DA LI ĆEMO NA PEŠAČKOM SMETI DA SE GRLIMO? Prof. Antić: Ne treba banalizovati, bezbednost ljudi uvek je prioritet
KADA se izlazi iz zgrade ili lokala na trotoar moraće da se pogleda levo, desno, pa levo, u slučaju da se na mobilni telefon pešak javlja na trotoaru moraće da drži lakat uz telo, a ukoliko sretne poznatu osobu na pešačkom prelazu neće smeti da raširi ruke da je zagrli... noću neće biti preporučljivo da se iznosi đubre u tamnim kesama.
Ovo su samo neki od, za širu javnost - neobičnih predloga koje sadrže delovi novog Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja, čije se usvajanje očekuje na proleće. I dok jedni smatraju da su neki segmenti nejasni, a drugi nedorečeni, treći misle da su - smešni. Mnogi su, međutim složni u oceni da će glavne "mete" zakonske regulative biti pešaci i to zbog električnih "trotinetaša".
Čvrsto držanje dece za ruku nije novost
Dr Boris Antić, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu, u razgovoru za "Novosti", kaže da ne treba ipak sve banalizovati, ukazujući da upravo zbog problema sa onima koji voze električne trotinete i koji mogu da predstavljaju veliku opasnost po sebe i druge, Nacrt predviđa i određena pravila za pešake:
Noću uočljivije je smeće iznositi u kesama svetlije boje
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović nedavno je potvrdio naše pisanje da se u Zakon prvi put uvodi električni trotineti.
Ono na čemu insistiraju i Okanović i prof. Antić jeste "bezbednost pešaka na pešačkom prelazu":
- Mislim da nije novost niti bilo šta neobično da, kada prelazi ulicu, majka ili otac treba čvrsto da drže dete za ruku. Takođe, ako roditelj gura dete u kolicima, trebalo bi da bude pažljiv, da dobro osmotri okolinu, te onda pređe ulicu ili iz zgrade izađe na trotoar. Ako se vodi pas, trebalo bi, kao i do sada, da se drži na kratkom povocu i uz nogu. Ništa od ovoga nisu novine, već normalne i uobičajene situacije kojih su se i do sada, pridržavali odgovorni sugrađani, ali ne i svi ostali.
Podseća prof. Antić da će slabovidi pešaci morati da budu pažljiviji i da koriste beli štap, kao i oni sa slabijim sluhom, koji bi trebalo da imaju aparat i da ga prilagode potrebama. Naravno, nije zabranjeno, kako ukazuje naš sagovornik, kada sretnete na pešačkom prelazu dragu osobu istu i pozdravite.
PRIDRŽAVATI SE PRAVILA
Profesor Antić kaže da građani, odnosno pešaci, ne treba mnogo da brinu o mogućim novim pravilima, već da se i dalje pridržavaju postojećih:
- Međutim, nije preporučljivo da se naveliko i naširoko grlite, pričate, zadržavate u takvom položaju, jer to nije mesto za razgovore i zadržavanja, a može i da zasmeta ostalim učesnicima u saobraćaju - kaže Antić. - Kad je reč o navodnoj zabrani iznošenja smeća u crnim kesama posle 22 sata, mislim da ne treba baš sve shvatati bukvalno. Naravno da takva zabrana nije moguća. Ipak, svakako je vidljivija svetla kesa od crne, bilo da ste na kolovozu, pešačkom prelazu, trotoaru.
Mnogi građani smatraju da je i sadašnji zakon "jasan", da ga mnogi nesavesni učesnici u saobraćaju ne poštuju, a nadležni ne kontrolišu njegovu primenu.
Sličnog je mišljenja i Marko J. (48) iz Novog Sada koji ukazuje da pešaci stradaju "manje zbog svoje nepažnje, a više zbog bahatih vozača", kao i da je "pitanje dana kada će neko da izgubi glavu zbog dostavljača koji jurcaju trotinetima i biciklima po gradu":
Kad je reč o trotinetima, navodi prof. Antić, osoba mlađa od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom na javnim putevima, dok će osoba koja nije napunila 18 godina, za vreme dok upravlja lakim električnim vozilom, morati na glavi da nosi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu.
- Lično sam mišljenja da i svi ostali, stariji od 18 godina, takođe treba da imaju bezbednosnu kacigu. Nacrt kaže i da je vozač lakog električnog vozila obavezan da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku. Izuzetno može za kretanje da koristi pešačku stazu ili trotoar, pod uslovom da ne ometa kretanje pešaka i da se kreće brzinom najviše pet kilometara na sat.
Vozač trotineta, koji bi prema Nacrtu zakona morao da uz sebe poseduje i odgovarajuću tehničku dokumentaciju za pomenuto vozilo, može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 kilometara na sat, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja određenom zonom. Takođe, Nacrt predviđa da vozač ne sme prevoziti drugu osobu na trotinetu i da mora da nosi svetloodbojni prsluk kada se kreće kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja.
Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna
U POTRAZI ste za stanom u centru grada koji je dovoljno izolovan od gradske vreve, okružen zelenilom i rekom, a s druge strane vam je podjednako važno da kvart ima odlične saobraćajne veze sa svim delovima Beograda?
18. 04. 2024. u 10:00
BORBA ZA PRVI KORAK I DALjE TRAJE: Meridian fondacija još jednom pomaže lečenje Anastasie Mitić (VIDEO)
ANASTASIA Mitić je dete koje mnogi u njenom okruženju nazivaju “malim herojem” i čiju životnu priču prati neprestana borba od samog trenutka rođenja.
13. 04. 2024. u 10:00
TREĆA NEDELjA U ZAVOJIMA: Nina pokazala rane na nogama
GLUMICA Nina Janković doživela je neugodnu povredu.
22. 04. 2024. u 10:38
Komentari (7)