ZA "KONSTATACIJU KVARA" 4.000 DINARA: Sve češće žalbe potrošača na šokantne cene majstora za uobičajene popravke

E.B.T.

23. 08. 2023. u 15:45

SVE su učestalije žalbe potrošača na paprene cene za uobičajene popravke u domaćinstvu. Većina je šokirana kada im majstor po obavljenom poslu ispostavi račun. Na takvu situaciju ovih dana se požalio jedan korisnik društvenih mreža kome se pokvario bojler, i trebalo je zameniti grejač i ventil. Kad je majstor podvukao crtu, ceh je iznosio neverovatnih 22.000 dinara. Posebno zanimljiva stavka u specifikaciji bila je "konstatacija kvara" koju je naplatio, čak 4.000 dinara. Usledili su brojni komentari korisnika sa sličnim iskustvom, među kojim je jedan od njih naveo da je platio 26.000 dinara za otpušavanje ve-ce šolje.

ЗА КОНСТАТАЦИЈУ КВАРА 4.000 ДИНАРА: Све чешће жалбе потрошача на шокантне цене мајстора за уобичајене поправке

Foto: Shutterstock/Ilustracija

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je zakonska obaveza majstora da za usluge, čija je vrednost veća od 5.000 dinara, sačine proračun sa specifikacijama i da pribave pisanu saglasnost potrošača za to. Očigledno je problem što građani još uvek ne znaju za ovaj propis, koji je kroz izmenjeni Zakon o zaštiti potrošača stupio na snagu još u decembru 2021. godine. Ista obaveza važi i za majstore koji u servisu popravljaju neki uređaj. Kako naglašavaju u ovom udruženju, pre svega je važno da građani provere da li angažuju radnike koji imaju registrovanu firmu, jer ako uposle one koji rade na crno nisu zaštićeni zakonom, niti mogu da reklamiraju uslugu.

Govoreći o ceni od 4.000 dinara za "konstataciju kvara", pravni savetnik u NOPS Marko Dragić ističe da majstor može da traži koliko hoće, jer je tržište slobodno, ali da potrošač odlučuje da li hoće da plati.

- Ako je usluga skuplja od 5.000 dinara, mora da izda proračun sa specifikacijom i ukoliko je dogovoreno da je ta cena konačna i pribavljena je saglasnost potrošača, onda ne može naknadno da je povećava - navodi za naš list Dragić. - Ako je proračun okvirni i majstor to navede, onda dodatni trošak može da se poveća najviše 15 odsto od cene koja je načelno dogovorena. On mora taj dokument da dostavi u pisanoj formi.

Ukoliko majstor, kako dodaje, definiše konačnu cenu u proračunu, a po završetku posla je podigne, potrošač neće imati obavezu da plati ništa više od iznosa koji je dogovoren. Česte su žalbe građana i da majstori suviše naplaćaju izlazak na teren, kada dođu samo da pogledaju kakav je kvar u pitanju ili koji posao treba da se obavi. I za to imaju obavezu da prethodno pribave saglasnost.

- To spada u predugovorno obaveštavanje i moraju unapred da dobiju saglasnost potrošača da mogu da naplate i taj dolazak - navodi Dragić. - Ukoliko nisu dobili, nemaju pravo da uzimaju novac za to.

Do problema dolazi, jer se sve usmeno dogovara. Zato je savet da sve budu u pisanoj formi, a to može da bude i SMS poruka ili mejl. Prema Dragićevim rečima, potrošači moraju da vode računa da angažuju majstore koji su registrovani.

- Prvo treba da provere da li je on pravno lice ili preduzetnik, jer samo u tom slučaju mogu da zaštite svoja prava, da reklamiraju uslugu ili naplate štetu - objašnjava Dragić. - U tom slučaju majstori su dužni da za svoje radove i popravke obezbede garanciju od dve godine. Račun je dokaz da je zanatlija u tom periodu odgovoran za pruženu uslugu i građani mogu da je reklamiraju ako nisu zadovoljni.

On objašnjava da potrošači treba na zvaničnoj internet stranici Agencije za privredne registre da provere da li je preduzeće registorvano, jer je to jedini validni dokaz.

Potrošači u određenim situacijama imaju pravo da traže i naknadu materijalne štete koja nastane tokom izvođenja radova, ako su angažovali registrovane majstore koji su im izdali račun za obavljeni posao.

ZA VEĆE RADOVE UGOVOR

KADA u potrošači angažuju majstora za obavljanje većeg posla u svom domaćinstvu, poput ugradnje stolarije, onda treba da potpišu ugovor.

- U toj situaciji ne treba da traže proračun sa specifikacijom, već da sklope ugovor - navodi Marko Dragić iz NOPS. - Tu će biti definisani i rokovi i cena i svi međusobni odnosi, prava i obaveze i prava potrošača će moći da budu zaštićena.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

RUSIJA JE ZGROŽENA: Ovo je najnoviji uslov za Ruse da bi učestvovali na Igrama Pariz 2024