Gas se sve manje isplati

P. ŽIVKOVIĆ

26. 06. 2014. u 21:45

Sve veći broj vozača u našoj zemlji odustaje od ugradnje TNG uređaja

PROSEČNI srpski vozač, koji rezervoar svog automobila „redovno“ puni za „hiljadarku“ juče je, ako pripada armiji onih koji za pogon koriste auto-gas (TNG) mogao da kupi samo 11,5 litara ovog goriva, po ceni od 86,90 dinara za litar. Sa tom količinom goriva, ukoliko ima novije vozilo, može da prevali oko 140 kilometara. Prošle godine, na istoj benzinskoj stanici na auto-putu je za istu sumu novca mogao da natoči šest litara gasa više i uz istu prosečnu potrošnju prešao bi oko 211 kilometara.

U Srbiji oko 400.000 vozila ima ugrađene TNG uređaje, ali je, upravo zbog sve slabije isplativosti sve manji broj onih koji se odlučuju da „pređu na plin“.

- Kada sam 2005. godine ugradio TNG uređaj, gas je koštao 27 dinara, a benzin 66,30 dinara za litar - kaže Dragan Simić iz Beograda. - Odnos je bio skoro 2,5:1 i ako ste prevaljivali nešto veću kilometražu ugradnja uređaja od oko 600 evra bi se brzo isplatila. Čak i uz činjenicu da je potrošnja plina u vozilu veća za desetak odsto nego benzina.

Sada je taj odnos 1,7:1, a pošto je država rešila da i dalje povećava iznos akcize, skratila je rok za atestiranje sa deset na pet godina, a skuplji su i redovni servis i tehnički pregled jasno je da TNG više nije toliko primamljiv.

Nestalo je gužvi u servisima za ugradnju TNG uređaja, a sve je više onih koji se, ne želeći da plaćaju skupe ateste i da menjaju bocu - rezervoar, odlučuju da izvade opremu. Kada izvadi TNG uređaj vlasnik vozila je dužan da odmah ode na tehnički pregled i „upiše“ taj podatak u saobraćajnu dozvolu, što je, naravno, dodatni trošak.

U servisima za ugradnju TNG uređaja cene su šarolike i kreću se od 290 do 1.250 evra u zavisnosti od vrste vozila i jačine motora. Prosečna cena TNG uređaja, italijanske marke, je za „fijat punto klasik“ oko 850 evra.

Računica, koju su nam izveli u jednom ovlašćenom servisu za ugradnju TNG kaže, da ukoliko „punto“ prosečno troši šest litara benzina na 100 pređenih kilometara, po ceni benzina od 152,9 dinara za litar i ceni litra TNG od 86,90 dinara na pređenih 1.000 kilometara uštedećete 3.440 dinara. Dakle, da bi se ugradnja uređaja isplatila, potrebno je da prevezete tačno 28.746 kilometara!

     
ATEST NA 5 ILI 10 GODINA

ODLUKA da vlasnici automobila sa ugrađenim uređajima za TNG koji su atestirani pre 2009. godine moraju da prilikom registracije ponovo idu na ispitivanje ispravnosti, iako imaju atest sa rokom važenja do 10 godina, prošle godine je izazvala žestoke reakcije. Problem je nastao nakon usvajanja novog Pravilnika o ispitivanju vozila, a prema kome je predviđeno vršenje periodičnog ispitivanja ispravnosti već ugrađenih uređaja za gas i to na svakih pet godina. Na inicijativu bivšeg pomoćnika ministra za saobraćaj Saše Mirkovića donesena je „preporuka“ da se „ispoštuje rok od 10 godina“. Međutim, od 11. decembra 2014. će propis o atestu na pet godina po sili zakona morati da važi za sve!

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Alex vrnjacki

26.06.2014. 22:54

Prosto je neverovatno to nasilje, kad imaš POTVRDU da ti atest važi 10 godina a oni to ne uvaže! Reatestirao sam..zamenjeni kaiševi koji drže bocu, stavljena izolacija na nosač boce i ona je pomerena 4 cm nared...I sad sam fantastično siguran i bezbedan! Strožiji standard nego nemački! Sramota za ovakav način otimanja novca. Prosto zavidim uredjenim državama.

rs

27.06.2014. 07:56

U Republici Srpskoj je oko 45 centi litar gasa a benzin oko 1,15 eura tako da je jos uvek dva i po puta jeftinije.

СЕНОВИЋ

27.06.2014. 07:58

А шта је са поскупљењем редовног осигурања-полисе- за 45 %. Ми треба да чупамо осигуравајућа друштва из проблема. Ми да их чупамо зато што су пукли на поплавама. Не знам чему то осигурање кад заправо онај ко је направио штету исту и плаћа а не осигурање и то кроз наредне регистрације возила са којим је штета учињена. Овде се исплати једино тотална штета , наравно без да се повреде путници.

rozmir

27.06.2014. 20:29

@СЕНОВИЋ - Bravo za komentar,ja sam kola registrovao prosli mesec(po starom)sledece godine ih sigurno necu registrovati.

tng

28.06.2014. 18:49

kod motora na tng pogon stradaju ventili zatim sedista ventila jer temp. tih delova 100-150 stepeni visa nego kod motora na benzin. Veca potrosnja10% , nacin rada motora, slabija ubrzanja, slaba vuca uz brdo itd i itd. Oni koji misle da ce ustedeti neka se raspitaju kod experta za to , a ne kodmajstora koji su nakraju krajeva samo monteri. P.S. benzin hladi ventile i njihova sjedista.

018

29.06.2014. 07:40

@tng - ajd ne lupaj, svi se slazu da je upotreba tng mnogo bolja ya kola, jeste jedino istina da zbog manje oktanske vrednosti auto ne vuce kao kod benzina, ali sve ostalo nije tacno. tng j eekoloski cisto gorivoa ali ova zemlja nije navikla na to, nego samo da dere vozace gde stigne! u bugarskoj je cena plina 63 din...toliko o tome!