NOS KAO CENTAR SVEMIRA: Izložba slika Joškina Šiljana i skulptura Aleksandra Stanojevića Kempe u KC Srbije u Parizu

M.Kralj

20. 02. 2024. u 16:42

ZA razliku od očiju, okarakterisanih kao "prozor duše", nos zauzima upadljivu ali i problematičnu poziciju kroz istoriju tipizacije i karakterizacije različitih ljudskih rasa (grčki, jevrejski, afrički), navika, klasnih pripadnosti i društvenih vrednosti aristokratski, seljački, prćasti, kukasti), ističe istoričarka umetnosti Aleksandra Lazar, povodom izložbe slika Joškina Šiljana i skulptura Aleksandra Stanojevića Kempe, nazvane upravo "Le nez - Nos", koja će biti otvorena u Kulturnom centru Srbije u Parizu u četvrtak, 22. februara, u 19 časova.

НОС КАО ЦЕНТАР СВЕМИРА: Изложба слика Јошкина Шиљана и скулптура Александра Станојевића Кемпе у КЦ Србије у Паризу

Foto Galerija Štab

- Izložba je omaž galskoj i srpskoj kulturi, oprečnim i problematičnim lokalnim i regionalnim metaforama, tribalnim kulturama i tribalizmu u umetnosti, ali i diskurzivnoj konstrukciji identiteta. Koristeći nos kao centar svemira, umetnici Joškin Šiljan i Aleksandar Stanojević Kempa nastavljaju dugu umetničku tradiciju društvene satire kroz tipizacije osobenosti, navika, pripadnosti i društvenih vrednosti - piše u katalogu Lazareva, koja će uz Natali Beljanski, direktorku KC Srbije u Parizu, otvoriti postavku.

Foto Galerija Štab

Nosati napred ostali stoj, Joškin Šiljan

Prema mišljenju ove kustoskinje novi ciklusi Šiljana i Kempe su svojevrsni omaž radu slavnog Alberta Đakometija, koji je nos koristio kao polaznu tačku za svež pogled na ulogu satire i metafore:

- Oba umetnika poseduju ekspresivnost i karikaturalnost izraza koji je dodatno obogaćen duhovitošću i shvatanju kreativnog procesa stvaranja kao igre. Kempine skulpture su totemskog karaktera, monohromne i dominantne, rađene od svakodnevnih predmeta i recikliranih materijala, obložene papir mašeom. Šiljan svoje ideje predstavlja radovima velikog formata gde kroz čistu paletu i apstrahovane forme duhovitim nazivima i asocijativnim formama predstavlja nos kao glavnog protagonistu situacije ili momenta.

U "kavezu" okolnosti

VIZUELNA komunikacija Šiljana i Kempe savršeno je usklađena vremenu u kome govorimo slikom, pišemo emodžijima, i gde se paganske skulpture susreću sa kubističkim formama i savremenim selfijima, filterima i smajlijima na antropološki fascinantan način - piše Aleksandra Lazar. - Koristeći elemente igračke i igre oni komentarišu anksioznost današnjeg vremena, po mnogo čemu sličnom periodu u kom je nastao Đakometijev Nos (Le Nez, 1947-1968), koji duhovitošću i svedenošću forme ispituje limitacije ljudskog karaktera smeštenog u "kavez" okolnosti ili slučaja.

Obojica umetnika koja se ovom izložbom predstavljaju kulturnoj javnosti Francuske, zahvaljujući angažmanu beogardske galerije "Štab", već imaju reputaciju na domaćoj i međunarodnoj sceni. Rođen 1953. godine u Pirotu kao Nebojša Stojković, Šiljan se slikarstvom aktivno bavi od 1987. i izlagao je u mnogim značajnijim galerijskim prostorima u Srbiji, regionu, i Evropi, i za svoja dela dobijao značajne nagrade. Živi i radi u Beogradu i Grdelici, a radovi mu se nalaze u značajnim muzejskim, kompanijskim i privatnim kolekcijama širom sveta.

Foto Galerija Štab

Preoblikovanje, Aleksandar Stanojević Kempa

Rođen 1992. godine u Paraćinu Aleksandar Stanojević Kempa je trenutno na master studijama slikarstva na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde je i diplomirao, nakon čega se usavršavao u Austriji i Španiji. Do sada je imao 15 samostalnih izložbi i učestvovao je na mnogim grupnim izložbama.

Nove mogućnosti za domaće autore

NA inicijativu Ministarstva kulture naše privatne galerije uključile su se odnedavno u programe Kulturnom centru Srbije u Parizu, o čemu Marko Brun, osnivač i direktor galerije "Štab", kaže:

- Privatne galerije jesu istinski nosioci savremenih trendova i kretanja u umetnosti, pa će ovakvi poduhvati i prilike za predstavljanje naših umetnika u inostranstvu donositi nove mogućnosti za umrežavanje i priključivanje svetskim tokovima koji nastaju i plasiraju se u najvećim centrima umetnosti, kao što je Pariz.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ŠEŠELJ O ČUDNOJ IZJAVI PREDSEDNIKA UKRAJINE: Niko ne shvata ozbiljno to što Zelenski govori