U PROGRAM MORAJU VISOKI DEČANI I SEOBA SRBA: Nacionalni prosvetni savet se zalaže za revizuju programa istorije za srednje škole

Lj.Begenišić

11. 12. 2020. u 18:18

U PROGRAMIMA za istoriju u gimnazijama i srednjim stručnim školama nema Velike seobe Srba, niti Pećke patrijaršije. U nastavnom programu navedeni su samo pojmovi, ali nema konkretnih događaja, ličnosti, pojava i procesa. Mi to ne možemo dozvoliti, jer se tako istorija ideologizuje.

У ПРОГРАМ МОРАЈУ ВИСОКИ ДЕЧАНИ И СЕОБА СРБА: Национални просветни савет се залаже за ревизују програма историје за средње школе

Ilustracija Foto: V. Danilov

Ovako nam Radivoje Stoković, predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta pojašnjava zašto se ovo telo zalaže za revizuju programa istorije u gimnazijama i srednjim stručnim školama. On ističe da je savet pre nekoliko dana dao pozitivno mišljenje o programu istorije za učenike sa posebnim sposobnostima za istoriju i geografiju, a da je stav Saveta da po ugledu na ovaj program treba izvršiti reviziju programa istorije i za ostale srednjoškolce.

Naš sagovornik objašnjava šta treba menjati:

- U programima za istoriju je naveden pojam migracije, ali se nigde ne pominje Velika seoba Srba, niti Arsenije Černojević. Takođe, naveden je pojam crkva, ali se ne pominje Pećka patrijaršija. Hoćemo jasno definisan kontekst kada je u pitanju nacionalna ali i opšta istorija. Ne može se govoriti o opštim pojmovima, a da se ne navedu konkretne pojave, događaji, ličnosti i procesi.

Stojković ističe da kada je, na primer, reč o pojašnjenju pojma "crkva" mora se jasno navesti kontinutet SPC, ne sme da sa dogodi da deca prođu kroz srednju školu a da ne čuju za Pećku patrijaršiju, što je po sadašnjem programu sasvim moguće.

Istorijske sadržaje, umesto samog izlaganja gradiva, valja vezati za istorijske izvore, koji svedoče o događaju iz prošlosti, ne iznoseći vrednosne sudove, jer je to najbolji pristup da ne dođe do ideologizacije istorije.

- Smatramo da je potrebno povezivati opštu sa nacionalnom istorijom i to nikako na uštrb nacionalne istorije i zaštititi kontinuitet srpske nacionalne istorije i srpskog istorijskog pamćenja kao nematerijalnog kulturnog i nacionalnog dobra od neprocenjive vrednosti - ističe naš sagovornik.

On navodi da je u drugom razredu gimnazije i srednje škole sadržano 1.300 godina istorije, a u četvrtom razredu 600 godina.

Ako se gradivo rasporedi pravilnije, onda će biti manje poteškoća.

- Ne želimo da deca dobiju gotov vrednosni sud, nego događaj zansovan na dokumentima i čim ga analizirate doći ćete do vrednosnog suda. Ako dobijamo gotove vrednosne sudove - onda je to ideologija - upozorava Stojković.

Nacionalni prosvetni savet zalaže se i za povećanje broja časova srpskog jezika i književnosti u školama i preporučuje vraćanje književnih dela naših i svetskih klasika u gimnazijske programe.

- Ukoliko preproruka NPS bude usvojena, đaci će ponovo čitati i Ćosićevo "Vreme smrti", drame Dušana Kovačevića, Aleksandra Popovića, Ljubomira Simovića, poeziju Matije Bećkovića, "Ex Ponto" Ive Andrića, Bodlerovog "Albatrosa", Hemingvejev roman "Starac i more", kao i narodnu epsku pesmu "Boj na Mišaru".

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna