Beogradske priče: Magovi marketinga od pre 80 godina

Zoran Nikolić

18. 01. 2020. u 16:15

Listajući oglase iz starih novina može se zaključiti da, uprkos progresu, neki stari principi oglašavanja važe i danas

Београдске приче: Магови маркетинга од пре 80 година

Pogled ka kompjuterskom ili televizijskom ekranu odvešće vas među čari marketinga. Odatle neko uporno zapomaže kako nešto treba da kupite, ili vas mami neverovatnim čarolijama svog proizvoda. Važno je da se što pre oslobodite novca koji nemate - za nešto što vam ne treba. Ali, to su stare definicije marketinga. U toj oblasti mnogo toga novog decenijama se nije promenilo.

Doduše, mediji su nešto drugačiji, ali poruke koje prenose su nepromenjene.

Za vas smo listali oglase štampane u novinama iz 1939, 1940. i 1941, dakle pre Drugog svetskog rata, i gle - mnogo toga je bukvalno isto kao i danas. Ako ne verujete, prepuštamo vas sopstvenom sudu...

"Astro studio" iz Bata Lakine ulice bio je spreman da potpuno uvede čitaoce u čarolije zvezdanog neba, a to će za publiku učiniti čuveni svetski astrolog, čije ime, doduše, nije objavljeno u novinskom oglasu.

U to vreme su na tržištu veoma važno mesto počeli da zauzimaju električni aparati za brijanje. Posebno je naglašeno kako se radi o "suvom" brijanju, bez sapuna, vode, četkice, nožića... a posebno je bitno što je bezbolno.

Kompanija "Cajs" je uveliko plasirala sunčane naočare za skijaše, koji će potpuno da ih zaštite dok se spuštaju niz atraktivne, snežne padine. Umešnost autora reklamnog teksta bila je vrhunska, pa ćemo ga citirati u potpunosti.

- U brzom spustu i zaokretima silazite kroz blistave snežne predele. Nijedan obronak nije suviše strm, nijedna ravnica suviše široka, nijedna staza suviše kriva - pravo je zadovoljstvo do mile volje uživati na blistavom suncu! Zaštićeni ste od zasenjivanja, sve možete da raspoznate: trag, padinu i svaku prepreku. U svakom trenutku ste gospodar situacije i radujete se igri boja snežne prirode... jer naočare ne štite samo od zasenjivanja i štetnog ultravioletnog zračenja već povećavaju oštrinu vida i svetlosne kontraste boja.

Još jedan astrološki biro oglasio se sa širokim dijapazonom ponuda, tako da je svako mogao da "dešifruje" svoju prošlost, sadašnjost i budućnost. Usluge su se, dabome, ticale ljubavi, braka, posla... Ovog puta je putem pošte trebalo poslati 15 dinara za uslugu. Nije to bilo tako loše, naprotiv, jer je diskrecija onog ko traži uslugu bila važna, tako da korisnici nisu morali da strepe od toga da li komšije nešto nagađaju o njihovim tajnim "konsultantima".

Na isti način svoje probleme su mogli da umanje i pušači, jer je još u to vreme, postojao način da se okanu svog poroka. Sredstvo za odvikavanje je, dabome, bilo "epohalno", što je bio omiljeni marketinški termin tog vremena.

ASTRO I LUTRIJA

Možda ponajviše pažnje posmatraču privlači oglas za astrološke usluge, zbog jednog momenta koji danas, osam decenija kasnije, nije baš uobičajen.

Pored uspeha u zdravlju, službi, nauci, putovanju, karijeri... Astrolog nudi savete i u oblasti "lutrije". Što bi reklo da bi eventualni kupci srećki za nagradne igre, ili možda kockari, trebalo prvo da se konsultuju sa astrologom...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije