SAMO PRIGOVOR SPASAVA OD NAPLATE: Koliko dugo treba čuvati račune za komunalne usluge, struju, kablovsku, mobilne i fiksne telefone?
DUGOVANjA građana za račune za komunalne usluge, struju, kablovsku televiziju, mobilne i fiksne telefone zastarevaju u roku od godinu dana.
Ipak, to ne znači da dug nakon tog perioda ne može biti naplaćen. Potrošač može da izbegne prinudnu naplatu, samo ukoliko uloži prigovor na vreme.
Takođe, zakonom je zabranjeno da se, nakon godinu dana, dužnik uslovljava naplatom zastarelih potraživanja da bi usluga ponovo bila aktivirana. Često se dešava da građani slučajno ne plate neki račun ili nisu dobili opomenu. Našoj redakciji čitaoci "Novosti" često se obraćaju sa pitanjima u vezi sa zastarelošću dugovanja.
- Sve usluge koje dospevaju na mesečnom nivou zastarevaju u roku od godinu dana, prema Zakonu o obligacionim odnosima - objašnjava Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
- Dokaz o uplati treba čuvati u tom periodu, odnosno 12 meseci.
Kada potrošači ne vide opomenu, onda slučaj preuzima izvršitelj. Alfirović naglašava i da građani nikada ne treba da izbegavaju rešenje koje im stigne od njega, jer će na kraju platiti "debelu" kamatu.
- Ukoliko ih neko tuži za zastarelo potraživanje i stigne im rešenje od izvršitelja, obavezno treba u roku od osam dana da ulože prigovor - precizira naš sagovornik. - U tom podnesku treba da se pozovu na zastaru. Samo na taj način mogu da zaustave prinudnu naplatu potraživanja, ako su na vreme podneli prigovor.
On ističe da građani pogrešno misle da dug ne može da bude naplaćen ako je prošlo više od 12 meseci ili da će odbijanjem rešenja koja im stižu od izvršitelja izbeći da ga plate. Institut zastare se, kako naglašava, ne primenjuje automatski, već isključivo kada se dužnik pozove na njega u roku od osam dana.
- Ukoliko to ne učini, na kraju će njegovi troškovi biti višestruko uvećani i dug će biti prinudno naplaćen - navodi Alfirofić. - Sud po službenoj dužnosti ne vodi računa o rokovima, o tome moraju da brinu potrošači. Drugo je pitanje zašto pojedina javna preduzeća pokušavaju da naplate zastarela potraživanja.
Dužnik svoj prigovor na zastarela potraživanja, kako objašnjava, upućuje preko izvršitelja sudu, koji donosi odluku da se obustavi naplata. Taj podnesak mora da bude sačinjen u skladu sa propisima. On ističe i da je Zakonom o zaštiti potrošača zabranjeno da se korisnici uslovljavaju naplatom zastarelih potraživanja da bi im bila ponovo uključena, odnosno pružena usluga, ali u praksi se to, ipak, dešava.
BEZ MOBILNOG AKO SE DVA MESECA NE PLATI
MOBILNI i kablovski operateri imaju pravo da prekinu pružanje usluge potrošačima koji dva meseca nisu platili račun. Kada izmire taj dug, ona će biti ponovo aktivirana. Ukoliko je prošlo godinu dana i potraživanje je zastarelo, operateri nemaju pravo da uslovljavaju korisnika naplatom, da bi im ponovo uključili uslugu.
OVU REČENICU JE PUTIN PONOVIO DVA PUTA: Vučić otkrio detalje razgovora sa predsednikom Rusije
PREDSEDNIK Srbije Aleksandar Vučić preneo je novinarima da je danas imao veoma dug i prijateljski razgovor sa predsednikom Rusije Vladimirom Putinom.
20. 10. 2024. u 13:14
BAŠTINA SRBIJE PRED MILIONIMA TV GLEDALACA U RUSIJI: Dve emisije za Novu godinu na Prvom kanalu državne televizije u udarnom terminu
NOVINARI i snimatelji ruske nacionalne televizije "1", krstare ovih lepih oktobarskih dana Srbijom snimajući materijal za dve epizode popularnog dokumantarno-serijskog programa "Život naših ljudi" (ŽIZN SVOIH). Emisija će biti emitovana na Prvom kanalu ruske državne televizije u udarnom terminu za novogodišnje praznike.
22. 10. 2024. u 12:15
NEVIN U ZATVORU PROVEO 58 GODINA: Šef policije mu se poklonio i izvinio (VIDEO)
ŠEF U JAPANSKOJ policiji lično se izvinio čoveku koji je proveo 58 godina u zatvoru zbog zločina koji nije počinio. 88-godišnji Ivao Hakamada čekao je pogubljenje više od 50 godina, pre nego što je oslobođen u ponovljenom suđenju prošlog meseca.
22. 10. 2024. u 09:29
Komentari (1)