KASNE I PO TRI GODINE BEZ PENALA: Gradonačelnik Aleksandar Šapić najavio oštriji odnos prema firmama koje prolongiraju ugovoreni posao

Š. Marović

05. 07. 2022. u 09:30

DECENIJSKI problem probijanja zadatih rokova za realizaciju mnogobrojnih prestoničkih projekata pokušaće da reši i gradonačelnik Aleksandar Šapić.

КАСНЕ И ПО ТРИ ГОДИНЕ БЕЗ ПЕНАЛА: Градоначелник Александар Шапић најавио оштрији однос према фирмама које пролонгирају уговорени посао

Savski trg, Foto M. Anđela

On, kao i njegovi prethodnici, najavljuje višestruko veće penale za sve one koji "otaljavaju" ugovoreni posao. Gotovo da u poslednjih 20 godina ne postoji gradilište koje je završeno na vreme, a kašnjenja se uglavnom pravdaju nedostatkom radne snage, pronalaskom neupisanih instalacija, manjkom i cenom materijala, a poslednje dve godine i krizom izazvanom virusom korona.

Činjenica je da su gradski oci često posezali za penalima kao kaznom za kašnjenja, ali koliko ih je firmi zaista i platilo nije poznato. Zna se da je visina penala definisana ugovorom između naručioca i izvođača radova pravilnikom posebne uzanse u građevinarstvu.

Primere je teško naći, ali je poznato da je, na primer, "Ratko Mitrović" o svom trošku popravljao Slaviju. Slično je bilo i sa prevrtanjem kocaka na Trgu republike koje je morao da plati "Štrabag", koji je radio preuređenje.

Međutim, građevinske firme uglavnom su prolazile bez posledica zbog grešaka ili otezanja, pa su čak dobijale i nove projekte.

Zbog odugovlačenja radova najviše negoduju građani ispred čijih se domova odvijaju određeni radovi. Takođe, raskopavanje bilo koje od centralnih gradskih ulica koje traje i po dve godine mimo roka izaziva pravi kolaps u saobraćaju, što se posebno osetilo tokom rekonstrukcije Slavije ili dorćolskih bulevara. Tu je i odlaganje radova na završetku Savskog trga, Trga republike, Karađorđeve ulice, Savskog keja, Obilaznice oko Beograda, popločavanja platoa kod zgrade Skupštine, Bulevara patrijarha Pavla. Spisak prolongiranih projekata zaista je beskrajno dug, a opravdanja investitora različita.

- Neuporediva je sloboda koju imaju današnje građevinske firme i radnici sa onom koja je vladala pre tri ili četiri decenije - ističe za "Novosti" građevinski tehničar i predsednik Sindikata radnika građevinarstva Srbije Saša Torlaković.

- Ranije je pritisak na završetak radova u dogovorenim rokovima bio veliki i ukoliko se on ne ispoštuje sledile su ozbiljne posledice. Takođe, nadzorni organ je sve pomno pratio i svaki loš dan što se tiče vremenskih prilika unosio u zapisnik, čime se posao za toliko produžavao.

Naš sagovornik ističe da rokovi zavise i od obima posla koji treba da se obavi, odnosno da li se rade velike saobraćajnice, razne vrste objekata ili pak trgovi i urbani džepovi.

- Svaki projekat u sebi nosi određenu težinu - kaže Torlaković.

- Firme često za probijanje rokova koriste mnoge argumente, poput pronalaska neupisanih podzemnih instalacija, nedovoljnog broja radne snage, menjanja projekta, a u poslednje vreme i poskupljenja materijala. Smatram da korona krizu ne treba uzimati u obzir, jer je sve vreme pandemije građevinarstvo radilo. Takođe je problem i dodeljivanje posla firmama koje svojim kapacitetima ne mogu da isprate određeni projekat. Takođe, u toku izgradnje "iskrsne" još pet stvari koje nisu obuhvaćene projektom, pa se sve dodatno oduži.

Primer traljavo urađenog posla svakako je Trg Slavija. Iako su radnici MBA "Ratko Mitrović" uspeli za 180 dana da završe saobraćajnice, sam plato kasnio je više od godinu. I kada su svi mislili da je konačno gotovo, posle svega šest meseci sve je moralo da se radi nanovo, jer su kocke popucale, pa je ovaj prostor priveden nameni tek 31. avgusta 2018.

Radovi na rekonstrukciji Savskog trga startovali su početkom 2020. godine, a kompletno su završeni tek pre mesec dana, iako su rokovi bili dosta kraći. Problem je, prema rečima projektanata, bila crpna stanica i pandemija korone.

Slavija, Foto T. Ćirić

Uređenje četiri dorćolska bulevara izazvalo je revolt kod stanara ovog dela prestonice, jer su radovi umesto 200 dana trajali više od dve godine, koliko ni tramvaji nisu išli ovom trasom. Rekonstrukcija je počela 15. juna 2019. godine na potezu od Ruzveltove do Takovske ulice, a rok za završetak bio je 20. decembar iste godine.

Ipak, bez premca u kašnjenju je uređenje Bulevara patrijarha Pavla u Rakovici, čiji drugi deo još nije pušten za saobraćaj! Izmeštanje korita Topčiderke, što je bio preduslov za proširenje ulice, započeto je marta 2018. godine. Radovi na drugoj etapi rakovičkog bulevara dugoj 1,8 kilometara počeli su još u septembru 2019. godine, a rokovi za završetak ovog projekta prolongirani su nekoliko puta. Nadležni su kao prvobitni kraj uređenja najavili proleće 2021. godine, a projekat ni dan-danas nije priveden nameni.

Palmotićeva, Foto Fejsbuk

RADE NA VIŠE LOKACIJA

KAO jedan od razloga nedostatka radnika na određenom gradilištima je što određena firma dobije radove na nekoliko lokacija. Ukoliko oni na tenderu prilože validnu dokumentaciju, grad je dužan da im dodeli posao. Tako se radnici danima šalju sa gradilišta na gradilište, što produžava zadati rok za završetak, ali narušava i sam kvalitet posla.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri