BEOGRADSKE PRIČE: "Konjski tramvaj" u glavnoj ulici

Z. Nikolić

27. 02. 2021. u 11:29

ULICA kralja Milana "pamti" tramvaje sa konjskom vučom koji su nekada krasili Beograd.

БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Коњски трамвај у главној улици

Foto Arhiva

Prvi takav tramvaj protutnjao je ovom ulicom, ispred Starog dvora još 1892. godine. Bila je to posebna novotarija koja je izazavala sasvim pristojnu pažnju stanovnika srpskog glavnog grada.

Prvobitna tramvajska mreže bila je svečano puštena u rad i bila je dugačka 2.300 metara. Vodila je od Kalemegdana, pa duž Vasine ulice do današnjeg Trga Republike koji se tada zvao Pozorišni trg. Potom je preko Terazija vozila ka Slaviji.

Ovaj vid javnog gradskog prevoza prvobitno su zvali "Varoška železnica". U prvo vreme bilo je osam tramvaja sa konjskom zapregom, a išli su na svakih desetak minuta.

Druga linija, dužine oko dva kilometra, takođe je kretala sa Slavije, ali se kod današnjeg SKC, a tadašnje "Oficirske kasine" spuštala niz Resavsku do Nemanjine, pa je tako dosezala do zdanja Železničke stanice.

Član Društva ljubitelja automobilizma Aleksandar Zajc podučio nas je i podatku da je prosečna brzina tramvaja bila između pet i sedam kilometara na čas, a da nisu postojala stajališta koja danas poznajemo.

Foto Arhiva

Običaj je bio mnogo jednostavniji: putnik koji bi poželeo da uđe u tramvaj jednostavno bi podigao ruku, tramvaj bi se zaustavio i on je mogao da uđe u šinsko vozilo.

ELEKTRIFIKACIJA

Na Dorćolu je otvorena prva električna centrala 1893. godine, a ona je omogućila da se u Beograd uvede javna rasveta, a potom i elektrifikacija tramvajske mreže.

Foto Arhiva

Dve dodine posle uvođenja tramvaja sa konjskom vučom usledio je prvi dolazak tramvaja na električni pogon.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

DANAS JE DOBAR DAN ZA SRBIJU: Vučić se oglasio sa važnim vestima (FOTO)