Beogradske priče: Po benzin među KANTE, ovako su nekada izgledale benzinske pumpe u prestonici (FOTO)

Zoran NIKOLIĆ

24. 06. 2020. u 14:03

Najprometnija pumpa bila je u Dečanskoj ulici

Београдске приче: По бензин међу КАНТЕ, овако су некада изгледале бензинске пумпе у престоници (ФОТО)
Nije bilo tako davno kada su benzinske pumpe u Beogradu izgledale sasvim drugačije, a današnje stanice gde vozači sipaju gorivo - njima bi izgledale kao svemirski brodovi. Dabome, pričamo o Beogradu između dva svetska rata.


Dečanska ulica, koja je do danas mnogo puta promenila ime, u predratnom gradu slovila je za neku vrstu "automobilskog raja". Bilo je to mesto gde su bile prodavnice delova, omanja pumpa i okupljalište onih koji su bili zaljubljenici u četvorotočkaše.


Da podsetimo, prvi automobil došao je u Beograd 1903. godine, a potom su laganim ritmom stizali i njegovi naslednici. Cene tadašnjih automobila bile su paprene, pa je auto koštao kao prosečna kuća.


U isto vreme je i gorivo bilo basnoslovno skupo. Tako je automobil bio privilegija isključivo veoma dobrostojećeg sloja stanovnika glavnog grada.


Ukoliko se prisetimo da je vožnja pre ličila na avanturu nego na uživanje, onda sve izgleda nekako drugačije. Putevi su bili katastrofalni, bili su to kolski drumovi sa dubokim kolotrazima, a tek kasnije, u predratno vreme počelo ozbiljnije popločavanje najvažnijih saobraćajnica kockom. Međugradsko putovanje automobilom predstavljalo je prilično odvažan poduhvat.


Tokom predratnih godina počela je izgradnja ozbiljnijih saobraćajnica, pa su tako pravljeni betonski putevi. Oni su bili trajni i izdržljivi, ali ne i toliko udobni kao asfaltni, jer su točkovi jasno "odmeravali" udarce u spojeve betonskih ploča.


Najzad, prve dame su se odvažno hvatale volana, iako je šoferski posao uglavnom bio muški. Posleratno vreme tek će pokazati ozbiljniji iskorak ka razvoju automobilizma.


KRALjICA



Među damama koje su bile sjajni vozači, isticala se kraljica Marija Karađorđević koja je bila među najboljim šoferima onašnje države.


Iako kralj Aleksandar nije bio vozač, njegova supruga je osvajala i tutule na prestižnim trkama, kakva je bila ona ka vrhu Avale.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije