I KOD MOLERA GARANCIJA DVE GODINE: Račun je dokaz da je zanatlija odgovoran za uslugu, predviđa nova uredba

E. B. TALIJAN

11. 05. 2021. u 11:00

MAJSTORI su dužni da za svoje radove i popravke obezbede potrošačima garanciju od dve godine. Račun je dokaz da je zanatlija u tom periodu odgovoran za pruženu uslugu i građani mogu da je reklamiraju ako nisu zadovoljni. Ukoliko majstor ne ispunjava ovu obavezu ili neosnovano skrati rok garancije, potrošači mogu da ga prijave tržišnoj inspekciji.

И КОД МОЛЕРА ГАРАНЦИЈА ДВЕ ГОДИНЕ: Рачун је доказ да је занатлија одговоран за услугу, предвиђа нова уредба

Foto AP

Ovaj propis, iako nije nov, nepoznat je široj javnosti. Sada ga je aktuelizovala nova uredba čija primena počinje u paketu sa novim zakonom o fiskalizaciji iduće godine, a predviđa da će fiskalnu kasu morati da ima većina preduzetnika - paušalaca, koji sada nemaju tu obavezu. I do sada su majstori morali da izdaju blok račun za plaćene radove, ali se često dešavalo da to ne čine. Od 1. januara nova obaveza biće garancija potrošačima da mogu da reklamiraju uslugu kojom nisu zadovoljni, i državi da ima uvid u ono što preduzetnici rade.

Vodoinstalateri, električari, moleri, sajdžije, obućari moraće da izdaju fiskalne račune. To će biti u obavezi da rade i majstori koji ugrađuju stolariju, obavljaju krovne radove, održavaju i popravljaju motorna vozila, nameštaj, kao i razne predmete za domaćinstvo, kućnu i baštensku opremu. Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ističe da zakon isto tretira i prodatu robu ili uslugu.

- I do sada su majstori morali da daju, ako ne fiskalni, onda blok račun i on je garancija potrošačima da u naredne dve godine, ako nisu zadovoljni, uslugom, mogu da je reklamiraju - kaže Jovanovićeva. - Nema nikakvih novina, zakon isto važi i za robu i za usluge, samo se o njegovoj primeni na servisno-zanatske usluge nije govorilo u javnosti.

Čitateljka "Novosti" Milica Rodić iz Beograda kaže da je nedavno zamenila slavinu i da su joj majstori dali garanciju od šest meseci.

- Ja sam bila baš zadovoljna, jer je to prvi put da mi je neki majstor dao garanciju za obavljeni rad, pogotovo što često nisu ni račun izdavali - kaže nam Milica. - Nisam znala da imaju odgovornost za pruženu uslugu u periodu od dve godine.

U NOPS-u objašnjavaju da je problem što svako tumači zakon na svoj način i najčešće daju garanciju koja važi pola godine.

- Majstor može to da uradi samo u slučaju ako ima utemeljenje za to - navodi Jovanovićeva. - Na primer, ako je priroda robe koju je ugrađivao takva da je proizvođač propisao da je njen rok upotrebe kraći ili u sličnim okolnostima. U suprotnom, građani mogu da prijave majstora tržišnoj inspekciji.

Potrošači u određenim situacijama, kako navodi, imaju pravo da traže i naknadu materijalne štete koja nastane tokom izvođenja radova. Ukoliko se ova kompenzacija ne dogovori sa majstorom, onda jedino sudskim putem može da se ostvari.

- Ako je, na primer, moler kupio farbu koja je neispravna i nakon krečenja se ljušte zidovi, a dok je radio oborio je skupocenu vazu, može da se traži naknada štete - kaže Jovanovićeva. - Neizdavanje računa građani mogu da prijave i tržišnoj i poreskoj inspekciji.

NEMA REKLAMACIJE ZA LOŠU FRIZURU

NACIONALNOJ organizaciji za zaštitu potrošača stizale su i komične prijave.

- Neke sugrađanke su se žalile da im se nije svidela boja kose nakon farbanja u frizerskom salonu ili da frizura nije kao na slici i pitale su da li mogu da reklamiraju i da prijave - navodi Nikica Jovanović iz NOPS-a. - To ne spada u vrstu usluge koja je definisana Zakonom o zaštiti potrošača za koju pružalac daje garanciju. Propis se odnosi na izradu ili popravku određene stvari ili obavljanje određenog fizičkog ili intelektualnog rada.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

A SRBIJA?! Pitali Ruse Za koga ćete da navijate na EURO 2024? - ovako su odgovorili