LET SEĆANJA NAD "LISIČIJIM JARKOM": Na travnatoj pisti kraj Beograda rađala se istorija srpskog civilnog vazduhoplovstva

Д. Вујичић

02. 09. 2024. u 10:55

ČUVENI sportski aerodrom "Lisičiji jarak" je nastao 1946. kada je dekan Mašinskog fakulteta Miša Nenadović, sa Katedre sa vazduhoplovstvo, zadužio asistenta prof. Đorđa Ninčića da "prošparta" oko prestonice i osmotri polja na kojima bi bilo zgodno napraviti pistu za civilno letenje.

ЛЕТ СЕЋАЊА НАД ЛИСИЧИЈИМ ЈАРКОМ: На травнатој писти крај Београда рађала се историја српског цивилног ваздухопловства

FOTO: Privatna arhiva

Pocepao je Ninčić cipele obilazeći peške razna polja dok mu u Makišu neki seljaci nisu kazali kako su od 1941. Nemci leteli sa mesta 12 kilometara od Beograda ka Zrenjaninu. Asistent je istog dana pronašao livadu sa zapuštenim barakama, a već sledećeg profesor Miša je lično koracima merio pistu. Trećeg dana je na Lisičiji jarak sletela vojna "roda" sa čuvenim Pajom Crnjanskim, partizanskim pilotom. Potom su stigli članovi Akademskog aero-kluba iz Beograda sa lopatama, metlama i sličnim rekvizitima.

I juče su se na ovom aerodromu okupili i družili nekadašnji piloti privredne avijacije, njih pedesetak. Među "pulenima" profesora Nenadovića najstariji je bio Mika Isaković (93), dugogodišnji šef Privredne avijacije i neprikosnoveni vođa "seljačkih pilota", kako su ih zvali u ono vreme.

FOTO: Privatna arhiva

Druženje nije prošlo ni bez Petromira Miškovića Makija (83), pilota, padobranca i paraglajdiste. Ćaskalo se i sa Srbislavom Milovanovim, prvim građaninom SFRJ koji je kupio sebi avion u posttitovskoj Jugoslaviji. - Lepo su govorili drug Lenjin ili drug Staljin - sve je u kadrovima - objašnjavao je Mika Isaković, upoznajući nas sa legendama vazduhoplovstva.

FOTO: Privatna arhiva

Neki od njih prepričavali su detalje udesa koje su imali radeći ovaj posao. Neki iz Privredne avijacije su zaradili bogatstvo leteći po svetu, a ima ih i koji su vlasnici privatnih avio-kompanija. - Vazduhoplovni klubovi i "Lisičiji jarak" izrodili su Privrednu avijaciju a sa njima i konstruktore vazduhoplova na Mašinskom fakultetu.

Iz Jarka je nastao najsavremeniji sportski aerodrom srednje Evrope na Bledu i pilotska škola JAT-a u Vršcu. Hangari se još drže, ali potrebna je državna pomoć da se "uče deca" - objasnio je Isaković. 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
TA KUĆA JE STVARNO UKLETA Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku

"TA KUĆA JE STVARNO UKLETA" Majci i ocu prerezao grkljan, pa sebi isekao vene: Novi detalji porodične tragedije u Čačku

PRVI rezultati istrage tragedije koja je otkrivena u subotu ujutru u porodičnoj kući u blizini „Slobodine“ raskrsnice u Čačku, govore da je Vladimir Čarapić (47) nožem preklao vrat svojoj majci Mili (72), a potom i svom ocu Neđu (79). Zatim je sebi istim sečivom naneo više uboda po grudima i stomaku, a na kraju je prerezao vene leve ruke i tako na smrt iskrvario.

07. 12. 2025. u 13:36

Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića

Završio glumu, pa radio na mešalici, rat ga udaljio od ljubavi - životni put Jova Maksića

DETINjSTVO glumca Jova Maksića oblikovalo se u maloj seoskoj sredini podno Dinare, u selu Plavno kod Knina, gde je porodica živela zbog očevog svešteničkog službovanja. Rani period života opisuje kao vreme potpune slobode i radosti, kada je gotovo čitavo selo bilo prostor za igru i maštarije. U takvoj atmosferi formirala se njegova emotivna struktura — vezanost za zajednicu, toplina porodičnih odnosa i zahvalnost za jednostavne stvari.

07. 12. 2025. u 11:41

Komentari (0)

BRUKA: Crnogorci slavili ispadanje Srbije kao da su Hrvati (VIDEO)