USTAV NE BRANI UZIMANJE KOLA: Agencija za bezbednost saobraćaja spremila predlog za izmene zakona koji reguliše ponašanje na putevima

V. CRNJANSKI SPASOJEVIĆ

08. 04. 2021. u 11:00

УСТАВ НЕ БРАНИ УЗИМАЊЕ КОЛА: Агенција за безбедност саобраћаја спремила предлог за измене закона који регулише понашање на путевима

Arhiva

NA adresu nove Radne grupe za izradu izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja uskoro će stići i zvaničan predlog - da se svim višestrukim počiniocima najtežih saobraćajnih prekršaja trajno oduzimaju vozačke dozvole, a ako nastave da voze bez njih - i vozila.

Ovaj predlog, iza kog stoji Agencija za bezbednost saobraćaja, već je jednom bio pod lupom javnosti i neslavno prošao uz objašnjenje da je kazna drakonska a predloženi propis - protivustavan. Jer, ustavno pravo na imovinu je neotuđivo.

- Već imamo slična rešenja kad su u pitanju taksisti, pa to ne bi bilo novina - objašnjava Duško Pešić iz Agencije. - Za osam godina 8.000 ljudi je dobilo suspenziju vozačke dozvole, od čega 32 po dva puta.

Oko 40 odsto najtežih prekršaja koji se ponavljaju jesu vožnja sa dva i više promila alkohola u krvi. Sledi neprilagođena brzina i vožnja uprkos privremenoj suspenziji vozačke dozvole. Procenjuje se da oko jedan odsto od ukupnog broja vozača čini te najteže prekršaje i ponavlja ih.

Trajno oduzimanje kola, kako podseća Pešić, poznaju mnoge zemlje, od Amerike do Australije. Sličnu inicijativu upravo je pokrenuo i austrijski premijer Sebastijan Kurc.

u Agenciji za bezbednost saobraćaja objašnjavaju da Ustavni sud nikada nije rekao da je neustavan član Zakona o prekršajima, koji propisuje oduzimanje predmeta upotrebljenih za činjenje prekršaja, kao ni Zakona o prevozu putnika, koji predviđa oduzimanje taksi vozila onima koji nelegalno taksiraju. Samo u Beogradu doneto je čak 110 takvih pravosnažnih presuda.

- Zašto bi u jednom prekršaju oduzimanje vozila bilo u skladu sa Ustavom, a u drugom ne - pita se Damir Okanović iz Agencije. - Nelegalni taksi prevoz ugrožava konkurenciju, ali ne i direktno nečiji život, za razliku od onih koji voze sa dva i više promila alkohola. Istraživanja su pokazala da takvi imaju 80 odsto veće šanse da učestvuju u saobraćajnoj nesreći. To više nije vozač, već potencijalni ubica.

Oni koji voze bez ikakve dozvole, u privilegovanom su položaju u odnosu na vozače s dozvolom, kojima je moguće naplatiti i do 140.000 dinara kaznu, plus zatvor do 60 dana, kazneni poeni i privremena zabrana vožnje. Za razliku od njih, maloletnici kojima očevi daju džipove za odlazak u školu, ne snose nikakve sankcije. Okanović to potkrepljuje primerom momka kome je 27 puta pisana prekršajna prijava jer nije imao dozvolu, a na kraju je ubio troje ljudi!

Milan Marinović, aktuelni poverenik za informacije od javnog značaja, a bivši predsednik beogradskog Prekršajnog suda i Udruženja prekršajnih sudija, kaže da je za ideju oduzimanja vozila kao drakonsku kaznu ukoliko će to spasti ijedan život. Međutim, ukoliko država ne može da obezbedi jedinstvenu primenu bolje je od toga odustati.

POLICIJA BEZ ODGOVORA

KADA je prethodni put bilo o tome reči, policija nije imala odgovor na komplikovane situacije kao što su one kada neko počini prekršaj vozilom supruge ili roditelja, državnim ili službenim vozilom, ili pak rentiranim ili kolima uzetim na lizing.

- Zašto bi nekom bila oduzeta kola za tuđi prekršaj - pita se Marinović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

tomkarlo

08.04.2021. 13:31

Vozilo supruga, rentirano ili u lizingu oduzeti. Oštećeni vlasnici imaju pravo na odštetu od štetnika. Vozila pravnih lica ne oduzimati ali štetnika osuditi na plaćanje odštete u visini vrednosti tih vozila.