Gubilišta u Leskovcu

Ekipa Novosti

14. 06. 2009. u 20:20

Otkopavanje istine - Slavka Sladojević: Nekoliko hiljada ljudi iz ovih krajeva osuđeno na smrt. Nikola Ilić, službenik UDBA: Nije tačno da su streljani civili. Presuda je bila: Smrt ili sloboda

 DRAMATIČNA ISPOVEST SAVKE SLADOJEVIĆ, DETETA PRVOBORCA,

KOJE JE USVOJIO ČOVEK KASNIJE OSUĐEN NA STRELjANjE
VIDA i Vlada Argirović, učitelji u obližnjem leskovačkom selu Mrštanu, već zašli u petu deceniju života, puni nade iščekivali su kraj Drugog svetskog rata. Nekoliko meseci pred oslobođenje Leskovca, oktobra 1944. godine, usvojili su ratno siroče, četvorogodišnju devojčicu kojoj su dali ime Savka i svoje porodično prezime. Radovali su se novom dobu u oslobođenom kraju. Nisu se obazirali na savete dobronamernih prijatelja da bi im bilo bolje da se sklone iz Leskovca jer "Vladu traže partizani da ga uhapse". Smatrao je da je nevin...
Poslednji put žena Vida videla ga je u kući prijatelja Milana Bejaza, leskovačkog industrijalca, novembra 1944. godine. Bili su na ručku kada su ušli stražari Ozne i rekli mu da pođe sa njima. Zatvorili su ga u podrumu kuće Dušana Smejurije.
Nekoliko narednih dana Vida mu je donosila ručak priželjkujući da ga ugleda...
- Možeš da vratiš to što si donela. Vlada ne može da primi ništa. Otišao je u "prekomandu" - rekao joj je stražar ispred kuće Dušana Smejurije.
Posle se čulo da su Vladu Argirovića ubili u klozetu u dvorištu kuće, a zatim ga odneli u Slavnik i tamo zakopali...
Danas penzionisana bibliotekarka Savka - Seka Sladojević, devojačko Argirović, priseća se, u ispovesti za "Novosti", kako je, kao dete prvoborca, završila u domu "narodnog neprijatelja" - Vlade Argirovića:
- Pričali su mi da sam, kada je Vlada došao da usvoji jedno dete iz sirotišta, prigrilila mu nogu i zaplakala: "Tatice, vodi me kući". Zadirkivali su me da je bilo i lepše dece, ali da tata Vlada nije imao srca da me odvoji od sebe.
Pratilo je to celog života. Uspela je da završi fakultet, bude nagrađivana za trud i znanje, da ima decu i unuke, ali ne da preboli svoje roditelje za koje je jedino znala.
- Pakao je blaga reč da se opiše kroz šta je prolazila žena čijeg su muža streljali kao "narodnog neprijatelja". Po pogubljenju oca, i nju su otpustili iz službe. Godinama je kopala ulice u radnim akcijama. Dokazivala se i prehranjivala mene i svoju majku. Smilovali su se posle nekoliko godina i dali joj posao, i to u selu Slavnik. Mestu gde počiva njen neprebolni Vlada, koga više ni mrtvog nije videla.
I Seka je morala da se trudi više od ostalih, dece prvoboraca. Nikakvih privilegija za nju nije bilo. Samo žig navodnog greha veleizdaje. Tvrdi da je Vlada Argirović nevin streljan. Prijavio ga neki seljak iz Mrštana, bez dokaza i svedoka. Samo uz potkazivački prst, on ga je gurnuo u smrt.
- Mnogo je grešnih. Nikome ne sudim, ali... Nisam imala u šta da verujem. Morala sam da verujem samo u sebe, a kasnije u svoju porodicu. Sada spokojno čekam starost.
Sudbina učitelja Vlade opisana je u knjizi "Kuća doktora Danila - Slavnik jezivo stratište", koju je na osnovu svedočenja porodica ubijenih "narodnih neprijatelja" i pripadnika Ozne, napisao pre sedam godina leskovački novinar Sava Dimitrijević. Potresno štivo samo delimično rekonstruiše događaje od jeseni 1944. do proleća naredne godine. Sava, sada penzioner, neumorno istražuje i dalje. Ne želi da licitira brojkama, ali veruje da je nekoliko hiljada Leskovčana, Lebančana, Vlasotinčana i Bojničana osuđeno na smrt u montiranim sudskim procesima i - streljano! Uglavnom su to bili bogati seljaci, intelektualci, industrijalci - svi oni koji su između dva svetska rata podigli industriju u ovom kraju na nivo Zapadne Evrope.
- To vreme jedino žele da zaborave oni koji su bili u streljačkim strojevima, doušnici i poverenici Ozne i Udbe. Muče se da zaborave i oni koji su znali za zločine, ali su decenijama ćutali iz straha da ne budu žrtve. Sa mnogima od njih sam razgovarao već kad su bili na kraju života. Nisu mogli na onaj svet dok ne ispričaju nekome šta nose da duši. To je veliki teret za ovu državu, a kamoli za dušu jednog čoveka - priča Sava koji u ime žrtava ne želi da se odrekne tog vremena i "grebe" po njemu.
- I sada jauci paraju vazduh nad stratištima u Slavniku, ali i Lapotincu, jarugama kod Gornjeg i Donjeg Stoplja, kod Poljoprivredne škole u Leskovcu... Tragovi su skrivani da rodbina ne bi mogla da nađe grobove i na mestima zločina pali sveće.      
Daliborka MILjKOVIĆ

* * * * *
U SELU SLAVNIK BIO ZATVOR I SEDIŠTE OZNE
ISTINA U KOROVU

NA kućama u Leskovcu koje su u to vreme bile zatvori ne postoje nikakva obeležja. U jednoj je Adventistički duhovni centar, a druga je promenila vlasnike...
Put nas vodi u Bojnik, u selo Slavnik. Teško je pronaći vodiča do tog stratišta.
- Lako ćete naći. Videćete na brdu iznad sela kuću, a odmah dole niže je dolina. Reka je presušila, ali njene obale kriju tu tajnu - kažu nam upućeni.
Teško da bismo, ipak, pronašli naše odredište da nije bilo predsednika opštine Nenada Nenadovića. Jer, danas gotovo da niko i ne živi u nekada bogatom Slavniku.
- Rodom sam baš iz Slavnika ali sam iskreno zatečen vašim novinarskim istraživanjem - veli Nenadović. - Pamtim iz detinjstva da Slavničani nikada nisu voleli da govore o tome. Iako pouzdano znam da nijedan nije učestvovao u pogubljenjima, ipak ih je tištilo to breme. Ostala mi je u sećanju moja baka koja je do kraja života proklinjala rat. Pričala je da su ljudi orući njive vadili delove tela. Godinama posle toga bi se ponegde pojavila lobanja ili ljudska kost. Ne znam šta je istina, ali treba je otkriti.
Istina je zasada obrasla u korov. Sa kuće na brdu koja je bila zatvor Ozne i Udbe sve je pokradeno. Počupani su drveni prozori, ali su ostale rešetke. Trava do struka... Nazire se na polusrušenom zidu neka mermerna ploča: "U ovoj kući su se tokom 1943. i 1944. godine obučavali mladi skojevci. SUBNOR Bojnika".      

* * * * *

RETKO JE KOJI GRAD STRADAO KAO LESKOVAC
TEROR PREMA KLASI

RAZORNO američko bombardovanje Leskovca, 6. septembra 1944, likvidacija lokalne privredne i političke elite grada oktobra-novembra 1944. - protivnika označenih kao "leskovačke gazde" - i izmeštanje industrijskih kapaciteta iz Leskovca, događaji su koji su ostavili trajne posledice na Leskovac i čitavu okolinu.
Bombardovali su saveznici i druge gradove, ali je Leskovac, uz Zadar, najviše stradao. Izmeštana je industrija i iz drugih gradova, posebno iz Vojvodine, ali nijedan grad nije toliko tim izmeštanjem unazađen kao što je to Leskovac. A na spisku likvidiranih i kasnije osuđenih na vremenske kazne, uz obaveznu konfiskaciju imovine, nalaze se nosioci privrednog napretka grada na Veternici.
Zatvori Ozne nalazili su se u podrumima nekoliko konfiskovanih zgrada (zgrada Okružnog suda, podrumima kuća Dušana Dimitrijevića Smejurije, dr Danila Stojiljkovića). U blizini Leskovca u selu Slavniku, prema svedočenjima i nevelikoj litetraturi o ovoj temi, postojala je neka vrsta koncentraciono-vaspitnog logora, a streljanja su, osim ovde, prema izjavama, vršena na Ickovoj njivi (na putu iz Slavnika za Gornji Brestovac), u Lapotincu (na putu za mahalu Graovce), iza bolnice na mestu gde su Ludajci, jarugama Gornje i Donje Stopanje, kod Poljoprivredne škole i drugde.
Pripadnici leskovačke čaršije najčešće su hvatani po okolnim selima gde su se sklonili od bombardovanja čekajući oslobođenje.
Posle saslušanja i istražnog postupka koje je Ozna sprovodila po kratkom postupku, osuđene su odmah odvodili do obližnjih šuma i vršili egzekucije. Oni koji su ih sprovodili često su bili maskirani kako ih žrtve ne bi prepoznale. Režirana suđenja (onima kojima je suđeno) održavana su i u kafani "Tri devojke" u Niškoj ulici.
Rođaci pobijenih noću su krišom odnosili tela streljanih i sahranjivali ih u rodnim selima. "Najveći neprijatelji" su streljani u krugu logora.
Pored ratnih zarobljenika (četnika, nedićevaca, ljotićevaca i manjeg broja Italijana), na meti su se našli u klasnom i političkom smislu "nepodobni građani". Postojali su unapred spremljeni spiskovi ovih lica.
Revolucionarni teror oktobra-novembra 1944. imao je izrazito klasno obeležje, budući da je ovaj grad bio važan industrijski centar sa mnogobrojnom buržoazijom.      

I PREDSEDNICI NA SPISKU
Na podugačkom spisku likvidiranih našli su se ratni predsednici leskovačke i lebanske opštine, trgovci i industrijalci, kafedžije, učitelji, čak i jedan solunac. Postoje dva spiska, od dva različita vojna suda, gde su navedena imena streljanih sa lakonskim opisom krivice, "narodni neprijatelj", "saradnik okupatora" i slično. Spiskovi streljanih bili su izlepljeni po celom gradu i okolini.
Nedovoljno je istražen slučaj stradanja u opštini Grdelica, gde se pretpostavlja da je streljano oko 100 lica.
M. P.

* * * * * *

Nikola Ilić (84) iz Gazdara, službenik Udbe u penziji, poriče da su partizani vršili zločine nad civilima
PRESUDA JE BILA: SMRT ILI SLOBODA

MENI je savest mirna. Istinu treba otkriti, ali ne treba preterivati. Poslednjih 20 godina mnogo je neistina rečeno i napisano o partizanima. Odgovorno tvrdim da su se četnici od 1. novembra 1941. godine isključivo borili protiv partizana, ili međusobno. Nikada nisu bili borci protiv fašizma. Država zato nije smela da donese Zakon o izjednačavanju partizana i četnika, već akt o pomirenju. Prvo, nikada borba partizana i četnika ne može da se izjednači, a drugo, četnici koji su nosili oružje i učestvovali u sukobima su posle rata očišćeni - kaže Nikola Ilić (84), iz Gazdara, profesor i službenik Udbe u penziji, i dalje aktivni pisac, istoričar i publicista.
Tvrdi da se uvek trudio da bude objektivan i da mu zato smetaju laži.
- Tačno je da je u Slavniku bio zatvor i da su postojale likvidacije. Netačno je da se ne zna broj četnika koji su tamo ubijeni. Nije tačno ni da su streljani civili. Da se razumemo, nikog partizani nisu hapsili bez dokaza. Presuda je bila - smrt ili puštanje na slobodu. Uslova za zadržavanje u zatvoru nije bilo. Ko bi hranio i čuvao zatvorenike kada se zemlja još oslobađala? Za razliku od nas, četnici nikome nisu sudili i nad zatvorenicima su se iživljavali - priča bivši udbaš od 1948. i partizan od 1941. godine.
Navodi da o svemu što priča postoji dokumentacija, ali ne želi da nam kaže gde se čuva. U Narodnom muzeju i Istorijskom arhivu u Leskovcu je nemaju.
- Ima ko treba - zagonetan je Ilić koji veruje da jedino neka nepristrasna komisija istoričara i naučnika može da utvrdi istinu. Recimo, nije tačno da se niko živ nije vratio iz Slavnika.
Ilić dodaje da su partizani strogo delili pravdu i u svojim redovima. Svedoči o streljanju partizana zbog ukradenih čarapa ili kilo-dva brašna.
- Gde ide da ubiješ čoveka zbog čarapa, ali i u ratu mora da postoji red. Za primer drugima. Ako neko očekuje da rat i ubijanje mogu biti humani, taj greši. Građanski rat prednjači u tome. Ali, partizani nikoga nisu streljali bez suđenja, makar i formalno, i nikoga nisu zaklali.      

AGENT GESTAPOA
ILIĆ kaže da mu je poznat slučaj učitelja Vlade Argirovića. Tvrdi da mu je suđeno i da je streljan zato što je bio agent Gestapoa i saradnik četnika u Manojlovcu.

* * * * * *

Jedan od spiskova streljanih Leskovčana koji su lepljeni po gradskim banderama nakon brzih presuda vojnih sudova
ZBOG ŠPIJUNAŽE, VELEIZDAJE, POMAGANJA NEPRIJATELJU...

VOJNI sud Trinaeste korpusne vojne oblasti izdao je 19. novembra 1944. godine u Leskovcu saopštenje da je "zbog dela veleizdaje, špijunaže, pomaganja neprijatelju i mobilizacije ljudstva za neprijateljske redove" osudio na smrt sledeće narodne neprijatelje:

1. Mihajla Nikolića (Miku Sikičku), bivšeg predsednika Gradskog poglavarstva iz Leskovca,
2. Atanasija Tasu Stefanovića, direktora Pivare iz Leskovca i predsednika Gradskog poglavarstva u Leskovcu,
3. Blagoja Tasića Kuca, industrijalca iz Leskovca,
3. Rudolfa Hubača, hemičara iz Leskovca,
4. Petra Ilića, trgovca iz Leskovca,
5. Prokopija Tasića, zvanog Čaurče, iz Leskovca,
6. Gradimira Dimitrijevića (Grade Smejurija), trgovca iz Leskovca,
7. Đorđa Marjanovića, sa nadimkom Đoka Sirće, mesara iz Leskovca,
8. Nikolu Dinića, bivšeg predsednika opštine Leskovac,
9. Milorada Šop Đokića, renterijera iz Leskovca,
10. Blagoja Valčića, iz Vlasotinca,
11. Nikolu Stojiljkovića, iz Leskovca,
12. Miku Đikića, trgovca iz Leskovca,
13. Aleksu Cekića, zvanog Slezenka, iz Leskovca,
14. Mihajla Petrovića, veterinara iz Leskovca,
15. Đorđa Zdravkovića Gucka, iz Leskovca,
16. Dobrivoja Stankovića, zvanog Bigi, iz Leskovca,
17. Trajka Krstića Bekinca, iz Grgurovca,
18. Cvetka Jovanovića, zvanog Vranjanac iz Turekovca,
19. Ivanku Vukčević, iz Leskovca,
20. Miloša Pešikana, iz Krtoka,
21. Mariju Gligorijević, iz Leskovca,
22. Blagoja Č. Petroviča, zvanog Crni, iz Leskovca,
23. Veru Prikić, iz Vlasotinca,
24. Vojislava Tokovića, iz Gubavca,
25. Božidara Milića, zvanog Kanabdžija, iz Leskovca,
26. Ljubu Živkovića, delovođu iz Brestovca
27. Boru Kostića, iz Leskovca,
28. Dušana Spirića Babice, iz Leskovca,
29. Mihaila Vučkovića, zvanog Mika Ćore, iz Leskovca
30. Stojana Naumovića, iz Leskovca,
31. Atanasija Tasića, zvanog Svetac, iz Leskovca,
32. Miodraga Stefanovića, zvanog Lejče, kafedžiju iz Leskovca,
33. Radosava Stankovića, iz Medevca,
34. Dragutina Popovića, predsednika opštine Lebane,
35. Dušana Jacića, kafedžiju iz Leskovca
36. Zdravka Guslu, kafedžiju iz Leskovca.      

* * * * * *

REAGOVANjA I POLEMIKE


IVICA DAČIĆ, ministar policije:
SVETLO, NE NOVE PODELE

NE sporim pravo da se sazna istina o svemu što se dešavalo posle Drugog svetskog rata. Ali, protiv sam toga da se iza tog pitanja, u stvari, krije želja da se izvrši revizija onoga što je bilo od 1941. do 1945. godine.
Ne sporim pravo da se neki događaji osvetle, ali se bojim da će ta pitanja ponovo da izrode stare podele. Voleo bih da nam se ne ponove ubistva voždova, da ne padaju žrtve, ali s druge strane treba se boriti protiv istorijskog revizionizma. Zašto se, recimo, neko ne zapita zašto nema Srbije na vojnim paradama širom sveta 9. maja na Dan pobede nad fašizmom? Je li nas sramota da obeležavamo taj datum? U Beogradu više nemate ulicu nekog ko ga je oslobađao. Ako je to cilj ove akcije - ja sam protiv. Ali, protiv sam i toga da se ljudi ubijaju samo zbog različitih ideoloških pogleda.     

VASILIJE KRESTIĆ, istoričar:
ISTRAGA DO KRAJA

INICIJATIVA da se pronađu svi grobovi stradalih od komunističkog režima je hrišćanska i civilizacijska ideja, koju, naravno, podržavam. O tim zločinima se dosta zna, ali je važno da cela istina ugleda svetlost dana. Zato brojem ubijenih ne treba licitirati, nego sve istražiti do kraja.     

DRAGOLJUB ACOVIĆ, član Krunskog saveta:
OBAVEZA ZA CEO NAROD

INICIJATIVA "Novosti" za otkrivanje svih tajnih grobnica je i obaveza za ceo srpski narod. Događaji posle Drugog svetskog rata nisu bili pravda, već klasična ubistva. Imamo obavezu prema žrtvama da otkrijemo istinu i ukažemo na krivce. Jedino mi je žao što smo toliko čekali na ovu inicijativu. Posle 65 godina, zločini komunističkog režima u Srbiji i dalje su tabu tema. To možda i ne treba da čudi, kada vidite da je komunistička linija i dalje veoma jaka u Srbiji. Ona je vidljiva u mnogim političkim partijama, ali i takozvanim nevladinim organizacijama.

ČEDOMIR ANTIĆ, istoričar:
PRIHVAĆENA SRAMOTA

ISTINA je ideal demokratije i bez nje se ne može govoriti o demokratskom društvu. Nažalost, pronalazak masovnih grobnica, nastalih posle Drugog svetskog rata, sve do danas nije postao prioritet. Oni koji su ubijali, postigli su svoj cilj, njihove žrtve su zaboravljene, a društvo u kome živimo je prihvatilo prećutnu sramotu, kao kada se u porodici dogodi neko ubistvo, pa niko ne želi da priča na tu temu. Zato je inicijativa "Novosti" veoma značajna.
Naravno, niko ne bi trebalo da komunističkom režimu ospori antifašistički karakter, kao ni činjenicu da je Srbiji i Jugoslaviji doneo dosta dobrih stvari, a naročito posle raskida sa Sovjetskim Savezom. S druge strane, to je bio jedan represivni režim, koji je posle rata sproveo takozvanu revolucionarnu pravdu.
Osim obračuna sa kvislinzima, vođe tadašnjeg režima su presudile i velikom broju političkih, pa čak i ličnih neprijatelja. Procenjuje se da je samo u Beogradu, u miru, ubijeno od 6.000 do 30.000 ljudi. Poređenja radi, u Sarajevu je tokom rata devedesetih godina poginulo oko 10.000 ljudi na sve tri strane. Kada se saberu žrtve komunističkog režima u celoj Srbiji, dolazi se do frapantne cifre od 100.000 ubijenih ljudi.
Mnogi poklonici komunizma tvrde da je "revolucionarne pravde" bilo svuda, pa čak i u Francuskoj. To je tačno, s tim da je tada u celoj Francuskoj likvidirano 7.000 ljudi, a Francuza je 1945. godine bilo šest-sedam puta više nego Srba.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (48)

kolubara

14.06.2009. 20:41

mi srbi i srbije i ostali autohtoni drzavljani srbije imamo pravo na istinu!

nenad

14.06.2009. 20:45

. Blagoja Tasića Kuca, industrijalca iz Leskovca, 3. Rudolfa Hubača, hemičara iz Leskovca,4. Petra Ilića, trgovca iz Leskovca,5. Prokopija Tasića, zvanog Čaurče, iz Leskovca,6. Gradimira Dimitrijevića (Grade Smejurija), trgovca iz Leskovca, 7. Đorđa Marjanovića, sa nadimkom Đoka Sirće, mesara iz Leskovca, 8. Nikolu Dinića, bivšeg predsednika opštine Leskovac, Sad ce i dalje ovi komunisti na celi sa Dacicem da nas ubedjuju da su ovi pogubljeni ''cetnici'', a za Leskovaxc sam znao da je grad totalno unisten od strane komunista. Koliko sam cuo izmedju dva svetska rata taj deo Srbije je zvan srpski Manchester od samih Engleza zbog velikog broja tekstilnih fabrika koja su nakon rata premestene u Sloveniju. Steta koji su komunisti pravili Srbiji unistavjucu nasu elitu i gradjansku klasu su stravicne, to jest trgovce i industrijalce a svako to moze videti i dan-danas sta su Brozvoi komunisticki dzelati napravili od Srbije ubijaujci po Srbiji najsposobnije.

Statisticar

14.06.2009. 21:51

" ... Nikola Ilić (84) iz Gazdara, službenik Udbe u penziji, poriče da su partizani vršili zločine nad civilima ..." A sta su po profesji bili umetnici, industrijalci, novinari, sreski i opstinski pisari, zanatlije, svestenici, prostitutke, sumari, zemljoposednici, postari i vecina drugih pobijenih nego civili! I danas postoje stotine hiljada ljudi koji se bave ovim poslovima. Da li bi i njihova brutalna likvidacija bila legitimni cin? Naravno da bi bio zlocin. Kao sto je bio zlocin i ubijanje 30 recnih policajaca na Kalemegdanu. Ovim ljudima je osnovna duznost bila da iz Save vade tela, vrse identifikaciju i dostojno sahranjuju ljude koje su hrvati u Jasenovcu poklali i bacili ih u reku koja ih je donosila u Srbiju. Pored toga, upravo ovi ljudi su se prvi nasli da docekaju i pomognu stotine hiljada izbeglica iz takozvane NDH. Za Broza, Penezica, Rankovica i mnoge druge zlocince poput gore navedenog i citiranog besprizornog gospodina to je bio neoprostiv greh.

Srbin iz Republike Srpske

14.06.2009. 22:03

Ovo nas mora nauciti i zuvjek otrezniti od tiletovoga i milosevicevoga komunizma! Steta sto ovim prljavim udbasima i iz ozne niko ne presudi za njihova zlodela na Srpskome narodu! Svima patrijotima od Djenerala Draze pa nadalje neka im je slava i hvala za sve a prljavim komunistima neka su prokleti kao sto su uvek bili i da ih je sram a ne da se opet pojavljuju i lazu kao obicno! A ovome udbasu u clanku je najbolje da poklopi usi ili ako ima ista ljudskoga u njemu da sebi sam presudi!

djole

14.06.2009. 22:13

Po onoj kaubojskoj ,dobar cetnik mrtav cetnik.Da je tito postivao to pravilo mi bi sada bili mirni,al sta ces covek demokrata pa mislio cetnik ce se opametiti.

exyu

14.06.2009. 22:34

IDE TITO PREKO ROMANIJE I ON VODI SVOJE DIVIZIJE,OJ KOZARO OJ KOZARO SIRI SVOJE GRANJE ,sve je receno pjesmama sti ispjeva narod sve ostalo je draskoviceva laz i laz cetnicki unuka,ne ponosite se djedovima,to su zlocinci.

Историчар

14.06.2009. 23:27

Више је него забрињавајућа изјава потпредседника демократске (?) владе Србије и министра полиције. Додуше, не чуди ме обзиром да је на челу партије која баштини и политичке и идеолошке (не само имовину и бројне кадрове) СКЈ.односно КПЈ која је била носилац револуционарног терора. Што се тиче његове примедбе да Србија не учествује на прославама Дана победе над нацистичкофашистичком коалицијом он је у праву,јер ни један народ у Европи није дао веће жртве у борби против те пошасти,стим што су комунисти деценијама (па то чине и сада) само себи присвајали право на антифашизтам, "заборављајући" велики и најчистији антифашистички отор у Априлском рату и проглашавајући други облок антифашистичког отпора ,Југословенску војску у отаџбини,легалну војску Југ. владе и краља, за колаборационисте и фашисте. Над генералима и официрима из априлског рата комунисти су однели,после Немаца , другу ппобееду. Велики део генерала (бораца из 4 ослободилачка рата за непуне 3 деценије) и официра помро је у беди у туђини,а већина оних који су се вратили у бољшевички ослобођену земљу прошао је разне видове тортуре и сасвим маргинализован. Тако је аустро угаски каплар однео победу над многим српским борцима из 1. светског рата. Без истине о стаљинистичким злочинима и таквом карактеру власти првих година после тог ослобођења без слободе,неће бити праве демократије у Србији. Свака част Новопстима за ову неопходну цивилизацијску,хуману и хришћанску акцију. Није чудо што је истој пуно отпора. Знамо ј зашто и ко су они који у томе учествују.

Bane

15.06.2009. 00:53

Davno je bilo kada sam u osnovnoj skoli ucio o masovnim zlocinima fasista u Kragujevcu i Kraljevu kao i o stratistu u Jajincima. Mnogo je godina trebalo da prodje da bi na svetlo dana izasla istina da su u Srbiji nakon "oslobodjenja" mesecima komunisti svakodnevno organizovali po jedan "Kragujevac". Porazavajuca je cinjenica da razbojnicke falange poput Seste licke divizije koje su najvise okrvavile ruke krvlju nevinih ljudi, zena i dece i danas imaju svoje ulice u Beogradu!

Pravda

15.06.2009. 00:59

Kakva je to pravda kad ti sudi neka polu pismena grupa ljudi,koji su sebi posle dodelili po potrebi cinove marsala i generala.Kakva pravda i bakraci.

Jana

15.06.2009. 01:25

Pazljivo sam procitala imena na spisku ubijenih u Leskovcu ali nazalost nisam nasla ime moga dede Josifa Micica. Bio je korojac u Velikom Trnjanu, imao je veliku krojacku radnju i sio je uniforme za Kraljevsku vojsku kao i za samog Kralja Petra. Bio je patriota, nosilac Karadjordjeve zvezde, koju je dobio zato sto je pre Prvog Svetskog Rata, opremio Srpsku vojsku uniformama i sa vojskom prosao Golgotu. Za svoje zasluge dobio je Orden i imanje od Krlja Petra. Vojsku je isto tako opremio pre Drugog rata ali je puno uniformi ostalo. Davao ih je svima onima koji su se borili protiv Nemaca, i Cetnicima i Partizanima. Otprilike Novembra 1943, dosla je lokalna partizanska brigada i Komesar cete je ubio mog dedu bez ikakve presude zbog saradnje sa cetnicima. Cinjenica da je on pomagao i Partizane i da mu je najstariji sin Djordje umro u Nemackom logoru nije nista znacila tom coveku. Moja baba je celog zivota nosila crninu a o dedi se nista nije pricalo. Ja nikoga ne krivim za ubistvo moga dede, Srbiji sada najvise treba soga a ne nesloga. Zao mi je samo sto sam celu pricu saznala suvise kasno. Svi oni koji su dobro poznavali moga dedu do tada su umrli tako da ja on njemu znam vrlo malo.

Srbin iz Toronta

15.06.2009. 07:19

Hvala "Novostima" za ovu vaznu akciju, jer je istina najbolji put do pomirenja i razumevanja razloga medjusobnih srpskih podela u 20. veku. Srbi ne mogu da krenu napred ako ostanu podeljen, ideoloski izmanipulisan narod, vec jedino ako jasno saznaju i shvate pravu istinu o sebi i svoju istoriju vide onakvom kakva je stvarno bila. Sto vreme bude vise prolazilo sve vise i vise ce biti jasno da je moderna istorija Srbije i Jugoslavije zapravo kreirana u kabinetima na razlicitim stranama sveta, a navodni "kvaliteti" i "vizionarstvo" pobednika tu nisu imali prakticno nikakvog udela. Za pobedu partizana nad cetnicima najzasluznija je zapravo Engleska obavestajna sluzba koja je u tom kriticnom periodu za lidera imala nikog drugog nego kljucnog Staljinovog agenta na Zapadu - Kima Filbija licno (!), jednog od najznacajnijih spijuna 20. veka. Kljucne 1943. godine Filbi je direktno sprecio realizaciju vec razradjenog saveznickog plana o invaziji na Balkan, a za koju su cetnici Draze Mihailovica tada vec bili uradili skoro sve neophodne pripreme. U to isto vreme Tito je, bojeci se posledica saveznicke invazije u Dalmaciji po njega, organizovao veoma ozbiljne pregovore sa Nemcima i ustasama o partizanskom separatnom primirju sa idejom da partizani time odvezu ruke Nemcima i ustasama kako bi se oni sto lakse izborili sa saveznicima i cetnicima. Na sve to, odgovor Filbija je bila besomucna propagandna kampanja preko Radio Londona o navodnoj "cetnickoj izdaji" i "velikim uspesima partizana u borbama protiv Nemaca", sto naravno nije imalo nikakve veze sa zivotom, ali je na kraju rezultiralo odricanjem zapadnih saveznika od Draze i cetnika i njihovim prigrljavanjem Tita i komunistickih partizana. Naravno, razlozi ni u kom slucaju ni priblizno nisu oni koji su zvanicno prezentovani u zvanicnim udzbenicima istorije, vec su bili prvenstveno geopoliticki i vezani za okvire opsteg dogovora zapadnih saveznika i Staljina o buducim zonama uticaja u posleratnoj Evropi, a u kojima su Balkan i Istocna Evropa potpali u komunisticku sferu. U tom smislu sudbina Poljske i njihove "Armije Krajove" treba da bude veoma poucna i ilustrativna za Srbe, jer je prakticno identicna sa sudbinom Srba i cetnickog pokreta Draze Mihailovica, prvenstveno zbog nacina na koji su Englezi i Cercil na kraju izdali Poljsku i Poljake i svim raspolozivim sredstvima podrzali posleratnu komunisticku okupaciju te zemlje, a zbog cije su odbrane navodno usli u rat protiv Hitlera u septembru 1939.

istoricar

15.06.2009. 08:04

Prijeki sud na nivu brgade ko sto prije dva dana jedan njihov rece to je dokaz da su oni i saveznicki avioni koje su tamo oni zvali pobili vise ljudi nego sve ostale vojske zajedno mislim ukupno svugdje ne samo u Srbiji najvise Srba i Hrvata posto je to bijo nacin da se uniste nacionalne aspiracije tih naroda .

englez

15.06.2009. 08:14

Komunisti nisu samo vodili rat protiv Nemaca, vec su vodili i revoluciju, a dobro znamo kako u revoluciji idu stvari, a sukobe izmedju cetnika i partizana inicirali su partizani napadom na cetnike u bosanskoj krajini. Ko je ubio dr. Mladena Stojanovica crvenog doktora, pa upravo titoisti kako bi gosn. bravar mogao da zasjedne na celo pokreta, jer upravo narod krajine se pobunio protiv pokolja ustasa, i partizani i cetnici u krajini ratovali su zajedno sve doko nije dosao bravar iz pakla sa ideologijom smrti da posvadja bracu i da inicira bratuobilacki rat.

haralampije

15.06.2009. 08:32

A da malo energije potrosite na trazenje Mladica ili njegovih zrtava? kasnite samo dva rezima!

srdjan

15.06.2009. 09:37

zasto vas cude ovi naslovi u krgujevcu postoji spomenik ,doduse vrlo skroman za 2500 ljudi koje nisu pobili nemci nego partizani po ulasku u grad.takva je cela srbija i zato nam je tako danas jer su pobijeni dobri ljudi ,kvalitet onog drustva koji je promakao nemcima pa posle rata su dosli sa planine i degradirali drustvo da bi imalo doviljan broj stanovnika .jadni mi sa takvom istorijom jer mi nismo zemla sa 20 miliona i vise pa da se to ne oseti.

Milan

15.06.2009. 11:47

Koliko su Brozovi komunisti bili ''popularni '' u Srbiji govori i cinjenica da je Broz morao da dovodi ''Sestu Licku'' u Srbiju i da oni jure Drazu i JVuO po Sumadiji. Taj austrugarski kaplar iz 42 vrazije hrvatske domobranske divizije 13 zagrebackog puka, ono sto mu nije uspelo tada u AU uniformi da unisti Srbiju i srpski narod u I svetskom ratu, slobodno se moze reci uspelo mu je kada su ga Rusi avionom iz Moskve dovulki u Beograd 22. oktobra'44 gde pocinje masakar nad srpskim stanovnistvem sirom Srbije. Vise Srba iz same Srbije je ubijeno nakon takozvanog ''oslobodjenja'' i ulaskom Crvene armije u Srbiju, nego tokom citave nacisticke okupacije'41-'44, to su vam istorijske cinjenice. Jos veca je sramota da osoba koja bi trebala da nesto ucini oko ovih masakara i pokrene tuzbe protiv tih ubica iz OZN-e i JNA penzionisanih vojnih lica iz Seste licke, je bio clan jos Miloseviceg Saveza komunita SKS i Titoljubac drug Dacic iz danasnje SPS-a, Milosevicev Savez komunista sa promenjenim imenom. Kako moze okoreli komunita Dacic da osudi komunisticka zverstva kad je on deo njih. Jadna ti ta Srbija sa tim komunistima, bez lustracije nema nista.

DRAGAN STANKOVIC

15.06.2009. 12:13

Neki cetnicki unuci su zajedno samnom pevali pesme o titu,bili ravnopravni i imali zivot bolji od mnogih koji su zaduzili bivsu jugu.Danas cetnicki unuci laju ko i njihovi dedovi,pritaje se pa onda vaskrnu,ili iz toronta ili iz srbije.Lajavci svemu dodje kraj,pa ce i vasim zlocinima.

REPUBLIKA SRPSKA

15.06.2009. 12:14

Kad ce neko progovoriti o pogromu srpskog naroda u Istocnoj Bosni, i Hercegovini i ostalim regijama u kojima je bilo komunisticke odmazde prema nevinom narodu???Ono malo Srba sto nisu ustase pobile, osudili su OZNA I KP, na strerljanje i prisilni rad,sa visegodisnjim robijama.

BMStalker

15.06.2009. 12:32

Sta se desava sa nama Srbima, kroz istoriju, nikako da nas nauci pameti. Ako se toliko busamo u grudi vicuci ko smo i sta smo, zasto onda toliko mrzimo jedni druge??? Zasto se delimo medju sobom??? Istoriski dogadjaji govore o nasem mentalnom i moralnom sklopu, zbog toga moramo da izucimo sve sto se tice nase istorije, i da prestanemo da se delimo i dozvoljavamo da nama upravljaju "dodjosi" i avanturisti, koji manipulisu nasim stradanjima.

Krle

15.06.2009. 12:49

Da ironija bude veca, isti oni pripadnici zloglasne Seste Licke divizije koji su sa suprugama, decom i unucima pobegli od ustaskog noza 1991.-1995. godine u Beogradu i Srbiji su nesebicno docekani i ukazana im je neophodna pomoc. Dobili su smestaj, zdravstveno i socijalno osiguranje, hranu, skolovanje za decu, posao. Od istih onih ljudi ciju su bracu, sestre, roditelje, dede i babe brutalno pobili.

Slobodan iz Beča

15.06.2009. 12:51

"Srbinu iz Republike Srpske": Držite se vi vaših četnika. Oni su momentalno u Hagu.

buducnost

15.06.2009. 12:54

Sada se vraćajte i ulažite na balkan. "prijavio ga neki seljak..." Dune vetar sa zapada, juga, istoka,... i ko bi dole sad je gore. Tako je uvek na balkanu. Plus naš mentalitet ... ili te sažaljevaju ili ti zavide...

Miladin

15.06.2009. 13:04

@ Milanu: Milane, nisi dobar. To je govor mržnje, a to se kažnjava. Raspitaj se.

Ludwig Boltzmann

15.06.2009. 13:37

]]DRAGOLJUB ACOVIĆ, član Krunskog saveta: OBAVEZA ZA CEO NAROD INICIJATIVA "Novosti" za otkrivanje svih tajnih grobnica je i obaveza za ceo srpski narod. Događaji posle Drugog svetskog rata nisu bili pravda, već klasična ubistva. Imamo obavezu prema žrtvama da otkrijemo istinu i ukažemo na krivce. Jedino mi je žao što smo toliko čekali na ovu inicijativu. Posle 65 godina, zločini komunističkog režima u Srbiji i dalje su tabu tema. [[ A otkud ti to sve znas? Ko je to tebi rekao? Prvo, nemas pravo da primenjujes danasnje zakone na akte pre 70 godina? Moj pradeda (po majcinoj strani) je kao vojnik Kralja Nikole sekao Turske glave u Balkanskom ratu, kad je Kralj konacno izdao pismenu naredbu da se prekine sa tom varvarskom praksom. Do tada je to bio najveci akt junastva, koji je slavljen u CG. Sto vise glava si odsekao, to si bio veci junak! A danas? Danas se chovek zgrazava dok chita tako nesto. Da bi nekoga nazivao sa pravom zlocinac, moras da imas (disinterested party) OBJEKTIVAN SUD (NE KOMISIJU OSVETNIKA), koji bi istrazio SVA UBISTVA, koje su cinili i CHETNICI I PARTIZANI. Ne mozes da formiras komisiju za ubistva-likvidacije koje su cinili samo partizani, a da ne formiras i komisiju za sva klanja-istrebljenja koje su cetnici, ustase i Nemci vrsili. Ne mozes samo da formiras komisiju i trazis samo tvoje-vase grobove. A sta je sa mojim masovnim grobnicama (koje su cetnici, ustase i Nemci ostavili iza sebe)?

MM

15.06.2009. 14:48

Za BMStalker- sto se tice II svetskog rata podele medju Srbima su bile jasne. Srbi iz delova kao Lika, Kordun, Banija pa i Krajina, jedna deo Bosne su vecinski bili za Tita i KPJ. Ogronma vecima Srba iz Srbije posle Uzicke epublike nikad nisu vi videli partianske jednice u Srbiji sve do ulaska Crvene armije '44. tako da su te podele dosle od onih koji su vodili taj KPJ i pravili revolucije i gradjank rat a vecina njih u vrhu KPJ nisu bili Srbi, vec oni koji su ratovali protiv Srbije u I svetskom ratu. Zato imas dadas ove Licane i Krajiskije u Srbiji koji i posle 60 godina nisu u stanju da vide svoje zablude te politike koji su oni samo sprovodili. Zato su im se njihove familije i pridrzuli '95 proterni iz te avnojske Hrvatske upravo onima u Srbiji JNA vojnim licma iz tih krajeva koji su tu avnojsku Hrvatsku zapravo i strvorli ratujuci i ubijajuci sve sto ima mozga po Srbiji. Znaci radi uglavnom o onima koj su u Srbiju dosli sa druge strane Drine, i jedan od razloga zasto je Srbija tu tako danas tako zaostala. Imali smo i mi svoje petokolanse, Krcuna, Rankovica, Milica. ali prema broju stanovnika od 5 miliona to je bila manjina. Ubiti i likvidrati najobraovanije gradjane Srbije 1944-1948 a zatim '90 opet 700,000 najobrazovanijih Srba pobeglo na zapad, niti jedna nacija ne moze to sebi dozvoliti a i bilioloski opstati kad se nad njom vrsi takav pritisak gde najobrazovaniji ili su likvidirani ili su bezali na zapad. Sa tim podelama se pre svega Srbija mora osvestiti da bi bioloski prezivela u 22 veku.

to sam ja

15.06.2009. 15:24

@Ludwig Boltzmann O tome sto ti pricas, o zlocinima nemaca, ustasa, a u prvom redu cetnika pisalo se i diskutovalo među naucnim krugovima citavih šest decenija.Koje nepoznanice tu vladaju? Da li ti je poznata objavljena literature, feljtonistika, arhivski fondovi i dokumenti, podignuti spomenici zrtvama na stratistima (Jajinci, Staro sajmiste, Kragujevac, Kraljevo, selo Vranić kod Bg...) Ti zločini nisu sporni, sporan je samo broj zrtava, ali i to sve manje. Elem, o necasnim rabotama pobednicke strane, nije se pisalo u istorijskoj nauci sve do pre neku godinu.Šta je od toga do sada objavljivano, koja stratista su obeležena?! I Zasto te onda čudi pisanje "Novosti"? Istina, o "crvenom teroru" još davnih 70-tih godina pozabavili su se pojedni istoričari. Topla preporuka, uzmi časopis "Istorijski zapisi" , "Zbornik MS za istoriju"..., prelistaj u zadnjih 35 god, mislim da ces naci nekoliko istina parcijalnih članaka o zlodelima drugova crvenih u CG u zimu 1941-42 u Hercegovini i Cg Zar se o vreme ideološkog jednoumlja moglo zboriti o zrtvama rukovodećih zagovornika te ideologije?! Staro je pravilo u istorijskoj nauci: "Tek kada se istorijski procesi završe i nastupe posledice moguce je objektivnije suditi o minulim zbivanjima".

Ludwig Boltzmann

15.06.2009. 15:49

Nisi u pravu @to sam ja. Koliko ima onih na nasoj strani kojima se ne zna ni groba niti ima ikakvog traga kako su zaklani/nestali? Zasto ne formirati i komisiju za nasu stranu da utvrdjuje DANAS PO DANASNJIM KRITERIJUMA, sta su sve cetnici, ustase i Nemci radili u borbi sa partizanima? Dajte da vidimo kakva su sudjenja oni organizovali za one djake pobijene u Kragujevcu (7000 civila)? Da vidimo koje je advokate vas heroj Nedic dao Jevrejima i Romima na Banjickom logoru, kad je proklamovao da je Beograd jedini grad u Evropi, koji je imao "krajnje resenje" - ociscen od Jevreja? Podji u bilo koje selo u Krajini, Bosni, CG, Srbiji i nacices svaku drugu, trecu familiju, kojoj su nekoga zaklali tvoji heroji - cetnici. Gde su to pomenule Novosti u ovom dugom feljtonu? A sta je sa svim ovim cetnicima sto su pobegli prvo u Nemacku (sta mislis zasto?), pa odakle, kad se razbuktao Hladni Rat, iskoristili guzvu i presli u US, GB i Australiju? Koliko zrtava ti nose na svojoj dusi? Neke i danas istrazuje Vizental Organizacija, mora da se zavlace u misju rupu. Od cega su ti tvoji heroji bezali preko granice i nisu smeli da se vrate 50 + godina? Zato sto su bili intelektualci, bogati industrijalci? Nemoguce je od tih ljudi napraviti sad HEROJE, pa da i Cheda Jovanovic dodje na vlast. Kao sto jedan gore lepo rece - ceo normalan svet slavi pobedu nad Nemcima, Talijanima i Japancima. Imaju parade. Svake godine predsednik US ide u Normandiju, gde su ginuli kao snoplje pri iskrcavanju. A u Srbiji? Upravo OBRATNO. Iz mraka izviruju isti ti koji su sa Talijanima i Nemcima ratovali protiv ustanika, boraca za oslobodjenje od fashista! Zamisli Cherchil, urodjeni anti-komunista je morao da podrzi Tita i partizane? Zasto? Zato sto su oni drzali desetak Nemackih divizija prikovane za Balkan. Tih desetak elitnih fasistickih divizija da su bili prebaceni na Ruski Front, mozda mi oborili Staljingrad, a onda bi London lako pao i meni i tebi Nemacki bi bio danas PRVI jezik.

to sam ja

15.06.2009. 16:40

@Ludwig Boltzmann Umes li ti da da razumes elementarne stvari?! O tome o cemu ti protestujes, dakle o zrtvama cetnika, nemaca, nedicevaca i da ne nabrajam dalje, pisalo se, koliko toliko se piasalo, zrtvama se istina ne zna tacan broj, niti ce se ikada utvrditi, kao sto se nece saznati ni broj zrtava drugova crvenih...To sveukupno naprosto nije ni moguce. Uzmi "Izvestaje drzavne komisije za utvrđivanje zločina okupatora i njihovih pomagača", to je publikovano čini mi se još davne 1945-46... Pročitaj "Teror i zločini nacističke nemačke u srbiji" objavljenu 1974, zatim "Koncentracioni logor Jasenovac", Bg logori Banjica i Staro Sajmiste su takođe doživele svoju naučnu reč u izdanju instituta za Savremenu istoriju.Koliko mi je poznato V.Dedijer i Antun Miletić dali su svoje slovo o genocidu nad muslimanima od strane cetnika...Pokusaj da pronađeš koliko bibliografskih jedinica ima o zločinima onih koje ti pominješ. Ali, pozabavi se i publikacijama i dokumentima koji govore o nedelima revolucionara.Mislim da ce ti biti mukotrpniji posao, ALI SIGURAN SAM NECE BITI UZALUDAN. Na kraju stratista postoje, istina ne sva, ali postoje, kao sto postoje i spomenici.Sada je koliko mi se cini doslo doba da se obeleze i mesta na kojima su "kosili" proleteri. I bez "moji četnici", nisu oni moja ideologija.

Neki drugi Milan

15.06.2009. 16:47

@Miladine, mrznja sama po sebi nije zlo niti je govor zla. Zlo je mrzeti nesto sto nije zlo, nesto sto je bilo zlocinacko, nesto sto je ovaj narod eticki, civilizacijski, ekonomski i moralno unazadilo za 100 godina umesto da budemo jedna srednje razvijena zemlja unutar Evropske Unije poput Grcke, Kipra, Spanije, Republike Irske koje su imale uz sve probleme znatno vise srece u proteklih 60 godina od nas.

Velimir

15.06.2009. 17:17

Ovi komunisti su stvarno cudo od ljudi.I dan danas oni bi da zare i pale,da nikome ne dozvolle da nesto kaze,a pogotovu da iznese cinjenice protiv njih.Oni zive i dalje u "diktaturi proletarijata" i ne vide da ih niko ne uzima ozbiljno.Ako su tako sigurni u ispravnost svojih ideja i cinjenja sto se ne pojave na politickoj sceni,pa ce imati priliku da vide da kao i pre IIsv.rata niko ove ne uzima ozbiljno.Znaju oni da u demokratiji mogu da propagiraju nazadnjastvo i da za to ne postoji kazna.60 godina monologa, propagiranja lazi inasilja - pa mnogo je,ako je i od ove ljudske podvrste.

Nostradamus

15.06.2009. 17:19

Ova "akcija" polako uzima zamaha i padaju sve "teze i teze reci", jer u publici sve zesce navijaju svako za svoj tim. Verovato su svi ubedjeni da ako uporno budu navijali za svoje da ce tako izaci konacno kao pobednici. Ono sto meni upada u oci je da je diskusija binarna i da se sve opisuje samo crnom i belom bojom. Narano svi navijaci tvrde da oni na suprotnoj strani imaju crne atribute, sto pomalo pocinje da zulja i grebe po zdravom razumu. Pre svega i partizani i cetnici i ustase i Nemci i ceo ljudski rod na ovoj sirotoj planeti su samo ljudi, sa svim svojim manama i ponekom dobrom osobinom. Ti isti ljudi komuniciraju govorom i pisanjem, ali ono u cemu se svi razlikuju su njihova dela. Sve sto neko napise ili kaze moze, ali ne mora da ima nekakvu posledicu, ali sve sto uradimo - ima posledice. Samo veliki ljudi u karakternom smislu, prihvataju svoje greske i u stanju su iste korigovati, jer oni uce na sopstvenim i tudjim greskama. Ostali su malo manje u stanju da to ucine, sve do one zadnje grupe koja cini upravo suprotno - negira sve sto je ucinila. To vec nije stvar karaktera vec stvar onih "malih sivih celija" u mozgu koje definisu nas IQ. Niko ne tvrdi da partizani nisu greskom ubili nekoga ko je bio nevin, po danasnjim normama, ali me cudi iskljucivost iz suprotnog tabora. Vec sam nekoliko puta u diskusijama slicnog tipa molio da mi posalju JEDNU JEDINU FOTOGRAFIJU na kojoj se vidi kako Nemci streljaju ili kolju cetnike ili ustase. Nemci su jako pedantan narod i sve su dokumentovali, ali meni uopste nije jasno kako to da na tim slikama nema cetnika ni ustasa?. Imaju li njihovi navijaci objasnjenje za to?. Da li je to neka greska, ili su to partizani namerno "trcali pred kameru", kako bi napakostili drugima?. Steta sto tada nije postojala "skrivena kamera", jer bi sada verovatno imali i "dokaze" o junastvu cetnika, ustasa i ostalih nacistickih drekavaca. Salu na stranu, ali ja sam prvi za to da se utvrde sve istine i "istine", ali ne selektivno i tendenciozno sa predznakom, sto verujem nije cilj "protivnickih navijaca"?. Drugim recima mozemo utvditi sve nepravilnosti u toku te utakmice, ofsajd-pozicije, svaki faul i taktiku, ali rezultat te utakmice na kraju II svetskog rata, ostaje registrovan i pobednik se zna. Zanimljivo da Nemci i Japanci kao porazeni ne traze nikakve promene, a jedino se eto mi na Balkanu ponovo sabiramo i oduzimamo, jer se nacionalisti nadaju da ce ipak 2 plus 2 konacno biti 17!. A kada se to pokaze kao tacno, onda uopste nece biti problem to da su cetnici ustase i ostalo drustvo - jednostavno "heroji" i da se ta utakmica registruje sa rezultatom 3:0 protiv partizana i ostalih saveznika. Lep pozdrav svima.

to sam ja

15.06.2009. 18:00

@Nostradamus Ima podosta u izvestajima Nemacke komande Srbije, kao i Nemačke komande Jugoistoka, zatim Ratnom dnevniku vrhovne komande Vermahta, dokumentima Specijalne policije Beograda (BDS), podataka o sreljanjima "pripadnika pokreta DM" od strane nemaca. To nije nikakva nepoznanica za istoričare, publiciste i istraživače.Logorske kapacitete na Banjici i Starom sajmištu, sa pripadnicima NOP-a, delili su i ravnogorci.Treba potraziti mesto gde se o tome može pročitati, pronaći potrebnu literaturu i dokumenta o tome koja svakako postoji. Pohranjena je u NARA pod Record group RG 242 www.nara.gov , dok se pak originali nalaze u Nemackom vojnom arhivu, ged su zapravo svi primerci originalnih dokumenata vraceni maticnoj državi, odnosno vojsci od koje su potekli. Kome je daleko da putuje čak u USA, ili Germaniju, za početak će biti dovoljno da poseti Vojni arhiv u Železniku, ili Istorijski arhiv Beograda (fondovi. Uprava grada beograda-Specijalna policija Bds, Mikroteka NAW "T"...Toliko o streljanjima.

dado

15.06.2009. 18:43

Molim jedno pitanje Ko danas cisti stbiju od cetnika i partizana KOJI putuju za hag Kako se zovu ovi novi cistaci Srbije ? PROMASIO SAM TEMU To je pitanje za naredne generacije I nove podjele

Ludwig Boltzmann

15.06.2009. 18:52

O.K. @to sam ja. Odlicno si diskutovao. Ako se slazes da su cetnici sa Nemcima cinili sve te dokumentovane crnona belo zlocine, onda treba preci na sledeci potez - ustanoviti kakvu je Cika Draza imao ulogu kao vrhovni komandant svih cetnika u svim tim zlocinima? Sta je on uradio da pomogne Jevrejima da ne budu prosledjeni iz Banjice za Nemacku u sigurnu smrt? Imas onog postenog ratnog majora Shljivancanina kome "kengurski sud" u Hagu (sto bi rekli Australijski iseljenici) nije nasao nikakvu vezu sa streljanjima zatvorenika u Vukovaru, oslobodio ga posle 5 godina istrage, da bi apelacioni sud mu dao 17 godina (vise nego trostruko) robije zasto? Zato sto nista nije uradio da spreci Mrksiceve (naredbodavni oficir) naredbe. Koliko ljudi su zaklani od strane Drazinih vojnika? Bez sudjenja, advokata, po noci. A sta je sa njegovom "KOMANDNOM ODGOVORNOSCU" za istrebljenje Jevreja i roma? A sad osnivate komisiju da mu trazite kosti. Njegova porodica/potomci svaka cast, hriscanski je respektovati i kosti i telo, imati sahranu. Ali kakve veze ima NAROD Srbije/Vlada sa tim (Nota: narod po tom pitanju, kao i u starom ratu podeljen pola-pola)? Ko ce na kraju da mu odrzi govor? Draskovic (Vuk i Dana)? Ljajic? Cheda? Dinkic? Ili mozda Djilas? Dacic? Ili mozda se prihvati Tadic da odrzi taj govor (koliko znam otac bio partizan, majka Jevrejka!). Da je pokojni Djindjic ziv, i njemu je otac bio vojni atase/komunista, zamisli i njega da drzi pomen Cika Drazi pred TV kamerama? Da ponovim - traziti IZBALANSIRANU ISTINU je sasvim logicno (ako se ima para, interesovanja, vremena), ali ovo sto Novosti i Poltika rade u zadnje vreme je PRANJE fashistickim ZLOCHINA (red hering) pod firmom "istine".

Nostradamus

15.06.2009. 19:25

@to sam ja 15. jun 2009 18:00:20. Sa pomenute internet stranice koju ste naveli, kao valjda nekakv "dokaz" i koja uopste nema nikakvih slika, citiram deo u kome se pominju cetnici i Draza i svakako partizani. Citat: "..King Peter and his ministers went to London in June 1941. That summer resistance against the Croats and Germans was led by Colonel Draza Mihailovic and Serbian officers, who called themselves Cetniks. Also fighting against the Germans were communists led by partisan leader Tito...". Dakle ovde pise da su kralj Perica i njegovih 40 razbojnika otisli u London u junu 1941. Tog leta je poveden otpor protiv Hrvata i Nemaca predvodjen pukovnikom Drazom Mihailovicem i srpskim oficirima koji su sami sebe zvali cetnici. Takodje borbu protiv Nemaca su vodili komunisti predvodjeni Titom..". Ostatak se odnosi na Jevreje i ustase u Hrvatskoj. E sad meni uopste nije jasno zasto ste mi poslali ovaj link, jer tamo nema ama bas nista od onoga sto sam pominjao?. Mozete li mi pojasniti zasto nisam zadovoljan vasim odgovorom?.

Marko Beograd

15.06.2009. 19:36

nostradamus se pita kako nema nigde fotografija o streljanju cetnickih boraca objavljenih u medijima, stampanim ili elektronskim, neka mu neko da link ako postoji ili skenira novinski clanak; a za ustase - ne znam zasto bi ih nemci klali ili ubijali, bili su saveznici u ww2, neka ustaska formacija je ucestvovala i na ruskom frontu ...

to sam ja

15.06.2009. 19:50

@Nostradamus Nisam ja naveo sajt kao istorijski izvor, vec kao instituciju u kojoj su pohranjeni desetine hiljada i milijoni dokumenata nemacke okupatorske vojske, pomenuo sam i Vojni arhv kao i istorijski arhiv Beograda, dakle kuće u kojima i Vi kao i svako drugi može pronaći dokumentovana svedočanstva o streljanju pripadnima pokreta DM od strane nemaca.Obiđite te institucije, upustite se u istraživanje i lično uverite u istinitost mojih prethodnih navoda. Za početak preporučio bih Vam literaturu: "Nemačka saopštenja o odmazdama u Srbiji" dakle nešto od tih dokumenta je i publikovano, zatim "Nemački ratni plakat..." , knjigu: "Srbi u ratnom dnevniku vrhovne komande vermahta" , "Nemački logor na Beogradskom sajmištu", "Logor Banjica" ... Kada tu literaturu prelistate i uverite se u istinitost podataka da su sudbinu zatočenima delili i Ravnogorci, kao i da su bili zrtva nemačkih represalija, zapuite se u Vojni arhiv u Žečezniku (svakako je blize od NARA) spisak fondova mozete pogledati i na internetu: http://www.isi.mod.gov.rs/vojni_arhiv02/arhivska_gradja1.php?lang=sr

to sam ja

15.06.2009. 19:58

@Ludwig Boltzmann Zločine četnika, ako si me pažljivo pročitao nisam doveo u pitanje, ali, koliko mi se čini ti izvrtanjem teme uporno pokušavaš da staviš pod tepih teme nedela crvenih.

jovan

15.06.2009. 20:44

Cetnicki unuci ajde dokazite nam jednom samo jednom fotografijom bitku vasih dedova protiv svaba,al nemojte nam falsifikovati one sa sutjeske kad su vam dede ubijale i srbe i sve druge partizane,ilione sa neretve kad su vam dede bile razbijene i nikad se nisu oporavile,ili one sa kozare kad su vam dede zajedno sa nemcima i ustasama ubijali civile.Odite cetnicki unuci na stranicu google i ukucajte samo cetnici u 2.svetskom ratu i videcete vase dedove kako sa nemcima u istim kamionima putuju ili puse cigarete ,jedu konzerve i uzivaju dok je moj stric jeo lisce u partizanima i pusio ono sto zamota u novine ako ih nadje,a otac nije ni imao sanse za to jer ga vasi dedovi zaklase.Mozda neko od vas lajavaca prepozna na slikama svoga nevinog dedicu uz svabu,pa se mozda opameti.

Ludwig boltzmann

15.06.2009. 20:45

@to sam ja, hoces da kazes da ovi sto pishu feljtone u Novostima i Politici i traze Drazin grob, (iako tako nesto ni ne postoji) da oni priznaju da su cetnici bili saradnici sa okupatorom, da su se borili sa njima na Sutjesci, da su se na kraju povlacili sa Nemcima, bezali u Nemacku itd i da priznaju da su ikoga zaklali? Ako procitas sve sto sam ja napisao, ja sam taj koji udise PRAVDU. Ja sam naveo da su komunisti u svojoj diktaturi obracunavali se sa svakim ko bi im stao na put. Pitaj Djilasa, gradonacelnika Beograda. Kao student u Nemackoj, procitao sam-gutao sam sve knjige koje je njegov deda napisao. Izbalansirana istina posle 70 godina je pozeljna, ako se ima para i vremena. Ali ovo sto se radi u ovom feljtonu, to je "osvetnicko pranje cetnickih zlocina", koji ima krajnji cilj da Cika Draza postane Pravi Oslobodilac Srbije, koga su na pravdi Boga ubili crveni! Kao sto ti @Nostradamus ponovi vise puta, moras prvo da IZMISLIS/MONTIRAS slike i cele bitke izmedju Nemaca i cetnika! Kako planiras to da uradis? Sve je ono izokola O.K. Te Cika Draza djeneral, te komandat Vojske Otadzbine te posmrtna medalja iz Hladnog Rata od Trumana, to je sve O.K. Ali kako objasniti seljacima po Bosni, Lici, Krajini, CG, Srbiji gde su cetnici klali Muslimane, Hrvate, Albance, Jevreje, Rome, partizanske porodice - MASOVNO, kako njima objasniti da su cetnici sad HEROJI-ZRTVE?

Nostardamus

15.06.2009. 21:02

@to sam ja 15. jun 2009 19:50:53. Dragi gospodine, vasa ideja da pregledam kako vi kazete "milione dokumenata" i nekoliko arhiva, a kako bi dokazao da ste VI U PRAVU, mi se jako dopada. Ipak postoji jedan veliki rizik za vas, a to je da se moze desiti da je ne uspem da pronadjem bilo sta sto potvrdjuje vasu tezu, pa smo onda opet na pocetku. Zato ja imam drugaciji predlog, da vi citirate bilo koji dokument ili pasus iz knjige ili mi posaljete neku sliku na e-mail michel.nostradamus@yahoo.com i time ce moja dilema biti resena. Ja mislim da ne trazim mnogo, jer obratno za slike ili dokumente o streljanju partizana ne treba puno traziti - ima ih na svakom cosku. Lep pozdrav i zelim vam uspeh u izvrsenju ovog malog istrazivackog zadatka.

to sam ja

15.06.2009. 21:47

@Nostardamus Nema potrebe da istrazujete milijone dokumenata, pocnite od literature koju sam vam naveo, tu cete pronaci ono o cemu sam Vam pisao, i verujem da ce za Vas to biti sasvim dovoljno Doljno je da posetite Narodnu Biblioteku Sbije, ili Univerzitetsku Bblioteku Svetozar Markovic, u njihovom katalogu cete vrlo lako pronaci te naslove, u kojima su utkani dokumenti, i drugi citati istoriskih izvora o streljanima Drazinovaca od strane Nemaca. Evo elektronskog kataloga pa vrlo lako potrazite: http://www.vbs.rs/scripts/cobiss?ukaz=GETID&lani=sr&scri=cyr Sto se tice e-mail, nemam nameru da ostavljam nekom koga ne poznajem.U njima se ne potpisujem kao Nostradamus ili bilo kojim drugim nadimkom, vec iskljucivo mojim imenom i prezimenom.Kada to dobijem od Vas ovde, mogu nastupiti i ja na taj nacin. srdacno

Srbin iz Toronta

15.06.2009. 22:49

U Jajincima je tokom drugog svetskog rata streljano oko 150,000 logorasa sa Banjice, ali naravno niko od tih zapenusanih branilaca partizanske "zvanicne istorije" ne spominje mudro da su VECINA STRELJANIH BILI MIHAILOVICEVI CETNICI I NJIHOVI SIMPATIZERI!!! A i zasto bi? Glavni "modus operandi" svih tih tipova je oduvek bio da sistematski demonizuju sve svoje protivnike i sebe prikazuju u najboljem svetlu, a svoju nezajazljivu i beskrupuloznu borbu za vlast kao nekakav "oslobodilacki rat". Za ovu situaciju jedan Englez je odavno izmislio najtacniju izreku, a ona glasi: "NIKOG NIJE TAKO TESKO NATERATI ARGUMENTIMA DA PRIZNA OCIGLEDNU ISTINU OD ONOG CIJI JE LICNI INTERES DA TU ISTINU SISTEMATSKI NEGIRA."

filipo

15.06.2009. 23:34

Interesuje me gde je to "izmestena" industrija i sta je sve uradjeno sa kapitalom koji je oduzet "kulacima" i burzoaziji. Moj pradeda je takodje bio imucan covek, vlasnik dve firme koje su ogoljene "do kosti", tako da je taj izuzetan i vredan covek bio nateran da se povuce i da se bavi sitnim poslovima. Sa druge strane, i ja sam samo za pomirenje sa prosloscu u cilju jedinstva i napretka. Znam, mnogima nije lako, i kod mene je neko nezasluzeno dobio metak u ledja. Ne interesuje me ni denacionalizacija ni neka korist. Moja jedina zelja je da pogledamo istini u oci i da se konacno slozimo.

Marinski

07.12.2010. 23:35

@filipo - Što se leskovačke predratne industrije tiče - evo izvolite faktografski navedeno gde je šta izmešteno i oterano.http://www.differentia-nis.org/kritika/leskovac-na-periferiji-beogradske-drzave

Ludwig Boltzmann

16.06.2009. 15:49

@Srbin iz Toronta: To sto si rekao je SRZ svih ovih feljtona. Ne treba da budes naivan da mislis da je "trazenje" Drazinog groba cilj da se dodje do hriscanske sahrane. Svemu ovome je glavni cilj da se dokaze da su cetnici bili PRAVI OSLOBODIOCI (a ne crveni) i da je tu slobodu izvojevao Draza Mihailovic djeneral, Vrhovni Komandant Vojske u Otadzbini. To je majka svih teza. Logor na Banjici je bio logor za Jevreje, a ti si dokazao da su u njemu bili uglavnom cetnici i njihovi "simpatizeri" (Jedino mi nije jasno - kako si to utvrdio? Anketom?) . Pretpostavljam da Nemci nisu pohvatali sve cetnike logorase na spavanju, vec u nekakvoj borbi. Onda objasni u kojoj borbi? Koje bitke su cetnici vodili sa Nemcima? Navedi makar jednu. Naravno takve bitke ne postoje. Vreme logora u Beogradu je vreme kad je general Nedic, drugi cetnik (nije valjda bio partizan) - kvisling bio na vlasti u Beogradu! Kako to?Ako su cetnici bili pravi oslobodioci, zasto su bili vlast pod okupatorom? Ili tvrdis da je Nedic bio crveni?

Srbin iz Toronta

16.06.2009. 17:26

Za osobu pod nick-om "Ludwig Boltzmann": Vidim da vam neke najosnovnije svari o Drugom svetskom ratu u Srbiji nisu poznate, tako da moram da odgovorom na nekoliko grubih netacnosti koje ste naveli u svom prethodnom komentaru: 1.Logor na Banjici nije bio nikakav "logor za Jevreje", jevrejski logor je bio logor na Starom Sajmistu. Banjicki logor je bio prvenstveno logor za pobunjenike i clanove pokreta otpora. Iz njega su vodjeni cetnicki simpatizeri - taoci na streljanje u Jajince kad god su cetnici u Srbiji ubili nekog Nemca, nedicevca ili ljoticevca., 2.Naravno da je Draza bio pravi oslobodilac Srbije, jer partizana od jeseni 1941. pa sve do ulaska Crvene Armije u Srbiju u jesen 1944. prakticno nije ni bilo. Titovi partizani su iz Bosne usli u Srbiju u jesen 1944. sa Titovom eksplicitnom naredbom da se NEMCE NI SLUCAJNO NE DIRAJU, VEC DA ISKLJUCIVO NAPADAJU CETNICKE JEDINICE!!! O kakvom se tu onda partizanskom "oslobadjanju Srbije" moglo uopste raditi? O "oslobadjanju" od samih Srba, legalne srpske vlasti i srpske vojske, najverovatnije., 3.Bitke Mihailovicevih cetnika sa Nemcima su brojne i poznata je cinjenica da je Draza jos 1941. bio ucenjen od strane Nemaca na 500,000 zlatnih Rajhsmaraka u zlatu, isto kao i Tito. Jedna od vecih vojnih operacija cetnika protiv Nemaca, na primer, vodjena je tokom proleca 1943. u rejonu severne Crne Gore i Raske oblasti, kada su cetnici potpuno oslobodili taj ceo region u nameri da pripereme teren za pretpostavljanu saveznicku invaziju na crnogorskoj obali. Nemacka ofanziva "Schwartz" (Sutjeska) je bila zapravo zamisljena kao reakcija Nemaca na tu ofanzivu srpskih, crnogorskih i hercegovackih cetnika u toj oblasti, ali su se oni na vreme izvukli iz nemackog obruca, dok su partizani u njega upali sasvim slucajno i nepotrebno, jer je Tito danima posle Neretve uporno cekao na Zelengori na dolazak engleskog izaslanika.

to sam ja

16.06.2009. 18:12

@Ludwig Boltzmann Sudbinu sužnjih u logoru na Banjici i Starom sajmištu itetako su delili pripadnici Ravnogorskog pokreta. Ako Vam je suviše daleko Istorijski arhiv Beograda (fond: "Specijalne policije-Bds", zatim "Banjičke knjige" koje sadrže spiskove logoraša itd, za početak bih Vam preporučio knjigu poznatog istoričara Milana Koljanin "Nemački logor na Beogradskom sajmištu" , zatim "Logor banjica".U toj lirerturi svakako ćete naći dokumentovana svedočanstva koja će, nadam se razbiti vaše nevrice. Možete takođe uzeti u pod ruku i "Nemačka saopštenja (Bekanntmachung) о odmazdama u srbiji (1941-1944)" gde ima fragmenata da je Vermaht streljao pripadnike JVUO bilo ponaosob ili zajedno sa partizanima.Napominjem da je literatura pohranjena obimnom dokumentacijom iz arhiva.