OD SIROTINJSKIH CIPELA DO POZORIŠNE KARIJATIDE: Tri decenije os smrti naše velike pozorišne i filmske glumice Rahele ferari (1911 - 1994)

V.STRUGAR

13. 02. 2024. u 12:28

ROĐENA je kao Rozalija Frajnd 1911. u Zemunu, a umrla pre tri decenije, 11. februara, kao veličanstvena, neponovljiva Rahela Ferari. Kako je jednom rekla, za razliku od nekih koleginica koje su znale da će biti glumice, ona je to - oduvek bila. Pretapala se iz lika u lik ne samo na sceni, već silom prilika i u životu. Tako je Rozalija tokom Drugog svetskog rata morala da postala Ruža i Marija, a izabrala da bude Rahela.

ОД СИРОТИЊСКИХ ЦИПЕЛА ДО ПОЗОРИШНЕ КАРИЈАТИДЕ: Три деценије ос смрти наше велике позоришне и филмске глумице Рахеле ферари (1911 - 1994)

foto dokumentacija "Borba"

Rođena je 27. avgusta u Zemunu, u porodici siromašnog jevrejskog krojača. Prve godine života opisala je rečima:

- Moja mladost, to je zemunska periferija. Detinjstvo bez igračaka, bez ičega, izađem na ulicu, idem uz plot, čučnem i posmatram - mrave! Tu se razvijala moja mašta: sama sam sebi pričala priče, izmišljala ih o tim majušnim mravima, te oni sad idu kući, sad se šetaju, trče, nabavljaju hranu... Mravi su bili moji mali glumci, a ja svemoćni reditelj.

Buduća velika glumica u pozorište je ušla da se, bukvalno, zagreje. Njen brat od tetke Lajoš Lajner, rekviziter novosadskog teatra, uveo ju je u gledalište, ne sluteći da će je ta vatra grejati do kraja života. Počela je da statira u Srpskom narodnom pozorištu 1930. godine (tada se zvalo Pozorište Dunavske banovine) i već naredne sezone postala stalni član. Tih godina ju je u ulozi Klotilde Vimern u Fodorovoj "Maturi" gledao i desetogodišnji Jovan Ćirilov, koji je posle pola veka postao njen upravnik u Jugoslovenskom dramskom. I već na počecima, iz drugog plana, u epizodnim ulogama "karakterno osobenih i ćudljivih žena" dalo se naslutiti u kakvu će glumačku karijatidu izrasti. Pred početak rata otišla je na usavršavanje u Budimpeštu, otvorenih očiju upijajući probe i predstave Nemceti sinhaza, a onda već oformljena stigla 1940. u beogradsko Umetničko pozorište sa suprugom Aleksandrom Stojanovićem. U ulozi Sultane u "Zloj ženi" izašla je na scenu 9. jula iste godine na otvaranju prve letnje pozornice kod Sahat kule na Kalemegdanu.

foto IDMB

film "Tango argentino"

U vreme fašističke pošasti prekinula je da igra, prisiljena da bude neko drugi u životu. Nije želela da nosi žutu traku, pa se pod drugim imenima skrivala po okolnim palankama i selima, premeštajući se iz kuće u kuću. U jednu od njih, u kojoj se predstavila kao Vojvođanka Ruža, upala je policijska racija. Dok je još trajalo lupanje na vratima, Rahela je skočila iz kreveta, brzo se obukla i prolazeći pored ogledala shvatila da je u trenutku - osedela. Usledio je filmski obrt, spas u zadnji čas. U kuću je uletela njena drugarica Smilja i povikala: "Ružo, kaži dragička, dobila si telegram iz pozorišta u Pančevu da odmah potpišeš angažman!" Skamenjena glumica shvatila je igru i obratila se gestapovcima: "Častiću vas, doneli ste mi sreću!" I pre nego što su stigli da joj zatraže dokumenta, pobegla je s drugaricom u mrak. Za dlaku je izbegla smrt, čijoj crnoj ruci nisu izmakli svi ostali Frajndovi...

Sve što se posle ove noći događalo, za Rahelu Ferari bilo je u slavu života. Posle izvođenja "Jegora Buličova" u Parizu (u kome je maestralno odigrala Aksinju) i frenetičnih aplauza, otišla je u veliku modnu kuću "Lafajet" i iz nje izašla sa raskošnim šeširom na glavi. I mada je na nogama još nosila okupacijske espadrile, "poslednji sirotinjski franak od dnevnica dala je za šešir koji najzad znači njen trijumf nad mračnim godinama fašističke okupacije i četvorogodišnjeg skrivanja".

Od osnivanja JDP 1947. bila je prvakinja pozorišta na Cvetnom trgu.

- Ta neponovljiva žena, temperamentna i originalna, istovremeno mudra i zaumna, bila je lepa i zavodljiva kada je to uloga zahtevala, kao Nina Smeljska u "Talentima i obožavaocima", Vasilisa u "Na dnu" ili Nušićeva Sarka. Uspela je za Jegora Milivoja Živanovića da bude njegova Ksenija "dosadna kao nameštaj". Agresivna kao mis Gilkrist u "Taocu", autoritarna gđa Ortanz u "Ženskom orkestru" ili Madam Parnel u "Tartifu". Čak je uspela da bude i ono što jeste: mudra kao vekovi u njenim poslednjim ulogama, Kari u "Per Gintu" ili starica Frade u "Dibuku" - napisao je o njoj Jovan Ćirilov, opčinjen njenim glumačkim kreacijama kao u vreme "Mature".

Žena za koju je Gojko Šantić u knjizi "Apostoli glume" napisao da "maestralno miri i spaja realizam sa svojim bizarnim, grotesknim simbolizmom" van svetlosti pozornice postajala je obična žena koja u Grockoj svojim rukama gradi kuću, kosi travu, pa čak gaji i 500 pilića.

Na velikom platnu ovekovečena je u "Skupljačima perja", ali je omiljena filmska glumica postala tek u odmaklom dobu, ulogama britkih, snalažljivih, ponekad senilnih bakica u filmovima "Grlom u jagode", "Nacionalna klasa", "Davitelj protiv davitelja", "Tesna koža" i, naravno, u poslednjoj - "Tango argentino". Da je njena slava prelazila granice i zemlje i pozorišne scene, potvrđuje kompliment upućen glumici Čes Lampreav (u Almodovarovom filmu "Vrati se") koju su kritičari nazvali "španska Rahela Ferari", kao i to da su banjalučki pankeri svom bendu dali njeno ime.

Voleli su je svi, i publika i kritika, reditelji i glumci svih generacija. Možda njenu harizmu, još izraženiju sa godinama, najbolje oslikavaju, ponovo, reči Jovana Ćirilova:

- Kada bi ušla u pozorište, sa svojim štapom i nekoliko nanosa odeće na njoj, sa naočarima ogromne dioptrije koje su uvećavale njene "opasne" oči, bilo je jasno da među nas ulazi Ličnost...

Umrla je u Beogradu 12. februara 1994. i sahranjena u Aleji zaslužnih građana na Novom groblju.

Pronalazila suštinu

 Raspolagala je zavidnom moći transformacije, razvijenom glumačkom maštom i sposobnošću da svakom ulogom donosi na scenu i neku tajnu, u čemu je osobenost i draž značajnih glumačkih ličnosti. Te osobine, uz vitalnost i sposobnost za glumačke preobražaje i retko umeće da u gotovo svakoj ulozi pronađe njenu suštinu - omogućile su joj da bude prirodni partner i najmlađe glumačke generacije i da ne doživi sudbinu mnogih značajnih glumaca koji su u poznom dobu postajali stranci u sopstvenom pozorištu. Stilom igre ona je ispisala čitavo poglavlje naše moderne glume - ostalo je zapisano u enciklopediji Srpskog narodnog pozorišta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

AKO NEKOM POZAJMITE OVU KNJIGU, NE OČEKUJTE DA VAM JE VRATI!