NOVA GORIVA ČUVAJU VAZDUH: Propis o energetici omogućio korišćenje utečnjenog prirodnog gasa (UPG) i vodonika za pogon vozila

E. B. TALIJAN

11. 05. 2021. u 12:00

DVE nove kategorije motornih goriva, utečnjeni prirodni gas (UPG) i vodonik, stižu na tržište Srbije. To je omogućeno nedavno usvojenim Zakonom o energetici. NJihovo korišćenje doprinosi smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte, a time i zaštiti životne sredine.

НОВА ГОРИВА ЧУВАЈУ ВАЗДУХ: Пропис о енергетици омогућио коришћење утечњеног природног гаса (УПГ) и водоника за погон возила

Foto Shutterstock

Na evropskom tržištu su ove vrste alternativnih goriva jeftinije od standardnih. Može se očekivati da će se i u našoj zemlji, kao što je to praksa u EU, različitim podsticajima kupci motivisati da pazare vozila sa novom vrstom motora koja upotrebljavaju te nove energente.

Tomislav Mićović, iz Udruženja naftnih kompanija Srbije, ističe da je korišćenje ove dve vrste goriva svuda u začetku. Mada duži niz godina postoje u Evropskoj uniji, broj vozila koja ih upotrebljavaju još uvek nije veliki.

- Naša zemlja je nedavno dobila prvu stanicu za snabdevanje utečnjenim prirodnim gasom kod Nove Pazove, a pre nekoliko meseci su uvezene prve količine tog energenta, što predstavlja pionirski potez za njegovo uvođenje kao motornog goriva u perspektivi - kaže Mićović. - UPG će biti prava alternativa za teška teretna vozila, autobuse, kamione, kruzere, teretne brodove, a ne toliko za putničke automobile. NJega koriste motori sa unutrašnjim sagorevanjem. Vodonik će biti dobra alternativa i za putničke automobile. Vozila koja ga upotrebljavaju su potpuno nova generacija i vrlo malo su zastupljena u svetu, a kod nas ih uopšte nema.

Ona su električna, ali, kako objašnjava, nemaju bateriju, nego rezervoar vodonika. To gorivo uz pomoć jednog uređaja, koji se zove gorivna ćelija, proizvodi električnu energiju koja se koristi za pogon. Mićović navodi primer jednog auto-prevoznika iz Srbije koji je kupio kamion na UPG pre tri godine. Ovo vozilo ima autonomiju 1.600 kilometara, što znači da može da prelazi toliko rastojanje bez dopune goriva.

- Prva stanica za snabdevanje UPG-om bila mu je u Sloveniji, i on može da naspe gorivo tamo, dođe do Srbije i da se vrati nazad, što znači da bez problema može da vrti ture za Evropu - kaže naš sagovornik. - Utečnjeni prirodni gas je isti onaj koji se koristi u toplanama za grejanje, ali ako se utečni i sipa u rezervoar vozila, onda se opet degasifikacijom koristi u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

On navodi da u EU postoje različite mere podsticaja za kupovinu vozila koja koriste ove nove kategorije goriva, i da bi takvu praksu trebalo da sledi i naša država.

- To mora biti politika zaštite životne sredine i svi resori moraju da budu u funkciji toga da se uvode te nove vrste alternativnih goriva - ističe Mićović. - Na evropskom tržištu je to gorivo jeftinije, a neke od njihovih mera podsticaja su i da takva vozila mogu da uđu u centar grada, imaju povoljnije putarine i parking na "trek stopovima"... Zemlje članice EU se stimulišu i obavezuju da grade mrežu za snabdevanje alternativnim gorivom.

USKORO I STRATEGIJA

VODONIK nije samo energent za pogon motornih vozila, njegova namena je mnogo šira, ističe Tomislav Mićović iz UNKS.

- Zeleni vodonik, koji se dobija bez dodatne emisije gasova sa efektom staklene bašte, može da se koristi i za skladištenje i kao energent za proizvodnju struje - objašnjava Mićović. - Vodonična strategija EU i SAD je usvojena prošle godine, a i mi smo na tom putu. Pre dva meseca grupa eksperata je pokrenula incijativu za izradu vodonične strategije Srbije i nadam se da će to uroditi plodom.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)