PRIDRŽAVATE SE DIJETE A NE MRŠAVITE: Specijalista ishrane otkriva šta se krije iza toga

I. Kovačić

26. 09. 2022. u 18:00

VEĆ od 25 godine metaboličke potrebe organizma u energiji se smanjuju, a kako se stari, masno tkivo se više nakuplja u centralnom delu tela, tako da se većina osoba "zaokrugli" u zrelom životnom dobu.

ПРИДРЖАВАТЕ СЕ ДИЈЕТЕ А НЕ МРШАВИТЕ: Специјалиста исхране открива шта се крије иза тога

Foto: Profimedia

Ukoliko se uz to unosi više kalorija nego što je potrebno i dan provodi uglavnom sedeći, gojaznost je neizbežna posledica. Za one koji imaju prekomernu telesnu težinu, utešno može da zvuči da su istraživanja pokazala da se kod većine telesna težina povećava do 60-ih godina života, a da zatim ulazi u fazu stagnacije.

U intervjuu za "Novosti", profesor dr Nađa Vasiljević, supspecijalista ishrane u Savetovalištu za dijetetiku Instituta za higijenu Medicinskog fakulteta u Beogradu, kaže da se, bez obzira na smanjenje potreba organizma za energijom, tokom starenja neki ljudi ipak ne goje:

- To je zato što su svaki dan umereni u svemu, a fizički su aktivni. I šetnja po šoping-centru je aktivnost, ali samo ako je svakodnevna. Znači, nije nužnost da godine donesu višak kilograma ili gojaznost.

Dakle, gojaznost je uvek posledica viška kalorija unetih hranom?

- Kada se konstantno vodi računa o količini pojedene hrane, neće biti gojaznosti. Ali, ovo je samo jednostavan način razmišljanja o ovom problemu, jer su za pojavu gojaznosti odgovorni brojni metabolički procesi, aktivnost hormona i drugi kompleksni mehanizmi kao što je inflamacija, jer je masno tkivo jedan endokrini organ koji je metabolički veoma aktivan.

Foto N. Skenderija

Zbog čega neki ljudi, iako se pridržavaju propisane dijete, ne mršave?

- Odgovor na ovo često pitanje je dvojak. Kao prvo, znači da je potrebna ili dodatna samokontrola kako bi se tačno znalo šta se unosi ili ne, tipa da se vodi dnevnik. A drugo je da je potreban okidač koji će da pomogne u inicijaciji procesa redukcije tžine. To je pre svega fizička aktivnost, prilagođena, kao što je za gojazne šetnja bar pola sata svakodnevno.

Mnogi su se suočili sa probelmom da se, čim prestanu sa dijetalnim režimom, kilogrami vrate i dobiju još po neki dodatni.

- Kada se gubi težina, gubi se i masna i mišićna masa. Kada se nadoknađuje težina (ponovno gojenje) nakon dijete, onda je sav porast u masnoj masi. Mišići se veoma slabo nadoknađuju. Tada je novi ciklus držanja dijete veoma težak i neizvestan čak iako se osoba "strogo pridržava" datog režima, ili bar tako tvrdi. To znači da je važan dugoročni režim nutritivne intervencije, koji će dati stabilne rezultate i prevenirati gubitak mišićne mase.

REŽIM PO SOPSTVENOJ MERI

Koji je recept za idealnu telesnu težinu tokom čitavog života?

- Svako treba da osluškuje svoj organizam i da primeti promene koje mogu da budu i suptilne, ali koje ne treba prevideti. Najidealnija je dijeta koja je za pojedinca najprihvatljivija u dužem periodu. To znači da treba voditi računa i o kulturolškim, tradicionalnim i individualnim aspektima nečije ishrane, a to praktično podrazumeva raznovrsnost hrane sa našeg podneblja i redovnu aktivnost koja je nekome odgovarajuća.

Zašto je najteže smršati u srednjem delu tela?

- Na stomaku se akumulira masno tkivo, kako oko organa, tako i potkožno. Što je veća količina tog nagomilanog masnog tkiva, veći je i pritisak unutar trbušne duplje koji doprinosi zdravstvenim problemima kao što su hipertenzija, tromboflebitisi, abdominalna hernija, ulceracije, refluks ezofagusa. Ujedno, abdominalni zid ima i najveći kapacitet za taloženje masnog tkiva, a postoje i različite konstitucije, jer se neko pretežno goji po tipu gornje telesne raspodele ili donje telesne raspodele masnog tkiva. Masno tkivo infiltrira i mišićnu masu i utiče na smanjenje mišićne rezerve, odnosno istanjenje mišićnog sloja u ovom delu tela, tako je mišićna potpora stomaka oslabljena i kada se smrša.

Kako sprečiti nakupljanje sala oko stomaka?

- Na vreme treba misliti o ovom probelmu. Znači, pratiti da li se nešto menja u pogledu stomačne regije ili ne. Prvo na šta bi trebalo da se obrati pažnja je obim struka, koji ne bi trebalo da bude veći od polovine telesne visine osobe. Takođe, u cilju samokontrole ovog obima, potrebno je da ga kontrolišemo jednom mesečno kako bismo znali da li treba da preduzmemo neke mere.

Da li se gubitak viška kilograma razlikuje kod muškaraca i žena?

- Muškarci imaju veću količinu mišićne nego masne mase, dok je kod žena obrnuto. Istina je da će muškarci lakše oslabiti, ali to ne znači da neće i žene. Potrebno je kreirati individualno planirani režim i disciplinovano se pridržavati. Naravno, plan, odnosno izbor tretmana, zavisi od stepena gojaznosti i mogućnosti primene određene terapije. Danas se različiti stepeni gojaznosti tretiraju na poseban način. Jedna metoda nije odgovarajuća za svakoga.

Žensku gojaznost često prati uvećanje grudi. Zašto se i te masnoće teško skidaju?

- Isto kao i sa stomakom, i gornja telesna lokalizacija, posebno ako je velika i nastala u dužem periodu, dovodi do otežane redukcije. Najgore je što ljudi to teško shvataju. Za to je neophodna upornost i istrajnost u dužem vremenu. Treba "ubediti " organizam da popusti, jer se svaka promena ne prihvata direktno. Svi su nestrpljivi i svi žele brze rezulate, ali to se sve brzo i nadoknadi. Svaki novi ciklus dijete je samo povećanje masnog tkiva, a njegova redukcija još teže ostvariva.n

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)

PRAVA ROMANTIKA Kako se Joksimovići provode u Kataru: Objavili očaravajuću fotku - Negde u pustinji