Gradnja trase do Bara: Kinezi ostaju u gudurama?
07. 06. 2018. u 08:57
Crna Gora traži privatnog partnera za nastavak radova na auto-putu Bar-Boljare. Osim CCCC i CRBC za izgradnju dve deonice zainteresovana i američka "Vekson grupa"
Budući most na Moračici
JAVNO-privatno partnerstvo je model preko kojeg će se tražiti partneri za nastavak realizacije deonica auto-puta Bar - Boljare (169,2 km), prvenstveno od Mateševa do Andrijevice (43,5 km), a zatim i do granice sa Srbijom. Ovo je poručila državna sekretarka u Ministarstvu saobraćaja i pomorstva, Angelina Živković, na konferenciji o javno-privatnim partnerstvima koja je održana u Beogradu.
Ona je, sagledavajući projekte koji se na bazi javno-privatnog partnerstva realizuju u Evropskoj uniji i politike koja se sprovodi u tom domenu, rekla da treba raditi na iznalaženju sličnih modela i za region, uz primenu kombinovanih mehanizama finansiranja - grantova, kredita međunarodnih finansijskih institucija i privatnog finansiranja. To se naročito odnosi na projekte u putnoj infrastrukturi, gde su potrebe kapitalnih ulaganja veoma visoke. I kao primer takvog partnerstva navela deonicu auto-puta na takozvanom Koridoru 11, od Požege do Boljara.
PROČITAJTE JOŠ: Ocena crnogorskih izbora: Nije bilo zloupotreba
Vlada Crne Gore je posle dužih pregovora prihvatila ponudu kineskih kompanija CCCC i CRBS za izgradnju prve i najteže deonice auto-puta od Smokovca do Mateševa u iznosu od 809 miliona evra i učešće države od 120 miliona, dok će se kreditom kod Eksim banke (na 20 godina) finansirati ostatak investicije. Ukupna cena ove kapitalne saobraćajnice oko koje se spore Crnogorci iznosi oko dve milijarde evra.
Krajem marta Vlada je potpisala memorandum o razumevanju sa kineskom kompanijom CRBC za projekat gradnje auto-puta na principima privatno-javnog partnerstva. Međutim, ovih dana procurila je vest da je i američka "Vekson grupa" zainteresovana da gradi preostale dve deonice auto-puta kroz Crnu Goru. Tu informaciju Vlada nije demantovala ali ni potvrdila.
Planirano je da se od Smokovca u startu gradi po most, pa odmah po tunel. I tako ka severu: most, tunel, vijadukt, po dve trake u oba smera. Prvi metri koji su iskopani nalaze se na 63 metra nadmorske visine, dok je kraj na Mateševu na 1.100 metara. A trasa će ići preko Moračice, tunela Klopot, Pelevog brijega, tunelom Vjeternik, Mala trava, Uvač, leva obala Tare do Mateševa. Predviđeno je da put ima 18 tunela i 13 mostova, među kojima su najzahtevniji most na Moračici (dužine jedan kilometar), naslonjen na stubove visine 180 metara, i tunel Vjeternik, dužine tri kilometra.
Kroz krš, ljute gudure do kojih na mnogo mesta ljudska noga nije ni kročila, put će posle Lutova, Lijeve Rijeke i Tuzi Ljevorečkih izbiti na Taru, na Uvac. Ovaj put nadovezaće se na ostatak kojim će se povezati sever i jug Crne Gore i biće kičma budućeg razvoja države, što dosadašnja deonica magistralnog puta Podgorica - Kolašin, kroz kanjon Platije, više ne može da prati. Osim direktnih, očekuju se i indirektni pozitivni ekonomski efekti. Platije, ipak, ostaju više kao turistički pravac nego put koji će u budućnosti, sa opasnostima koje nosi, biti glavna saobraćajnica od Srbije ka moru.
PROČITAJTE JOŠ: I NATO brani čojstvo
RADOVI
ZA gradnju auto-puta, najvećeg infrastrukturnog projekta u istoriji Crne Gore, čija je gradnja počela pre tri godine, do sada je utrošeno 390 miliona evra, pokazuju podaci Ministarstva saobraćaja. Na trasi Smokovac - Mateševo od ukupno 16 tunela, radovi se izvode na 15, a angažovano je oko tri hiljade radnika.
KREDITNO FINANSIRANjE
IZ Ministarstva finansija ranije je objašnjeno da, iako kredit za auto-put počinje da se vraća za šest godina, Crna Gora ima obavezu da plaća kamatu na zajam čim se on povuče. Iz Vlade objašnjavaju da je to razlog što je uvedena taksa od sedam centi na gorivo, od koje će se pet centi izdvajati za izgradnju auto-puta, a dva centa za finansiranje reprezentativnog sporta. Očekivanja su da se od taksi na gorivo u budžet godišnje slije devet miliona evra. Uz skok cene goriva, nepopularne mere primenjivaće se na alkohol, gazirana pića i duvan.