ZLATNI "KRUG" U SRBIJI: Sliku Lazara Vozarevića, prodatu po rekordnoj ceni u SAD, moći će da vidi i beogradska publika

Miljana KRALj

07. 06. 2022. u 16:35

PO rekordnoj ceni za neko delo umetnika koji je stvarao na ovim prostorima posle Drugog svetskog rata, u aukcijskoj kući NADEAU'S u Vindzoru (Konektikat, SAD), ove godine je 5. februara, prodata slika "Krug" Lazara Vozarevića (1925-1968), iz kolekcije Davida Rokfelera!

ЗЛАТНИ КРУГ У СРБИЈИ: Слику Лазара Возаревића, продату по рекордној цени у САД, моћи ће да види и београдска публика

Foto: Privatna arhiva

Moderna galerija Beograd, u saradnji sa Galerijom "Lazar Vozarević" iz Sremske Mitrovice, će ovo remek-delo, impozantnih dimenzija, iz 1967, kada je i izlagano na 9. Bijenalu u Brazilu u Sao Paulu, od 10. juna, predstaviti beogradskoj publici. Postavku posvećenu krugu koji je opisao Vozarevićev "Krug" (Beograd-Sao Paulo-Njujork-Beograd), vrativši se u zemlju nastanka posle više od pola veka, pratiće i važna arhivska dokumentacija i fotografije dobijene od Fondacije Bijenala Sao Paula, Muzeja savremene umetnosti Biblioteke grada Beograda, galerije "Lazar Vozarević" i Ivane Stojanović, ćerke umetnika.

Uz izložbu u Modernoj galeriji biće objavljena publikacija za koju su tekstove pisali istoričari umetnosti, profesori Jerko Ješa Denegri i Lidija Merenik, kustos galerije "Lazar Vozarević", Marija Vuruna, viši konzervator - restaurator, Vanja Jovanović i direktor ovog izložbenog prostora i kolekcionar Vojislav Noveski. Slika iz Vozarevićevog, "postenformel", ili kako ga neki zovu "zlatnog perioda" rađena u tehnici ulja na platnu, sa metalnim "pulijama" (poluloptama), bila je jedno od njegovih dela koje je ušlo u selekciju Jugoslavije, za ovu veliku međunarodnu smotru. Uz njega, našu reprezentaciju su činili Kosta Angeli Radovani, Jagoda Buić, Dževad Hozo, Dimitar Kondovski, Edo Murtić i Eduard Ravnikar.

Na Bijenalu su učestvovali umetnici iz 61 države, njih 779, koji su predstavili 4.274 dela. A kakav je značaj ova likovna manifestacija tada imala govori i to da su SAD, između ostalih predstavljali Endi Vorhol, Edvard Hoper, Roj Lihtenštajn, Džasper Džons, Robert Raušenberg, Veliku Britaniju Dejvid Hokni i Vilijem Turnbal, Francusku Sezar i Alen Žake, Italiju Mikelanđelo Pistoleto. Iz Brazila su stizale vesti o Vozarevićevom zapaženom nastupu, a zapamćena je i priča kako je David Rokfeler toliko bio zadivljen "Krugom", da ga je odmah kupio za svoju zbirku...

U inostranim kolekcijama

NA aukciji u SAD je još 2008. ponuđena i prodata Vozarevićeva slika - "Zlatno pakovanje", manjih dimenzija (200 puta 125 centimetara) iz iste 1967. kao i "Krug". Za života Vozarević je prodao nekoliko slika stranim institucijama i kolekcionarima. Dela mu se tako nalaze u kolekcijama: Bari, Pinakoteka (Italija), Gvido Trevisan (Italija), Libero Biđareti (Italija), Filipe Bodet (Francuska), Vila Lobos (Brazil), De Silva (Brazil), Pol Flokerman (SAD), Gene Skala(SAD), Vilijam Bob Jovanović (vlasnik tada najveće izdavačke kuće u SAD).

Kada se početkom ove godine pojavila informacija kako se slika istog naziva pojavila na aukciji u SAD, započeo je pravi detektivski posao u saradnji sa Modernom galerijom, kako tvrdi, u tekstu koji prati beogradsko predstavljanje "Kruga", kustos galerije "Lazar Vozarević", Marija Vuruna:

Foto: Privatna arhiva

- Informacije, koje su stizale iz aukcijske kuće, o dimenzijama, stanju i izgledu slike, upućivale su da se radi o originalnom delu. Nalepnica, etiketa, na poleđini slike, sa podacima, bila je identična onoj, sa slika "Kohezija" i "Veliko pakovanje", iz galerijske kolekcije, koje su izlagane na 9. bijenalu u Sao Paulu.

U akciju, koju je pokrenuo Vojislav Noveski bili su uključeni i restauratorka Vanja Jovanović (potvrdila da je platno identično kao i platna dela iz zbirke u Sremskoj Mitrovici, izlaganih u Sao Paulu) i Aleksandra Mirčić, šef odeljenja za umetničku dokumentaciju MSUB (dala na uvid katalog Jugoslovenskih umetnika koji su izlagali na 9. Bijenalu, u kome je slika "Krug" zavedena pod rednim brojem 2).

Uticajna braća

PREMA tvrdnjama Vozarevićeve ćerke Ivane, pored slike "Krug" na Bijenalu u Sao Paulu, naš umetnik je prodao još jedno delo, još jednom Rokfeleru Davidovom, bratu Nelsonu. Reč je o slici Divisao (dimenzije 200 cm x 125 cm iz 1966), takođe reprodukovane u katalogu ove međunarodne izložbe. David Rokfeler je u to vreme bio direktor Chase Manhattan Bank (Njujork) i predsednik Upravnog odbora, saveta MoMA, dok je Nelson Rokfeler, guverner države Njujork, kasnije postao potpredsednik SAD. Rokfeleri su Vozarevića pozvali u SAD i imali nameru da ga spoje s Voltom Diznijem, koji je izrazio želju da sa njim sarađuje.

A onda je stigao i obiman materijal iz arhive Bijenala u Sao Paulu, na stotine strana na portugalskom, među kojima je i zvanični katalog Bijenala, u kome je ova slika pod rednim brojem 23, ali i na desetine dokumenata koji potvrđuju da je Vozarević i prodao nekolicinu slika na ovoj manifestaciji. Među njima je i papir, sa memorandumom Bijenala, kucan na pisaćoj mašini kojim se potvrđuje da je kupac slike - David Rokfeler!

Ispostavilo se da zaista jeste reč o slici, koja je Vozareviću donela dugo očekivano finansijsko priznanje i pokrenula nove angažmane i likovne mogućnosti. Prema mnogim svedočenjima, od zarađenog novca, Vozarević je kupio i crveni kabriolet, prvi takav u Beogradu!

Foto: Privatna arhiva

- Nedugo po otvaranju Muzeja na Ušću tada zaposleni u njemu, u rano jutro (radno vreme bilo je tada između 7 i 14 sati) danima su primećivali kako jedan vrlo luksuzni crveni kabriolet punom brzinom i uz neopisivu buku kruži oko njihove zgrade, ne znajući o čemu se, zapravo, radi - priseća se u tekstu, uz ovu postavku, profesor Jerko Denegri, tadašnji kustos MSU. - No uskoro jedan od naših kolega napokon je saznao: vozač ovih kola nije niko drugi do Lazar Vozarević koji je, navodno, ta kola nabavio zahvaljujući prodaji slika na svojim brojnim izložbama u inostranstvu, možda upravo i na Bijenalu u Sao Paulu 1967.

Organizatori izložbe u Modernoj galeriji došli su i do ovog automobila, koji će na otvaranju biti parkiran ispred izlagačkog prostora u Strahinjića Bana 8.

Umro je od slikarstva i za slikarstvo

Na vest o Vozarevićevoj smrti, u "Večernjim novostima" se u martu 1968. godine pojavila izjava vajara Aleksandra Zarina:

- Ja ne znam od čega je umro, ali kažu da je od trovanja bojama, kojima je vršio neke nove eksperimente. Ako je to tačno, gotovo da tu ima neke stravične simbolike. Umro je kao slikar: od slikarstva i za slikarstvo.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UKRAJINA POVLAČI RADIKALNI POTEZ: Ovo mnogi nisu očekivali, čak su i Rusi zbunjeni pred Olimpijske igre Pariz 2024