INTERVJU Tomislav Momirović: Do kraja 2021. voziće se u šest traka do Požege

Z. Radović

06. 01. 2021. u 07:20

ИНТЕРВЈУ Томислав Момировић: До краја 2021. возиће се у шест трака до Пожеге

Tomislav Momirović

PRVA nova deonica na srpskim koridorima kojom ćemo se provozati do kraja ove godine biće deo auto-puta "Miloš Veliki" od Preljine do Požege. To je deonica koju sam prvo posetio kada sam postao ministar i očekujem da će biti prva koju ćemo zvanično pustiti građanima i privredi na korišćenje.

To u razgovoru, za "Novosti", otkriva ministar građevinarstva Tomislav Momirović i ističe da ovaj put ima veliki značaj za povezivanje Srbije i regiona, jer predstavlja nastavak Koridora 11, ka granici sa Crnom Gorom, ali je i deo budućeg auto-puta Beograd - Sarajevo, pošto od Požege preostaje da se izgradi još oko 60 kilometara do granice sa BiH.

* Ima još dosta posla, a veliki izazov predstavlja i izgradnja tunela na ovoj trasi?

- Najduži tuneli u Srbiji, Laz i Munjino brdo, mostovi i vijadukti su prava mala građevinska čuda. Građani moraju da budu svesni ogromnog posla koji je država započela, obezbedila sredstva i angažovala najbolje svetske kompanije. Na toj deonici angažovana je kompanija China Communications Construction Company. To je jedan veoma kompleksan i težak projekat.

* Koji je prioritetni koridor među onima koji će tek biti započeti?

- U ovom trenutku, za ovu kriznu godinu, prioritetni su nam svi projekti koji se realizuju, brza pruga Beograd - Novi Sad, obilaznica oko Beograda, Ruma - Šabac - Loznica, stanovi za pripadnike sektora bezbednosti. Važni su nam svi započeti poslovi, ali i oni koje ćemo graditi u 2021. NJihove razmere su ogromne i zbog toga sam svoje prve dane i mesece rada na poziciji ministra posvetio proveri i sondiranju svih aktuelnih projekata. Posetio sam sva gradilišta za ova dva meseca, ne u cilju njihove promocije kao strateški važnih, već radi kontrole svih učesnika kako bih im dao do znanja da zastoja ne sme biti. U Vojvodini bih izdvojio projekat brze saobraćajnice od Bačkog Brega, preko Sombora, Kule, Vrbasa, Novog Bečeja i Kikinde do Nakova, sve do rumunske granice. Tu je i izgradnja Fruškogorskog koridora, od Novog Sada do Rume, kao i, nadamo se, početak realizacije "auto-puta mira" od Niša ka Prištini.

Tomislav Momirović

* Predsednik Vučić je rekao da postoje problemi na gradilištu brze pruge od Stare Pazove do Novog Sada. Koji su to problemi?

- Predsednik Vučić se uključio sa jasnom porukom svim našim partnerima da nema odugovlačenja, jer je u pitanju naš nacionalni projekat u koji smo ušli sa prijateljskim i kooperativnim stavom. Predsednik je bio veoma jasan, ovde je država poslodavac i nemamo vremena za gubljenje. Žao mi je što se u jednom trenutku retorika zaoštrila, ali uveravam građane da mi činimo sve da zaštitimo interes građana Srbije i narodne pare, kojima se sve to plaća. Taj period je sad iza nas. Obišao sam radove pre nekoliko dana, sve deonice napreduju odličnom brzinom i očekujem brzu realizaciju deonice od Beograda do Novog Sada, do kraja ove godine.

- Odakle ćemo nabaviti vozove za brzu prugu, i kada?

- Odluka će biti donesena posle međunarodnog tendera, transparentno i u punom interesu građana Srbije. Rukovodićemo se kvalitetom i cenom.

* Da li će biti usvojen predlog JP "Putevi Srbije" o poskupljenju putarine u 2021. i kada bi to moglo biti?

- Neće biti poskupljenja putarine u 2021. Iza nas je teška godina, "Putevima Srbije" je opao prihod, jer zbog pandemije nije bilo protoka saobraćaja kao prethodnih godina, ali ne možemo dozvoliti da se taj teret prelije na građane Srbije. Drastičan pad protoka putnika usledio je u prvoj polovini 2020. godine, kada je proglašenje pandemije desetkovalo promet svih vidova saobraćaja, ne samo domaćeg nego i međunarodnog putničkog saobraćaja. Globalna kriza izazvana virusom korona je nezamislivih razmera, a među delatnostima koje su najviše pogođene, svakako je saobraćaj.

* Država je otkupila deo "Er Srbije" i sada ima 82 odsto u ovoj kompaniji. Da li to znači da se "Etihad" potpuno povlači iz Srbije?

- Dokapitalizacija "Er Srbije" je naša obaveza prema budućnosti naše zemlje. U ovo vreme krize i pandemije, Vlada Srbije je odlučila da nikoga ne ostavi na ulici i da ne dozvoli da firme propadaju. Na temeljima fiskalne konsolidacije, obezbedili smo sredstva za dokapitalizaciju našeg nacionalnog avio-prevoznika i dobili dozvolu EU za tu transakciju. Odgovorno i transparentno smo ušli u proces, jer je to naša strateška odluka. Ne zaboravite koliko je važna bila uloga "Er Srbije" u prihvatu humanitarne pomoći tokom pandemije, a u nekim normalnim vremenima, koliki su oslonac domaćeg turizma. Šta mislite koliko su zaslužni što je Beograd postao regionalni hab, pa se i ugledni "Vansi" odlučio za koncesiju nad beogradskim aerodromom. Što se tiče budućnosti kompanije, Vlada Srbije će učiniti sve što je neophodno da sačuva stabilnost i operativnost našeg nacionalnog avio-prevoznika.

REŠENJE ZA IBARSKU MAGISTRALU

* DA li podržavate ideju da se i na magistralnim putevima, pre svega na Ibarskoj magistrali, uvede naplata putarine za kamione?

- Ova magistrala poznata je kao jedna od najkritičnijih i najopasnijih tačaka na srpskim putevima, gde se odvija saobraćaj visokog intenziteta. Nazivaju je i "magistralom smrti", zbog velikog broja saobraćajnih nezgoda. Puštanje u promet Koridora 11 nije, kako smo očekivali, smanjilo intenzitet saobraćaja, jer teška teretna vozila izbegavaju plaćanje putarine. Svakako moramo pronaći rešenje i potpuno rasteretiti magistralu i tako je učiniti bezbednom za sve učesnike u saobraćaju.

OZAKONJENJE "ŠKRIPI" NA LOKALU

* POSTUPAK ozakonjenja se odvija sporo. Kako planirate da ga ubrzate?

- Mislim da trenutno imamo više od dva miliona nelegalizovanih objekata u Srbiji. Nisam ministar koji olako obećava bilo šta, naročito kada je u pitanju ovako glomazan problem, nasleđen, stvaran decenijama, od kojeg su sve vlasti prale ruke ili davale obećanja. Bivša ministarka ovog resora je uradila veliki posao i očigledno je da "škripi" u lokalnim samoupravama, koje sporo rešavaju te slučajeve. Reforma javne uprave je proces koji je i započela ova vlast, ali mislim da smo svi svesni koliko je to dug i sveobuhvatan proces. Svakako ćemo u bliskoj budućnosti povući poteze koji će ubrzati ovaj proces legalizacije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Goran

07.01.2021. 01:06

Savet. Na ibarsku magistralu stavite znak za maksimalnu težinu kamiona, na primer 5t. I znak do tog znaka da su kazne 1000 -5000 evra. Pa će se sve promeniti. Država će imati razlog da ubire laku lovu za kazne i s tim novcem unaprede ibarsku a onda će i vlasnici kamiona morati da idu na autoputeve predviđene za to. Mislim da je tako u svim normalnim državama svakako.