže Markovićeva. - Tako su mi televizor, za koji su naveli da je koštao 150.000, ponudili za 100.000 dinara. Međutim, kada sam uporedila isti model u drugim trgovinskim lancima, ispostavilo se da je to njegova redovna cena.

SAMO E-KUPOVINA

BEOGRAĐANKA Sanja Petrović ističe da nikada ne ide u kupovinu na "crni petak", jer kod nas nema velikih sniženja kao u zapadnim zemljama.

- Posebno sada, u vreme korone, ne bih odlazila u gužvu - navodi Petrovićeva. - Uvek pogledam sajtove i ukoliko nađem nešto povoljno, kupim elektronskim putem.

Jelena Stojanović kaže da je u nameri da izbegne gužve, osmogodišnjoj ćerki kupila cipele jednog poznatog brenda iz regiona, koji je ranije krenuo sa popustima. Ona ističe da je oglašeno sniženje od 20 odsto, ali da je proizvod platila skupo, 7.200 dinara, što joj deluje kao da je samo prividno prikazan popust.

KADA VIDE POPUST, NE RAZMIŠLJAJU

U NACIONALNOJ organizaciji potrošača Srbije ističu da im veliki broj prigovora stiže svake godine za kupovinu na "crni petak".

- Kada potrošači vide masovno oglašene popuste, ne razmišljaju, niti detaljno gledaju proizvod, a često ima mnogo nesaobraznosti, odnosno neispravnosti - objašnjava Marko Dragić iz NOPS-a. - I kada je roba kupljena na sniženju, kupci imaju ista prava.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)