Radosavljević taksama ojadio Beogradski aerodrom?

T. Spalević - N. M. Nedeljković

02. 07. 2014. u 12:17

Prvi čovek beogradske vazdušne luke Velimir Radosavljević uhapšen zbog zloupotrebe položaja. Zbog popusta, odobrenih "Viz eru", mimo procedure, nastala šteta od oko 1,8 miliona evra. "Viz er" je usluge aerodroma po nižoj ceni koristio od juna 2010.

GENERALNI direktor beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" prof. dr Velimir Radosavljević (56) uhapšen je u sredu zbog sumnje da je izvršio krivično delo zloupotreba položaja odgovornog lica i na taj način oštetio ovo preduzeće za približno 1,8 miliona evra! Policijskom istragom je utvrđeno da je Radosavljević samostalno vodio pregovore sa predstavnicima mađarske niskotarifne avio-kompanije "Viz er" i mimo procedure im odobrio popust od 20 odsto na putničku taksu. Njemu je određeno zadržavanje do 48 sati, nakon čega će biti saslušan pred tužilaštvom.

Prema informacijama MUP, Radosavljević je 29. januara 2010. godine zaključio Memorandum o razumevanju sa "Viz erom". Tako je ovoj kompaniji omogućeno korišćenje aerodromskih usluga ispod cene, uključujući i popust od 20 odsto na putničku taksu.

- Takve pogodnosti nisu mogle da budu odobrene nijednoj kompaniji. Uprkos tome, "Viz er" je koristio usluge beogradskog aerodroma po nižoj ceni već od 12. juna 2010. godine na osnovu prethodno sačinjenog memoranduma - kažu u MUP.

Radosavljević je u svojstvu odgovornog lica JP "Aerodrom Beograd", kako kažu u policiji, samostalno vodio pregovore sa predstavnicima "Viz era". Sporni memorandum je ozvaničen tek 25. marta 2011. godine kada je zaključen ugovor o pružanju aerodromskih usluga. Tako su ovoj avio-kompaniji odobreni popusti po svim osnovama na aerodromske usluge i putničku taksu, sve vreme trajanja ugovora. Beneficije koje je "Viz er" imao bile su na snazi do 31. marta 2014. godine.

Osumnjičeni je, navode u policiji, tako omogućio sticanje imovinske koristi kompaniji "Viz er" u iznosu od 207.433.508,92 dinara. Za toliko je i oštećeno Privredno društvo Aerodrom "Nikola Tesla" a. d. Beograd. "Novosti" su još januara ove godine pisale o spornim popustima mađarskoj niskotarifnoj avio-kompaniji.

Računica po kojoj je "Viz er" inkasirao milione je jasna. S obzirom na to da je imao popust od 20 odsto za putničku taksu na Terminalu 1, umesto 12 evra, što je puna cena, mađarska kompanije je plaćala 9,6 evra po putniku. Tako je samo po osnovu putničke takse "Viz er" za tri godine "bio dobar" za 1.324.681 evro.

Međutim, kada je ostao bez privilegija na beogradskom aerodromu, "Viz er" je u aprilu ove godine najavio da od maja ukida linije iz Beograda ka Oslu i Briselu i smanjuje broj letova ka drugim destinacijama. Kako je za naš list tada obrazložio Džon Stivenson, izvršni potpredsednik "Viz era", odluka da prepolove kapacitete u Beogradu doneta je zbog povećanja aerodromskih troškova za 40 odsto.

Na konstataciju "Novosti" da je u protekle tri godine zahvaljujući popustima "Viz er" uštedeo nekoliko miliona evra, Stivenson je bio kategoričan:

- Ništa mi nismo uštedeli, jer da nije bilo podsticaja ne bismo ni došli u Beograd. Isto tako, dobar deo usluga aerodroma mi nismo ni koristili.

Inače, Radosavljević, koji je završio Mašinski fakultet u Beogradu, gde je doktorirao i radio kao profesor, na beogradski aerodrom došao je kao kadar G17, zajedno sa Bojanom Krištom u novembru 2007. godine. Bio je zamenik generalnog direktora, a kada je zbog afere velikih bonusa Krišto podneo ostavku, kao zamenik Radosavljević je vodio aerodrom do 25. decembra 2009. kada je imenovan za generalnog direktora. U vreme dok je vodio aerodrom, iz godine u godinu obarani su se rekordi po rastu broja putnika. U njegovo vreme niskotarifne avio-kompanije počele su da lete iz Beograda.

Jedna od faktura na kojoj se vidi sporan popust


NEOSNOVANE OPTUŽBE

PORTPAROL "Viz era" Danijel de Karvaljo saopštio je u sredu da ta kompanija odbacuje bilo kakve navode o nepravilnostima u osnovnom komercijalnom ugovoru, zaključenom sa beogradskim aerodromom.

Prema njegovim rečima, optužbe o nepravilnostima su netačne, a "Viz er" je uvećao broj putnika sa beogradskog aerodroma u periodu od 2010. do 2013. za više od 800 odsto, dok je istovremeno aerodromski promet povećan za 31 odsto.

- Srpski putnici i posetioci sada, nažalost, gledaju kako se njihov izbor avio-prevoza sužava na jednog skupog avio-prevoznika, a to je "Er Srbija" - rekao je De Karvaljo.

ZAKLjUČAK VLADE SRBIJE

POVOLjNI uslovi korišćenja aerodromskih usluga uvedeni su kao mogućnost tek 30. decembra 2013. godine, Zaključkom Vlade Srbije i smernicama razvoja vazduhoplovnog tržišta kroz stimulacije u plaćanju aerodromskih naknada u Srbiji. Za ostvarivanje ovog prava neophodno je da se ispunjavaju konkretni kriterijumi, više od pola miliona odlazećih putnika i samo nove destinacije ka kojima nije saobraćala nijedna avio-kompanija.

Mađarski "Viz er" te uslove ne ispunjava.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (34)

Sinisa

02.07.2014. 12:40

Sta nas briga za poskupljenje osiguranja.Sta nas briga za poskupljenje drzavnog harca zvanog obavezna pretplata za telefon.Sta nas briga srto ministar policije ima sumnjiv doktorata.Dajte sto vise hapsenja i to da bude glavna vest.

Mis_Pigi

02.07.2014. 13:21

@Sinisa - hapšenje nije nikakva vest, ko vremenska prognoza, nego je bitno da li je neko osuđen od "visokih" na robiju, jer od Slobe još ni jedan nije okusio aps

Lastić

02.07.2014. 12:46

A kada će oni drugi direktori doći na red, direktori Laste, Niš ekspresa, ATP Vojvodina, Panonijabusa, BAS-a i mnogi drugi ?

Gojko

02.07.2014. 12:56

Molim novinare da malo uspore sa objavljivanjem informacija dok se ne zavrsi izgradnja josh kojeg zatvora.

putnik

02.07.2014. 13:15

Koliko ja znam ,da nije bilo takvih uslova ,WIIZZ NIKADA ne bi došao u ovu rupu od grada.Ako je uzeo pare u džep neka mu sude ,ali ako je to bio deo njegovog menadžerskog posla,onda je jasno da prisustvujemo nezapamćenom ,,lovu na veštice"Epilog je unapred poznat:PLATIĆEMO čoveku odštetu.

Dragan

02.07.2014. 13:42

@putnik - Najmanje je vazno da li bi Wizz Air pod drugim uslovima dosao ili ne bi dosao u Beograd. Uslovi moraju biti isti za sve jer ovaj direktor je doveo sve ostale prevoznike u nepovoljan polozaj. Dakle, onoliko koliko takse placa Lufthansa, Turkish Air, Aeroflot ili neka druga kompanija, toliko je moralo da se naplacuje i WizzAir-u a njemu ako je ta cena previsoka, na raspolaganju je imao recimo aerodrom Nis. Meni kada je skup neki hotel ili destinacija, ja odaberem nesto jeftinije.

Komentar

02.07.2014. 14:40

@putnik - WIIZZ NIKADA ne bi dosao da mu direktor aerodroma zloupotrebom sluzbenog polozaja nije poklonio 207 miliona dinara (oko 1,8 miliona eura) koje ce danas-sutra drzava kompenzirati uzimanjem od poreskih obveznika.

D. Morrissey

02.07.2014. 13:33

U Srbiji hapse kriminalce i idu u istrazni sud. Ali voleo bi da cujem da je neko osudjen na ono sto je uradio i da ide na izdrzavanje kazne. To jos nikada nisam u Srbiji procitao. Ako neko od ostalih komentatora neko zna koji izdrzava kaznu u Srbiji moze da mi odgovori ko je to?

pater f

02.07.2014. 14:22

Uzmimo da je istina,al se pitam za ceo taj period koliko je iznosila zarada aerodroma od te "Viz er"kompaije?Ukoliko je zarada veća od pretpostavljenog oštećenja aerodroma,treba da odgovara samo za to što je sklopio nešta a nije smeo.Treba ga poslati i na robiju ako se dokaže da je iz ovog posla imao lične koristi u materijalnom smislu.Ako je sve ovo netačno a čovek se diskredituje tek onako,onda svi istražni organi oko ovg slučaja,konačno treba da snose posledice po svoje radno mesto.

Putnici su da WizzAir i dalje leti

02.07.2014. 14:37

Teško da je ovaj čovek kriv. Pre će biti da se sve dešava da bi se WizzAir i ostale niskobudžetne kompanije oterale sa aerodroma, a posao prebacio na emiratsku ErSrbiju. Šta ćemo sa putnicima-građanima Srbije kojima se uskraćuje pravo da jeftinije lete? U Beogradu se uz "Beograd na vodi" gradi i najveća džamija u Evropi. Kako je počelo, uskoro će age i begovi odlučivati šta se može, a šta ne može.

pater f

02.07.2014. 15:29

@Putnici su da WizzAir i dalje leti - Jel mislite ozbiljno o vašem pisaniju?Veliki investitori se još uvek nisu potpuno dokazali,a gradnja džamije tih kapaciteta podrazumeva domicilno stanovništvo islamske veroisovesti.No,i kroz istoriju smo imali sve tri konfesije u našem narodu,tako da je sve moguće.Veni,vidi,vici.

M.T.

02.07.2014. 14:49

Naprednjaci sa aerodroma isteruju jeftine EU avionske kompanije, da bi se za arape (Air Serbia) napravilo više profita. Sad što ćemo plaćati skupo avionske karte njih nije ni najmanje briga.

Rajka

02.07.2014. 17:25

@M.T. - Samo uporedite cene Wizz Air I Serbia Airways i sve ce biti jasno. Cilj je da ostane samo Serbia Airways a tek onda ce moci kako hoce.

baba Simana

02.07.2014. 15:10

Po ko zna koji put postavljam pitanje ,,Ima li u ovoj Srbiji neko da nije lopov''

gale

02.07.2014. 16:01

@ - A,dobice nanogicu i pojeo vuk magarca. Njemu racun u banci tezi za tricavih nekoliko desetina ili stotina hiljada evra a kazna sttaaasna-kucni pritvor godinu dve. E moja drzavo..

Pilot

02.07.2014. 16:15

Nisko budjetne kompanije po Evropi dobijaju povlastice na aerodromima i manjim gradovima jer se velikim kompanijama ne isplate te linije zbog malog broja putnika. To su po pravilu mali gradovi sa razvijenim turizmom ili industrijom koji su zbog dovodjenja turista ili poslovnih ljudi spremni da daju neke novcane beneficije. To finansira grad ili Region, a ne aerodrom koju zivi od aerodromskih taksi. Gde je bio interes Beogradskog Aerodroma da se odrekne svoje zarade, to ima smisla za Nis

Niko

02.07.2014. 16:28

Treba dozvoliti I privuci niskotarifne kompanije....Air Srbija je dosta skupa...Jet Beograd-Prag je kostao 90eura pre para meseci a sada kosta 160eura?Jel to avion povecao potrosnju?

zvrk

02.07.2014. 17:11

U Srbiji lete bogati. Ja nemam ni za Wizz ni za AS, pa se mnogo ne opterecujem, a otkud vama da letite ako niste lopovi, ne znam

P.Kosijer

03.07.2014. 03:12

@zvrk - Postovani Zvrku,ja letim , najmanje 30 puta godisnje, a zamislite nisam lopov vec masinski inzenjer. Zamislite, cak nisam ni " Manager" , vec obican masinac!Nas, Srba koji radimo kojekude po svetu, ne znam koliko ima, ali znam da smo samo doznakama iz inostranstva " Vama Sirotima" prosle godine uplatili 4 milijarde Eura. Plus ono sto smo doneli u gotovini.Nije siromasan onaj koji ima racunar, internet, i dovoljno vremena da cita i pise ovako glupe komentare, postovani " Zvrku"

Mile

03.07.2014. 19:33

@zvrk - Мислим да не треба да будеш богат или лопов да би за 50 евра платио повратну карту на пример до Милана Изиџетом.

Kako u celom svetu, tako treba da bude i kod nas

02.07.2014. 18:10

Hoćemo da letimo WizzAir-om jer je to uspešna i jeftina kompanija. Na svim aerodromima sveta imaju posebne povlastice, jer imaju mnogo letova i donose aerodromima velike prihode. Da je Radosavljević kriv, pohapšene bi bile i stotine direktora aerodroma širom sveta, i to mnogo ranije.

Copernicus

02.07.2014. 18:25

@ - Er Srbija u akciji uništavanja svake konkurencije. Udri, gazi, ne zali.

ne_vredi

02.07.2014. 18:48

Ne vredi, gde god čačnete nešto, sve ogrezlo u kriminal... „prave onolike bolnice, školetine, a zatvori ovolicki...“. Puna podrška tužilaštvu i vladi da se izbori sa banditima i lopurdama!

maks

02.07.2014. 21:12

Cene usluga su stvar komercijalnog dogovora izmedju aerodroma i aviokompanije. Ko je MUP da odredjuje cene aerodromskih usluga? Da li bi Wizzair uopste dosao da su usluge kostale vise? Da li bi tada MUP bio zadovoljan? Cene na nivou MUP-a a nema aviokompanija na aerodromu. U svakom slucaju Air Serbia ce biti zadovoljna. I to je vazno (za neke, znamo koje).

Dragan Popovic

03.07.2014. 07:53

@maks - Aerodrom je DRZAVNO preduzece a drzava ima obavezu da svim preduzecima pruzi iste uslove poslovanja na svojoj teritoriji a ne da neko od njih favorizuje i tako konkurente dovede u neravnopravan polozaj. Ovde je bio dogovor: "Ja tebi nize takse i zaradu od oko pola miliona eura godisnje a ti meni dodjes 50% od toga ..."

Miroslav Dim.

02.07.2014. 22:14

Bez značajnog iskoraka u rešavanju problema kriminala i korupcije malo je verovatan i povratak srpske ekonomije na neku prihvatljivu stopu privrednog rasta.

Sacha

03.07.2014. 10:25

Ko se smenjuje ili hapsi to me mnogo i ne interesuje. Ali da se otera najjeftiniji avio prevoznik srpskim manipulacijama to mi smeta. Letio sam razlicitim "low cost" kompanijama: Ryanair, Aesy Jet i Wizz Air. Mogu vam reci da je princip svuda isti. Pre nego sto napadnete Wizz proverite prvo realnu cenu usluge koja je naplacivana Wizz-u. Lako je reci terminal 1 ali je velika razlika izmedju keja koji je iznajmljivan Lufthansii, Swissu itd. i keja koji je iznajmljivan Wizz-u.

letač

03.07.2014. 14:40

Ako manipulacijom pojedinaca narodu Srbije oduzmu ovaj jevtin način letenja, a ujedno i jedinu mogućnost ljudi Srbije, odnosno sirotinje da otputuje i vidi svoje unučiće , koji su sa decom otisli jer u ovoj Srbiji nije bilo posla ni sa master drzavnim ne privatnim diplomama, onda je to poslednji trzaj na sirotinju u ime nekog rodoljublja. Sramota hapsite one koji su olesili Novi Sad a sad sede u Skupstini, koji su ugovori potpisani i koliko kostaju grad i narod, Sramota....probudite