TRAMVAJI NA ČEKANJU: Izložba u Nišu posle šest i po decenija otkad su ih zamenili autobusi

D. MILjKOVIĆ

23. 11. 2022. u 06:45

NIŠLIJE 92. rođendan tramvajskog saobraćaja obeležavaju izložbom fotografija u Galeriji ovdašnjeg Kulturnog centra, a organizator postavke koja je pred publikom do 25. novembra je Udruženje ljubitelja niških tramvaja, koje već deceniju i po pokušava da na ulice vrati prevoz sklonjen još 10. avgusta 1958.

ТРАМВАЈИ НА ЧЕКАЊУ: Изложба у Нишу после шест и по деценија откад су их заменили аутобуси

ISTORIJA Poslednji "bliski susret" tramvaja i autobusa, 1958. Foto Privatna arhiva

A, tramvaji - sa kompletnom pratećom opremom za izgradnju linije - u Niš su iz Nemačke stigli 31. decembra 1922. Radovi su započeti šest godina kasnije, trajali su dva leta, a onda je javni šinski prevoz od Železničke stanice do Niške Banje aktivno radio čak 28 godina. Tramvaji su se kretali 20 kilometara na sat, pa su tadašnji čelnici grada odlučili da ih zamene autobusi...

- Postoji tridesetogodišnji plan da se centar Niša pretvori u pešačku zonu, koja bi se isprva prostirala od Ureda do Suda, pa tu prepoznajemo mogućnost da se, upravo povratkom tramvaja, atraktivnost grada podigne na viši nivo - objašnjava predsednik pomenutog udruženja Dragan Ilić.

Foto Privatna arhiva

Kaže i da je, da bi tramvaj dolazio na pet minuta, potrebno šest "vozila" koja bi, za početak, bila deo javnog gradskog prevoza u centru Niša. U sledećoj fazi, linija bi "išla" do Elektronske industrije... Inače, brojni primeri u svetu potvrđuju da su tramvaj i pešačka zona izuzetno kompatibilni.

- Ako bi se parking bivše EI reogranizovao u javnu garažu, koja bi funkcionisala po principu "parkiraj i vozi", ljudi koji u Niš dolaze sa svih strana bi imali direktnu vezu sa centrom. Uz to, tramvaj bi bio najbolji prijatelj grada, jer je zagađenje od gumenih točkova višestruko veće nego ono iz auspuha, - zaključuje Ilić.

Dragan Ilić, Foto Privatna arhiva

"SIMENS"

PORED fotografija, postavku su činili i detalji konstrukcije tramvaja, kao i tehnički crtež tramvajskog mosta kod "broja 6", a Ilić je našao dokaze da je u Nišu prvo "vozilo" ove vrste bilo iz "Simensove" fabrike....

Inače, jedno od omiljenih mesta Nišlija je kafić "Tramvaj", koji već decenijama privlači pažnju autentičnim ambijentom iz vremena kada su se ovdašnji ljudi njime redovno prevozili.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)