VAŽNO ZA GRAĐANE: Imate pravo da besplatno odjavite grejanje, ali ta usluga se i dalje naplaćuje - evo i zbog čega

E. B. TALIJAN

12. 02. 2021. u 14:26

ВАЖНО ЗА ГРАЂАНЕ: Имате право да бесплатно одјавите грејање, али та услуга се и даље наплаћује - ево и због чега

Foto D. Milovanović

POTROŠAČI imaju pravo da se besplatno isključe sa sistema daljinskog grejanja, ali ipak ih ta usluga, u zavisnosti od tehničkih detalja same instalacije, košta od osam do 15.000 dinara.

I trošak štampanja i slanja računa za struju trebalo bi da bude besplatan za korisnike, ali im se ipak taj namet obračunava svakog meseca.

Ove, ali i druge primedbe građana mogle bi uskoro da budu rešene ukoliko se usvoje predlozi Nacionalne organizacije potrošača Srbije. Predstavnici tog udruženja su ih izložili na nedavnom sastanku sa ministarkom energetike Zoranom Mihajlović u okviru javne rasprave o novom Zakonu o energetici. Mladen Alfirović iz NOPS-a kaže da su ukazali na najčešće probleme sa kojima se suočavaju u praksi, kao i da su Ministarstvu dostavili kompletan materijal.

- Iste stvari se u Zakonu o energetici i Zakonu o zaštiti potrošača drugačije regulišu - objašnjava Alfirović za "Novosti".

- Dobili smo čvrsta uveravanja da će naše primedbe i sugestije koje se tiču izmena i dopuna Zakona o energetici biti uzete u obzir i da će Ministarstvo učiniti sve da se taj akt uskladi sa Zakonom o zaštiti potrošača. Na primer, pravo potrošača je da nema nikakve troškove kada se odjavljuje sa grejanja, a to se naplaćuje.

Jedan od problema je i što na računu za struju postoji stavka "trošak garantovanog snabdevača", koja sadrži i namet za štampanje i slanje tog dokumenta.

- Zakonom o zaštiti potrošača je zabranjeno da bilo koje javno komunalno preduzeće naplaćuje tu uslugu - navodi naš sagovornik. - Mi od 2016. godine tražimo da se ukine ta stavka.

SUBVENCIONISANJE BELE TEHNIKE

U OKVIRU računa za struju građani plaćaju naknadu za unapređenje energetske efikasnosti.

- Po tom osnovu, mi se zalažemo da fizička lica dobijaju subvencije od države ili povoljnije kredite prilikom nabavke bele tehnike koja ima energetski razred od A+ i naviše - objašnjava Mladen Alfirović iz NOPS-a. - Takva praksa postoji u svim zemljama EU, pa tako i u susednoj Hrvatskoj.

Povodom preuzimanja strujomera potrošača koje sprovodi Elektroprivreda Srbije, Alfirović kaže da to nije ispravno.

- Nema potrebe da preuzima vlasništvo, samo treba u Zakonu da se definiše da EPS ima obavezu da održava brojila u smislu tehničke ispravnosti, a da se za to plaća naknada za održavanje, kao što je i do sada to funkcionisalo - ističe naš sagovornik.

- Međutim, oni sada da bi nastavili da održavaju, traže vlasništvo.

Očekuje se, kako navodi, da se na tržištu osim EPS-a pojave i drugi konkurenti koji će prodavati struju. Šta će potrošači, pita Alfirović, ako daju EPS-u brojilo, a dođe do promene operatora. Kaže da će u tom slučaju morati da kupe drugi strujomer, da novi ponuđač instalira svoju opremu i ističe da su to sve pitanja koja treba da se reše.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

budjoni

12.02.2021. 16:28

Vrlo jednostavno EPS je vlasnik brojila, EPS ih i odrzava, ako sam ja vlasnik tada imam obavezu da ja placam odrzavanje a to znaci da cu izgubiti radni dan, da brojilo odnesem na bazdarenje da platim troskove prvoza i trosak bazdarenja sto vise kosta nego vrednost brojila, A novi prodavci sruje ako zele da prodaju struju neka kupe brojila, isto kao i prodavci benzina,ako hoces da prodajes benzin kupi pumpu.

Gradjanin

12.02.2021. 19:35

A zbog cega placamo spremnost pogona ili odrzavanje sistema kada vec placamo struju? Sta briga potrosaca kako ce proizvod doci do njega kada ga vec placa po ceni koju je prodavac odredio