PRVAK Drame Narodnog pozorišta Slobodan Beštić sutra će upisati u glumačko iskustvo sasvim posebnu premijeru: posle rada sa čuvenim belgijskim rediteljem, scenaristom, koreografom, scenografom i likovnim umetnikom Janom Fabrom u Antverpenu, na Sceni "Raša Plaović" izvešće monodramu "Noćni pisac", po tekstu i u režiji ovog umetnika.

Predstava je nastala po motivima trećeg dela istoimene dnevničke trilogije, za koju se kaže da u jednostavnim, kratkim rečenicama nudi ponekad duhovito (a ponekad bolno) autorovo iskustvo. Prvom izvođenju "Noćnog pisca" prisustvovaće i slavni umetnik, a predstavu (koja ostaje na repertoaru kuće) realizuje Narodno pozorište, u saradnji sa Kulturnim centrom Beograda, Narodnim muzejom i pozorišnom trupom Trablejn iz Antverpena.

- Radio sam sa jednim od najvećih svetskih reditelja, "Noćni pisac" je kruna moje karijere - kaže na početku razgovora za naš list Slobodan Beštić, još uvek pod snažnim utiskom sasvim ekskluzivnog doživljaja. - Kako će izgledati na sceni? Sedim na stolici i govorim tekst. Od dikcijskih vežbi, performansa, do klasične glume. Scenografija je gotovo zen: moćna i jednostavna, a pozornica prekrivena solju, jer so je za Fabra - duhovnost.

Dar, pa i srećan sticaj okolnosti, vodio je Beštića do ovog izuzetnog umetničkog doživljaja. Kada je Fabr pre dve godine sa "Olimpom" učestvovao na Bitefu, u Kulturnom centru je predstavljena njegova druga knjiga dnevnika, a Beštić je pozvan da pročita deo. Posle promocije Fabr mu je napisao posvetu na knjizi: "Hvala za inspirativno i živo čitanje". Kada je izašao treći deo, pisac je poželeo da napravi predstavu i za nju tražio dobrog, klasičnog glumca.


PROČITAJTE JOŠ:
Mračne slike našeg doba: Svečano otvoren 70. jubilarni Međunarodni filmski festival u Berlinu

- Kad sam došao u Atverpen počeli smo da radimo. Davao mi je indikacije koje su u meni izazvale pravu provalu emocija... Inače, predstava ima nekoliko nivoa. Govorim delove iz dnevika, potom monologe iz njegovih predstava, rađenih od sedamdesetih godina do danas. Tražio je da se "poništim", da ostane čista emocija. Dodirnuo me je svojom mudrošću i veštinom, ušli smo u rad koji je mnogo više od izvođenja predstave. Ispitivao je šta mogu sa glasom, imao sam različite zadatke - tražio je da prenesem lepotu zvuka srpskog jezika kroz mirno, meditativno čitanje na najednostavniji način, a onda u monolozima iz predstava zahtevao ekstremne ekspresije, bazirane na Grotovskom, Brehtu, Lekoku. Imao sam i najklasičnije govorne radnje (vežbe dikcije sa deset verzija jedne rečenice), kao i deo jedne njegove predstave s pedeset pesničkih varijeteta. I izvodim ih svih pedeset! Predstava ima i treći nivo, performans...

Beštić s velikim glumačkim zadovoljstvom ističe da mu je Fabr zadavao teške tehničke zadatke, da je svaka rečenica nosila drugu misao, stav, odnos.

- Četiri dana provedena u njegovom pozorištu Trablejn, bila su nezaboravna, u svakom smislu! Bob Vilson osmislio je šaht na ulazu u pozorište iz koga "izlaze" zvuci, a Marina Abramović kuhinju, u kojoj je dizajnirala i tanjire: tamnoplave sa zlatnim slovima, rečenicama iz predstava. Fabr me je "prošetao" kroz sve žanrove teatra, režirao i kakav će sto da bude na sceni. Jer, sve mora da bude savršeno, nijedan detalj nije slučajan. Sve je smišljeno da napravi efekat.

Kako kaže Beštić, publika će imati zadovoljstvo da vidi veštine vrhunskog reditelja 21. veka, umetnika koji spaja klasičan tetar, tradiciju i avangardu na maestralan način:

- Imao sam sreću da mi se posveti takav stvaralac, da uđe sa mnom u laboratorijski proces rada i istraži sve moje glumačke potencijale. Podigao mi je mnogo lestvica, popeo sam se tamo gde ranije nisam mogao. Fabr je živa enciklopedija teatra, koja poseduje u sebi puno humora, ljubavi, dobrote, posvećenosti.

STID I EMOCIJA

U SUTRAŠNjOJ predstavi naš poznati glumac pokazaće i svoje muzičke mogućnosti:

- Ne znam da pevam, imao sam problem da "pustim" glas. Stideo sam se kao diletant, ali upravo ta ranjivost je "kupila" Fabra. Od toga je gradio scene, s namerom da umesto umeća pokažem emociju - iskren je Beštić, otkrivajući da u predstavi izvodi numere "Volare", My way i This is the and.

Inače, "Noćnog pisca" Fabr je već uradio s jednim glumcem u Španiji i Rusiji (Boljšoj teatar), a posle Srbije dobiće i francusku verziju.