SAMO nekoliko dana posle svetske premijere na jubilarnom, 70. izdanju Berlinala, film "Otac" Srdana Golubovića otvorio je ovogodišnji Fest, a najveće ovacije publike posle projekcije dobio je glumac Goran Bogdan, koji igra glavnog junaka.

- Imao sam veliku tremu pred beogradsku premijeru, veću nego u Berlinu. Tamo sam bio prvi put i pomalo izgubljen od prevelike gužve, sjaja, svetskih zvezda, kamera... Sve projekcije našeg filma u čuvenom bioskopu "ZOO Palast" bile su rasprodate, dobili smo i odlične kritike, ali za mene Fest ima poseban značaj. Iako ne pripadam generaciji koja je lično doživela njegovo najslavnije vreme, mnogo sam čitao o nekada najvećem jugoslovenskom festivalu, i učio. Sada sam doživeo i da ostvarenje u kojem imam glavnu ulogu otvori Fest, i presrećan sam. Moram da kažem i nešto privatno - mislim da Jugoslav Pantelić, umetnički direktor festivala, s kojim sam veliki prijatelj, vraća nekadašnji sjaj Festa i onaj kosmopolitski duh koji ga je krasio.

Ovako, za "Novosti", govori Goran Bogdan, jedan od najangažovanijih i najpopularnijih hrvatskih i regionalnih glumaca (rekorder po broju uloga na Pulskom festivalu), koga naša publika poznaje i iz serija "Senke nad Balkanom", "Jutro će promeniti sve", "Vere i zavere"", koji ima i značajnu internacionalnu karijeru. Igrao je u kultnim serijama "Fargo", "The last Panthers...", a 2018. na italijanskom festivalu Del cinema Europeo proglašen je najboljim evropskim glumcem.

ULOGA u filmu "Otac", kako ističe, za njega možda ima najznačajnije mesto.

- Taj scenario je nastao po istinitoj priči o Đorđu Joksimoviću, čoveku iz okoline Kragujevca, koji je ostao bez posla i kome je socijalna služba zbog siromaštva oduzela decu. U potpunom očajanju, ne znajući šta drugo da uradi, krenuo je peške iz sela za Beograd i danima čekao ispred ministarstva za socijalna pitanja da bude primljen i da mu neko pomogne. Taj segment u "Ocu" je potpuno autentičan i dokumentaristički prikazan. Đorđe, koga igram, koji se u filmu zove Nikola, tako ponižen i izgubljen, u pocepanim cipelama, gladan, krenuo je da traži pravdu i milost. To je strašna i bolna drama prepoznatljiva svuda oko nas, mnogo je ljudi koji su ostali bez egzistencije i nade, koji ne znaju šta bi sa svojim životom. Zato je meni lik Nikole tako važan, pre svega ljudski, a onda, naravno, i glumački.

PREMA Bogdanovim rečima, Nikola nije centar ovog filma, on je samo jedan rasut čovek, izgubljen u današnjim okolnostima birokratije, korupcije, surove borbe za preživljavanje, koji još ne shvata šta sve može da mu se dogodi.


PROČITAJTE JOŠ: Filmu “Otac” dve nagrade na Berlinalu: Uspeh drame Srdana Golubovića na filmskom festivalu


- Poenta ove drame su naša društva, nedostatak jedne opšte humane ideje sveta, i naša neljudskost. Ne mislim da se ona na ovim našim prostorima potpuno izgubila, hoću da verujem da još ima ljudi dobre i čiste duše, kao što je Nikola. Mislim da se on, upravo zbog te svoje naivnosti, dobrote, čestitosti, toliko dopao publici na premijeri u Berlinu, i ovde na Festu. Nikola nam vraća nostalgično sećanje kako smo mi nekada ovde imali u sebi pravu ljudskost, kako su nas iskreno dirale tuđa muka i bol. Ali, za tu "lobotomiju" koja nam se dogodila devedesetih godina, i kojoj nas i sada svakodnevno podvrgavaju političari u svojoj borbi za vlast, sami smo odgovorni, jer smo pristali na to "ispiranje" duše i mozga.


Goran Bogdan sa devojkom, koleginicom Jovanom Stojiljković,foto P.Mitić

BOGDAN kaže da je sa rediteljem Srdanom Golubovićem na scenariju "Oca" radio tri meseca, gotovo svakodnevno, da su analizirali svaki detalj ove drame, i da je to način kako danas treba praviti film.

- Naše siromašne kinematografije ne mogu da prate svetske tokove, mi samo možemo da imamo ljubav prema filmu i jedni prema drugima, to nam je jedini put da opstanemo i preživimo kao normalni ljudi. Jer, nas će svet u svemu prestići dok mi "brojimo" naša krvna zrnca i ko je kome kriv. A treba se maniti toga, i samo biti normalan i čestit čovek. Ali, mi na ovom prostoru nosimo u sebi neku grešku iz odgoja, od naših dedova, često zaboravljamo da budemo ljudi, jer smo se previše bavili time ko je Hrvat, Srbin, musliman, i morali bismo prvo da se suočimo sa nama samima - kaže Goran Bogdan.


VRHUNAC SLOBODE

NIKOLA, koga igra, za Gorana Bogdana nije heroj, jer čoveka ubijaju očekivanja da mora da bude heroj.

- Vrhunac slobode je u tome da čovek shvati da ne mora da se pravi da je veliki i hrabar, i da može da bude slab i mali. Nama fali upravo ta vrsta sloboda - ne mora se biti heroj, dovoljno je samo biti čovek, a nas ubi to dokazivanje da smo stalno neki pobednici, da smo neki veliki narodi - kaže popularni glumac, koji poslednje dve godine najviše živi u Beogradu.


Foto P.Mitić

VRATA NADE

FILM "Otac" na neki način otvara vrata nade malom čoveku, ali nema hepiend.

- Autentična ličnost ove priče, Đorđe Joksimović, još nije uspeo da vrati svoju decu i svoj život, i dalje se tiho i uporno, jedino kako zna i može, bori sa socijalnim službama. Štaviše, stidi se toga da bi neko mogao da ga vidi kao junaka, ali insistirajući na svojim osnovnim pravima on otvara neka vrata nade za sve nas. Ne znam da li će mu ovaj film pomoći, ako smo dali neki doprinos njegovoj borbi, onda će to biti sjajno.