Kasni rekonstrukcija mosta kralja Aleksandra Prvog na Drini, pešaci trpe zbog radova

Vladimir MITRIĆ

19. 01. 2020. u 08:11

Izvođači: Oštećenja mnogo veća nego što se mislilo

Касни реконструкција моста краља Александра Првог на Дрини, пешаци трпе због радова

Foto V. Mitrić

RADOVI na rekonstrukciji starog gvozdenog mosta na Drini - mosta kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića, koji je najkraća veza između Malog Zvornika i Zvornika u Republici Srpskoj i koji je pre 90 godina podigao omiljeni srpski monarh, počeli su u septembru, ali sporo napreduju. Sredstva za rekonstrukciju mosta, dugog 150 i širokog 7,2 metra, koji služi samo za prelazak pešaka, obezbedila je Vlada Republike Srbije.

Država Srbija je braći sa leve obale Drine dala za taj posao 600.000 evra i prepustila im da sprovedu javnu nabavku, što su i učinili. Prema ocenama izvođača radova, most je mnogo oštećeniji nego što se mislilo. Pravo je čudo, kako se može čuti, što se na nekim delovima nije odvalila čelična konstrukcija, koja je baš na delu kolovoza potpuno zarđala. To, kako ističu, podrazumeva ozbiljne, osetljive i odgovorne poslove.

Rok za završetak radova je godinu dana, ali su izvođači svojevremeno naveli da bi do kraja prethodne godine mogli da rade a da povremeno otvaraju most za pešake. To se, međutim, nije dogodilo. Izvođači to pravdaju većim oštećenjima mosta pa je rizično da se most povremeno otvara.

OGORČENI su i privrednici iz Malog Zvornika, posebno oni koji imaju firme kraj mosta, njih dvadesetak, kojima je skoro stao posao. Glavni kupci bili su im iz Republike Srpske. Trpe i njihove kolege u Zvorniku, gde su na pazar svakodnevno dolazili ovim mostom mnogi kupci iz Srbije, a ne samo iz Malog Zvornika.

Znalo se da je most žila kucavica za ove gradove na Drini, da je izuzetno frekventan, ali se nije moglo naslutiti koliki je broj ljudi svakodnevno vezan i za jednu i za drugu obalu. Sada iz jednog do drugog grada može da se stigne preko mosta u Karakaju, što je duže skoro desetak kilometara.

- Dosta smo pomogli kada je reč o obezbeđivanju dokumentacije za rekonstrukciju mosta i što se tiče obezbeđenja novca za te radove, koji je dala Republika Srbija, ali sve drugo je u rukama braće i komšija iz RS - kaže Zoran Jevtić, predsednik opštine Zvornik. - Uvažavam i jedne i druge razloge, ali sam pozvao i izvođače i privrednike da zajedno sednemo i da vidimo ima li nekog rešenja.

Zoran Jevtić

PROTA Mileta Tovarević, starešina crkve u Malom Zvorniku, kojoj pripada i Mali Ostrog kod mosta, kaže da je grehota i od Boga sramota što se most ne otvara bar povremeno, podsećajući da je ovo 21. vek. Dodaje da je to velika prepreka za mnoge vernike da kraćim putem dođu na bogosluženje u hramove, u maticu, što znatan broj njih redovno čini, posebno u dane velikih praznika, kakvi su Božić i pravoslavna Nova godina.

Uzvodno, u Ljuboviji, mada je država Srbija završila sve poslove i sve pošteno platila, već dve godine stoji zatvoren novi most na Drini, koji povezuje taj grad i Bratunac, Srbiju i RS, BiH, jer vlasti BiH ne ispunjavaju svoje obaveze, dok su ih ispunile i vlasti Republike Srpske.


IME PO KTITORU

Most preko Drine izgrađen je sredstvima kralja Aleksandra Prvog Karađorđevića i Ministarstva građevine Kraljevine Jugoslavije. Gvozdeni most svečano je otvoren i osveštan 12. januara 1930. godine, a u saobraćaj ga je pustio kralj Aleksandar. Prema nekim izvorima, izgradnja mosta koštala je oko 13,5 miliona dinara, kada je odnos tadašnjeg dinara i engleske funte bio jedan prema jedan. Tadašnja opština Zvornik odlučila je da od toga dana most bude nazvan po ktitoru - kralju Aleksandru.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije