POGLED ISKOSA - (I)realizam Mošića

Dejan Đorić

14. 06. 2022. u 17:20

NAJKVALITETNIJA izložba u junu je "Pneuma" u Kući legata. Reč je o autorskom projektu Aleksandre Đurišić i Maje Živanović, koja je ostvarila više izvanrednih autorskih izložbi.

ПОГЛЕД ИСКОСА - (И)реализам Мошића

Petar Mošić, "Prema istinitoj priči"

Pneuma je grčka reč koja obuhvata značenja: dah, vazduh, duh, duša. Taj sakralni pojam idealno može da objedini svetove troje predstavljenih slikara: Petra Mošića, Marka Tubića i Kristine Pirković. O Kristini Pirković je autor ovog teksta već pisao, nada se da će uskoro i o Marku Tubiću, to su daroviti predstavnici novog srpskog imaginarnog slikarstva. Ovde će, međutim, pažnja biti posvećena samo Petru Mošiću (Beograd, 1981) iz jednog posebnog razloga. Njemu se kao najboljem mlađem srpskom realisti otvara međunarodna karijera, potpisao je ugovor sa dve inostrane galerije koje će ga zastupati u Evropi, tako da se za nekoliko meseci sva njegova aktivnost usmerava na to tržište.

Mošić će se ovde retko pojavljivati, možda samo na nekim značajnim grupnim izložbama ili po pozivu. Poslednje njegove samostalne izložbe u Srbiji su ove godine u beogradskoj privatnoj Galeriji "Nikola Radošević" i aktuelna "Pneuma". U odnosu na njegov izvanredni kvalitet, pouzdanost i istrajnost u radu, bilo je logično da ga otkriju strani galeristi, kao naredni korak u njegovom uzlaznom putu.

Sa širokom estetskom osnovom u velikim dosezima evropskog iluzionizma, Mošić je na evropsku scenu doneo novi tip realizma, kojim prevrednuje stare dosege i otvara puteve daljeg života te velike stilske formacije. U eri tehnogurua, digitalne apokalipse i elektronskog mulja, prevlasti novih medija, zbog čega je njegovo slikarstvo odbijano sa prvih izložbi, Mošić je otkrio prednosti klasičnog slikarskog postupka uljanim bojama. On slika ljudske figure, životinjski, ptičji i svet insekata, kao i mrtve prirode, sa takvom sigurnošću i pojavnošću bez vidljivog traga poteza, da manje vešti slikari uopšte ne mogu da shvate da je to urađeno rukom, misle da je tehnološki trik. Zato je Mošićeva produkcija mala, mesecima radi na jednoj slici i za razliku od drugih majstora precizne figuracije, možda je i bolji na većem formatu.

Takav način slikanja vezuje ga za stare majstore, koji su polazili od jednostavne estetske pretpostavke - u prirodi se nigde ne vidi trag poteza božjeg stvaranja, pa ne bi trebalo ni na slici. Ovaj mladi umetnik, naravno, ne bi ništa uradio da njegovo slikarstvo nije u duhu ovog vremena, da ne preispituje sadašnje mitove i strahove u paradoksalnom spoju aktuelnog sa humanom slikarskom tehnikom. Mada je nastavljač magičnih realista i hiperrealista nema mnogo srodnosti sa njima, ne liči ni na koga, po devizi "genije sam sebi krči put". Elegantan u stvaranju svog pomerenog sveta Petar Mošić je među najređim majstorima realizma, onima čije delo duboko zalazi i u drugu veliku stilsku formaciju kakva je irealizam. U toj je tradiciji tek doneo neverovatne estetske i ikonografske pomake.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna