MAŠINE ĆE PRVO U MAKIŠKO POLJE: Zakon o metrou i gradskoj železnici bio je preduslov da se prihvati idejni projekat i započnu radovi

S. B. MILOŠEVIĆ

22. 05. 2021. u 06:30

USVAJANJE Zakona o metrou i gradskoj železnici, koji su republički poslanici izglasali u četvrtak uveče, obezbedilo je pravni okvir da se u novembru počne sa izgradnjom metroa.

МАШИНЕ ЋЕ ПРВО У МАКИШКО ПОЉЕ: Закон о метроу и градској железници био је предуслов да се прихвати идејни пројекат и започну радови

Foto Z. Jovanović

Jer bez toga, Republička reviziona komisija ne može da prihvati idejni projekat.

Beograd bi do 2030. trebalo da dobije dve linije metroa, dok bi treća koja je i dalje u fazi projektovanja, trebalo da se završi nekoliko godina kasnije.

Prema rečima zamenika gradonačelnika Gorana Vesića, usvajanjem zakona napravljen je poslednji formalni korak ka izgradnji metroa.

Goran Vesić, Foto P. Mitić

- Od 1971. godine, kada je Beogradu prvi put obećan metro, slušali smo razna obećanja kako metro samo što nije počeo da se gradi. Sve su to bile laži jer za izgradnju nije postojao pravni okvir koji bi regulisao izgradnju metroa, nisu postojali projekti, urbanistička dokumentacija, a ni potreban novac.

Sada prvi put imamo sve. Metro se ubrzano projektuje, rade se geološka istraživanja na trasi, radi se katastar rizika odnosno snimanje svih objekata na trasi metroa.

Veoma brzo će biti raspisan tender za projektovanje prvih 19 metro stanica, u junu počinje izjašnjavanje građana o izgledu vagona. Uskoro u Kini počinje proizvodnja TBM mašina koje će pod zemljom kopati tunele. Sve će biti spremno da se započne izgradnja metroa, tačno 50 godina otkako je prvi put najavljena - rekao je Vesić.

Mašinovođe nisu potrebne

BEOGRADSKI metro biće najsavremeniji, potpuno automatizovan, bez mašinovođe. Sve stanice će imati "skrin dor", odnosno staklo koje će se otvarati kada kompozicija stigne u stanicu, zbog bezbednosti putnika. U startu će biti kupovano po tri vagona sa po 120 mesta za putnike, ali će ceo metro biti projektovan za četiri vozne kompozicije. Tako će u budućnosti kapacitet metroa moći da bude povećan.

Gradnja počinje izgradnjom depoa u Makiškom polju i Grad će samo taj objekat koštati 70 miliona evra. U novembru će biti završen i idejni projekat za prvu fazu prve linije metroa, od Železnika do Karaburme, kako bi se na proleće krenulo sa gradnjom. Prva linija spaja Železnik sa Mirijevom, dugačka će biti 21,3 kilometra, a imaće 21 stanicu, iako je prvobitno planirano 23. Odustalo se od stanica "Ranžirna" i "Palata pravde".

MODERNO Jedno od mogućih rešenja budućeg metroa , Foto Promo

Linija dva metroa staja Železničku stanicu Zemun sa Mirijevom i duga je 19,2 kilometra.

Umesto prvobitno planiranih 20, sada će imati 21 stanicu, a dodata je stanica "Blok 18". Prve dve linije ukrštaće se na Savskom trgu.

Prva linija trebalo bi da bude gotova do 2028. godine. Projektovanje druge linije trebalo bi da bude gotovo 2023, a ona sagrađena do 2030. godine.

IZVOĐAČI IZ KINE I FRANCUSKE

DOGOVORENO je da će francuska kompanija "Alstom" raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu metroa, dok će kineska firma "Pauer Čajna" raditi sve građevinske radove odnosno infrastrukturne objekte.

Procenjena vrednost celokupnog posla prve faze prve linije je 1,83 milijarde evra, a za prve dve linije linije 4,4 milijarde evra.

Treća linija, prema postojećem konceptualnom rešenju, trebalo bi da spoji Novi Beograd sa Banjicom. Ideja je da prođe kroz centar grada ispod Trga republike i Doma Narodne skupštine, ali i da spoji autobusku stanicu u Bloku 42 i Železničku stanicu "Beograd - centar". Trebalo bi da bude duga 20,8 kilometara i da ima 21 stanicu. Tačka spajanja prve sa trećom je Trg republike, dok se druga i treća linija ukrštaju ispod parka Manjež i kod "Štark arene".

Po izgradnji depoa, gradiće se metro stanice, a onda će "krtica" da probija tunele. Te, posebne TBM mašine, projektuje kineska kompanija "Pauer Čajna". NJena gradnja i montaža će trajati 18 meseci i pravi se samo za naše uslove jer je na prvoj liniji različita geologija zemljišnih slojeva. Jedna mašina će kopati deo od Makiša ka centu, a druga od Ade Huje, pa bi trebalo da se susretnu negde NA sredini trase.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)