KNJIŽEVNA KRITIKA: Dubina uvida

02. 03. 2021. u 16:33

KNjIGA Mila Lompara, "Njegoš - biografija njegovog pesništva" jedinstvena je u našoj kulturi.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Дубина увида

Autorov detaljan pristup poeziji najvećeg srpskog pesnika omogućio nam je da steknemo značajne, umnogome i nove, uvide u Njegoševo stvaralaštvo, ali i da unekoliko otkrijemo suptilne, a važne nijanse njegove ličnosti, njegovog intimnog sveta. Čitajući ovu knjigu istovremeno stičemo i uvide o poeziji "apsolutnog pesnika" u širem, evropskom kontekstu i utvrđujemo znanja o njemu kao klasičnom pesniku i srpske i evropske kulture, zato što je u svom delu ostvario ukrštaj helenskog i hrišćanskog, ali i zato što se bavio i evropskim temama - temom renegata - u "Gorskom vijencu" i samozvanca u "Lažnom caru Šćepanu malom". U tom kontekstu "pokazano je kako su istraga poturica i vladavina samozvanca samo naizgled lokalne i anegdotalne teme".

Baveći se kosmičkom poezijom, osobito spevom "Lučom mikrokozma", osim što pokazuje kako je Njegoš situiran u evropskom pesništvu, Milo Lompar povlači paralele s motivima pesništva Sime Milutinovića Sarajlije i Jovana Sterije Popovića, ali pokazuje u čemu je različitost realizacije tih motiva u poeziji pomenutih pesnika u odnosu na Njegoševu.

Jedna od značajnih činjenica u vezi sa ovom knjigom jeste da čitajući je, ne obnavljamo i ne stičemo znanja samo o Njegoševom stvaralaštvu, već i o stvaralaštvu drugih pesnika, osobito o poeziji Jovana Sterije Popovića, kao i o odnosu - pre svega stvaralačkom odnosu Njegoša i tih pesnika u srpskoj kulturi.

Lompar pokazuje neobičnost odnosa Sterije i Njegoša jer iako su živeli u istom vremenu, iako njihovo stvaralaštvo sadrži iste motive, ne postoje zabeleške jednog o delu drugog i obrnuto. Istovremeno, detaljno analizirajući Sterijine pesme, motivski srodne Njegoševim, Lompar pokazuje zašto su ta dva pesnika izraziti antipodi, zašto njihova iskustva, saznanja i doživljaj sveta odlikuje "suprotnosmernost", na čemu se zasniva "temeljna pesnička razlika":

"Iako su obojica bili posvećeni antičkom nasleđu, ipak, njihov izbor unutar tog nasleđa otkriva znatnu razliku pesničkih osećajnosti koja prerasta u sliku dva pola srpskog pesničkog iskustva. To pokazuje njihovo shvatanje 'duše'. Jer, Sterija je u duši mogao videti kao neprolazno samo ono opšte, što je u svom najdubljem biću i osnovi živa priroda, koja se pojavljuje u svemu pojedinačnome budući da 'u stoičkom učenju nema ničeg što bi čoveka, mudraca, upućivalo na dovršavanje njegovog bića i njegovih zadataka u nekom životu izvan tela i zemaljske sfere dužnosti'. Njegoševa pesnička reinterpretacija platonizma i gnosticizma otkriva kako je on dušu poimao kao neprolaznu individualnu supstancu...", kaže se u knjizi.

Tvrdnju da je Njegoš prevashodno lirski pesnik, autor obrazlaže analizom odnosa koji se uspostavljaju između poetičkih, kosmoloških, tanatoloških, idiličnih i erotičkih motiva u Njegoševoj pesničkoj artikulaciji, a uvid da je taj pesnik tragički, a ne tragični obrazlaže činjenicom da se pesnik, zastupajući u svojim delima različite motive, a za temu uzimajući različite događaje, i one koje pripadaju istoriji, društvu, ali i one koji su izrazito lični, intimni, bavio relacijom Bog - čovek, odnosno činjenicom da je u bilo kojoj vrsti manifestnosti ta veza konstanta.

Kao najlepšu Njegoševu pesmu autor izdvaja "Noć skuplju vijeka". Analiza te pesme, slobodno možemo kazati, zauzima centralno mesto u knjizi. Imajući svest o njenoj kompleksnosti, slojevitosti, zagonetnosti, pa i delikatnosti, nastojeći da je unekoliko razumemo, slobodni smo da iskažemo divljenje i zahvalnost, zbog dubine uvida koju nam je Milo Lompar u ovoj knjizi pružio.

Uzimajući u obzir celokupan naučni, društveni i kulturni angažman Mila Lompara, sa svežim sećanjem na sve što je do sada napisao, a u njegovom opusu mnogo je kapitalnih dela, u svesti nam je konstantno, s razlogom, činjenica da je on institucija kojoj, baš zbog toga, nikakva druga nije potrebna, dok bi svakoj značajnoj trebalo da čini čast da je on u njenom sastavu.

POSLEDNJI LOVAC NA NACISTE PROTIV REZOLUCIJE O SREBRENICI: Nije bilo genocida, ovo bi umanjilo značaj tog termina

POSLEDNjI LOVAC NA NACISTE PROTIV REZOLUCIJE O SREBRENICI: Nije bilo genocida, ovo bi umanjilo značaj tog termina

Poslednjih godina često se susrećemo sa raznim pokušajima ljudi koji su pogođeni istorijskim tragedijama, ili koji imaju nameru da vode kampanju za tobože „humanitarne“ ciljeve, da tvrde da je njihovo pitanje ekvivalentno holokaustu, ili da je u stvari slučaj genocida, piše direktor Centra "Simon Vizental" dr Efraim Zurof za Jerusalem post.

17. 04. 2024. u 17:57