RATU ODLAŽU I BEZ PRISTANKA KLIJENATA: Banke su obavezne da informacije o moratorijumu objave samo na sajtu

B. Caranović

utorak, 04. 08. 2020. u 12:00

РАТУ ОДЛАЖУ И БЕЗ ПРИСТАНКА КЛИЈЕНАТА: Банке су обавезне да информације о мораторијуму објаве само на сајту

Ilustracija / Foto Depositphotos

KLIJENTI banaka kojima tehnika, računari i mejlovi nisu jača strana, mogli bi da odlože plaćanje rata kredita i protiv svoje volje. I to zbog neobaveštenosti.

Po uredbi Narodne banke Srbije, sve finansijske institucije su dužne da na svojim sajtovima objave ponudu za odlaganje plaćanja kredita, čime se smatra da su svi dužnici upoznati s njom! NBS nije striktno dala naređenje bankama da se moraju obratiti pojedinačno svakom klijentu, tako da čak i to što pojedine šalju poruke na mobilni ili mejlove, ispada kao stvar njihove doblje volje.

Jasno je da je ideja centralne banke bila da olakša korisnicima odlaganje obaveza, odnosno plaćanja rata, ali mnogi smatraju da bi bilo bolje da je drugačije organizovan moratorijum, odnosno da su se prijavljivali oni koji su zainteresovani za odlaganje.

Nekima je tako, tokom prvog moratorijuma, prolongirano plaćanje kamate na dozvoljeni minus, a da to nisu želeli. Jer, mnogi klijenti, naročito penzioneri, nisu ni shvatili da im se i ova pogodnost računa kao kredit.

U NBS ističu svoju dobru nameru, da su uzevši u obzir da vanredna zdravstvena situacija u zemlji i dalje traje, kao i da se građani i privreda i dalje suočavaju sa finansijskim poteškoćama, usvojili propise koji dužnicima omogućavaju da dodatno odlože obaveze po osnovu kredita, kreditnih proizvoda i lizinga.

Odbijanje

DUŽNIK može da odbije ponudu o moratorijumu elektronskim putem, poštom, telefonom ili u poslovnim prostorijama banke i to u roku od deset dana od dana objavljivanja obaveštenja o ponudi. Može i da odustane od primene moratorijuma tokom njegovog trajanja, zahtevajući to od banke na prethodno opisan način ili uplatom u celini dospele a neizmirene obaveze.

- U skladu sa odlukama, banke su bile dužne da obaveštenja o ponudi novog moratorijuma objave na svojim internet-prezentacijama do 31. jula - navode u NBS. - Navedeno je propisano u cilju transparentnog i nedvosmislenog informisanja klijenata. Donošenje propisa je posledica vanredne zdravstvene situacije u zemlji, a operativni kapaciteti banaka ne mogu da odgovore obavezi obaveštavanja svakog klijenta ponaosob o ponudi novog moratorijuma, a s obzirom na organizaciju rada u posebnim uslovima od strane banaka. U slučaju da klijenti nemaju pristup internetu, sve informacije u vezi sa moratorijumom mogu dobiti i u poslovnicama.

Ni ova mogućnost nije velika uteha za klijente, naročito one najstarije. Pojedine banke uvele su pravilo zakazivanja termina, do kojih sada nije lako doći. U nekim bankama podatke o moratorijumu ne dele službenice za šalterom, već kreditni savetnici, kod kojih se, takođe, čeka red.

Jednostavnije je ovako

FINANSIJSKI analitičar Dušan Uzelac smatra da NBS nije mnogo pogrešila što je dozvolila da se svima automatski odlože rate.

- Prevaga je na broju ljudi koji se targetira - smatra Uzelac. - Čim je preko 50 odsto, jednostavnije je da se prijavljuju samo oni koji ne žele odlaganje. Građanima je za još dva meseca produžen rok da se organizuju. Ljudi ne shvataju značaj te mere, jer bi mnogi bili u ogromnom problemu da su kasnili sa svim ovim ratama koje nisu morali sada da plate. Nekim građanima ove mere kupuju još dva meseca života, a drugima će dati utisak prividnog uvećanja budžeta, pa će taj novac otići u potrošnju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Sneza

05.08.2020. 04:32

Sve je to lepo, ali se i rate znatno povecavaju, pa bi posle ovoga trebalo da usledi obecano smanjenje rata produzetkom otplate za jos dve godine.

Dana

05.08.2020. 06:05

Banke su dobro postupile i indirektno velikoj vecini klijenata pomogle u ovoj teskoj finansijskoj situaciji .Opet ce vecina gradjana prihvatiti moratorijum, sto ce se i statisticki pokazati.

buki

05.08.2020. 16:03

@Dana - Први мораторијум сам прихватила на силу, јер у почетку нисам разумела да треба да се јаве они који неће а не они који хоће. Када сам се јавила да нећу, већ је био истекао тај рок, а они наводно нису могли да спрече мораторијум ни за наредна два месеца у страху од наредби НБС која је одредила тај кратак рок за одустајање. За одложене три рате кредита од по 15.000 месечно, украли су ми 17.800 динара, које су истина распоредили на остатак рата, што мене уопште није утешило, јер сам имала много ближих пријатеља којима сам могла поклонити 17.800 мојих динара.

Andrija

05.08.2020. 11:56

Zvao sam banku Intesa od subote do danas da mi ne zaustavljaju rate ali tamo se niko zivi ne javlja poslao sam tri zahteva preko njihovog sajta i još uvek nije mi skinuta rata koja je trebalo da prodaje još prvog avgusta. Šta raditi dalje . Ispred banke se cela po nekoliko sati tako da covek mora da uzme slobodan dan da bi otišao sa njima da se raspravi.

buki

05.08.2020. 15:53

@Andrija - Andrija, ja sam juče sačekala red ispred banke i podnela taj zahtev da ne koristim moratorium. Nikakav dokaz za to nisam dobila, čak nisam svojeručno ni popunjavala nego je službenica nešto pisala, a kada sam tražila potvrdu da sam zahtev podnela, (J. Tabaković skoro gostujući na TV izjavila da u slučaju žalbi moramo imati dokaz), rečeno mi je da ću dobiti na mejl kada banka obradi. Sada tek ne znam na čemu sam.

buki

05.08.2020. 15:42

Шта би све било једноставније, па ова држава и не покушава да народу олакша и поједностави? Лично не верујем да је мораторијум организован на овај начин да би нам олакшали, него да би што више корисника кредита било опљачкано. Да су морали да оду у банку, број оних који би користио мораторијум би био десеткован, јер би онда сазнали оно што нигде и новинама и ТВ није писало, а то је да то никако није бесплатно. Камату, која је на почетку кредита на месечној рати већа од главнице, они су сабрали за та три месеца, приписали је кредиту и поделили на остатак месеци да мање боде очи. Када погледате вама се чини да увећање месечне рате за 500 динара није страшно, али пута на пр. 30 месеци, то је 15.000. За шта толике паре када су ове рате само одложене и када ћете их ви у сваком случају исплатити? Хтели су да што више грађана користи мораторијум и тако повећају добит страним банкама. Ово је отприлике ( у просеку) као да је цела Србија узела кредит на три месеца са 100% камате, па има ли горе?!?

Papirski

17.09.2020. 21:27

Ja i dalje ne mogu da verujem koliko daleko idu sa ovim bezobrazlukom. Prvi "Moratorijum" sam uspeo da odložim iz trećeg puta. Te mora na memorandumu, te fali pečat(inače nije obavezan od okt. 2018.) Za drugi "M" nisam ni znao. Kada sam video da rata nije skinuta, zvao sam filijalu gde su mi rekli da će biti rešno. Naravno, ništa od toga. Poslao sam zvanično zahtev, odbili su rečima da ne odgovara datum... Tek juče su mi skinuli dve rate odjednom,kada sam zapretio sudom rekavši da nemam vremena da "visim" na njihovom portalu. Ujedno sam pitao da li se ovako lačo ponašaju i kada neko kasni... Zahvalili se na razumevanju