POGLED ISKOSA - Sećanje na Đakova
Nomen est omen. Zašto je slikar Damjan Đakov (Zemun, 1959-2022) slikao biblijsku temu Jakovljevih lestvica? Između ostalog i zato što nas ime i prezime određuju a njegovo je biblijsko (Đakov = Jakov).
Foto Privatna arhitektura
Njegova dela skrivaju tumačenja Svetog pisma i hrišćanskog učenja. On je bio pictor-doctus, poznavalac Biblije i starih učenja, istraživač drevnih religija, što tom slikarstvu daje posebnu težinu i draž. Zato je naziv njegovog poslednjeg ciklusa platonovski - "Kao senke na zidu".
Promiču ovim slikama anđeli jer umetnik kao malo ko u istoriji (post)moderne prevrednuje drevnu angeološku tematiku, prisutnu i u paganskoj umetnosti. Jedan je od retkih koji anđele predstavljaju kao svetlosna, čisto duhovna bića ali kadra da sprovode Božju volju. Na njegovim akrilicima anđeli pomažu ljudima, vode ih ili izbavljuju iz nevolje, po čemu je ovo slikarstvo humanističko koliko i religiozno, ali na potpuno savremen način, reč je o anđelima u susretu sa čovekom iz svakodnevice.
Prostor je isto tako sakralno geometrijski osmišljen. Usamljeni ljudi su u pustim gradovima, konstruisanim po složenim prostorno-perspektivnim zakonima. Slikar ukršta renesansnu i vizantijsku, inverznu perspektivu. Slike mogu i da se upare, da pojačaju i izmene dejstvo kao diptisi, zamišljene i da se izlože samostalno. Osim ikonografije i prostora, osoben je i kolorit, ostvaren posle dugih podslikavanja kao dramatično saglasje suprotnih harmonija, izrazitog kontrasta svetlosti i senki, toplih i hladnih boja.
Pojedine slike su rajske tematike, i one bez figura, kao kulise, samo sa arhitektonskim elementima istočnih, mediteranskih i vizantijskih gradova. Savremen čovek prikazan je kao japi sa aktntašnom, uhvaćen na vrhuncu svoje usamljenosti, kada mu predstoji sunovrat ili spoznaja potpunog besmisla življenja. Urbani tip predstavljen je u ključnom preobražajnom trenutku, kada sreće svoju ženu ili od klonuća biva izbavljen anđeoskim posredstvom. Reč je o katarktičkom momentu propasti ili spasa, koji može biti i krajnje iracionalan, kao kada lutajući čovek na ulicama pustog grada sreće sebe.
Đakov je među srpskim majstorima čiji rad sa godinama nije pao u kvalitetu. Bio je izvan klanova, na ničijoj zemlji, između avangarde i tradicije. Često je slikao noćne scene sa veštačkim osvetljenjem. Pogrešno je smatrati ga samo metafizičkim slikarom. Koliko u njegovom opusu ima od Đorđa de Kirika, toliko i uticaja italijanskih manirista ili vizantijskih freskopisaca, a može se reći i da je sjedinio fantastiku sa futurizmom.
Njegovo je slikarstvo uspešna sinteza prošlih i savremenih stilova, vredno pre svega po tome što je savremeno. Đakov je izvorni i vrli tradicionalista, u pravom smislu značenja te reči (traditio = prenos). On vraća u prošlost kao što vodi i u budućnost.
SUKOB NAM JE PRED VRATIMA Rute upozorava: Mi smo sledeća meta Rusije
RUSIJA bi mogla da bude spremna da upotrebi vojnu silu protiv NATO-a u narednih pet godina, smatra generalni sekretar NATO-a Mark Rute.
11. 12. 2025. u 15:46 >> 16:40
OSUĐENI ZA UBISTVO STARCA U ZATVORU PADINSKA SKELA: Zrna saosećanja nemaju, izrečene višegodišnje kazne
SREĆKO Stefanović (22), Saša Stanković (22) i Dalibor Petrović (24) oglašeni su danas krivim u Višem sudu u Beogradu za teško ubistvo Stanimira Brajkovića (74) na bezobziran i nasilnički način u zatvoru Padinska Skela početkom februara 2024. godine. Ovom prvostepenom presudom Stefanović je osuđen na 19 godina zatvora, a Stanković i Petrović na po 18 godina.
11. 12. 2025. u 16:22
"STIGLI SRPSKI HULIGANI!" Austrijska policija plaši građane po ulicama Graca zbog navijača Zvezde
Šturm Grac i Crvena zvezda igraju utakmicu u Ligi Evrope, a pred taj meč austrijska policija je uradila nešto nesvakidašnje.
11. 12. 2025. u 16:15
Komentari (0)