Darko iz Zrenjanina dizajnirao moćnog vojnog terenca: Sanjao audi, stvorio despota
24. 01. 2020. u 17:02
Kreirao MH-17, jednu od mašina za deminiranje, a potom i prvo oklopno vozilo Republike Srpske
Marčeta na prošlogodišnjem sajmu naoružanja u Beogradu Foto Privatna arhiva
ZRENjANINAC Darko Marčeta, od detinjstva je sve karte polagao na svoj crtački talenat i neverovatnu kreativnu energiju, bez obzira na to što se kao golobradi klinac oprobao u fudbalu. Bio je golman Budućnosti iz Banatskog Dvora i rodnog sela Klek koje je iznedrilo odbojkaše braću Grbić i Maju Ognjenović, i košarkaša Dejana Bodirogu. I Marčeta je svoje snove ostvario, ali ne na travnatom terenu, već na dizajnerskoj tabli. Danas ga kroz karijeru u usponu, prati osećaj zadovoljstva i ostvarenosti u pozivu u kojem je pronašao sebe.
Uporedo sa sportskim danima i osnovnom školom, Darko Marčeta je maštao da postane dizajner automobila. Zaljubljen u "audi" i njegovu "fabriku snova" u Ingolštatu, crtao je futurističke modele vozila i pravio makete od kartona.
Deceniju kasnije, posle mnogo uloženog truda, bio je na korak do zaposlenja u "Audijevoj" fabrici. Čak je i pozvan na razgovor za posao, ali spletom slučajnih okolnosti, postao je dizajner u kompaniji "Tehnički remont Bratunac" (TRB). Tu je, najpre, kreirao jednu od najsnažnijih mašina za deminiranje - MH 17, a zatim i "despota", prvo oklopno vozilo Republike Srpske.
- Kada sam upoznao Slavena Ristića, vlasnika TRB, bio im je neophodan dizajner - priča Marčeta za "Novosti". - Imali su problem oko deminera koji je za njihov ukus bio urađen previše jednostavno. "Poklopilo" se da sam u mladosti uradio jednu verziju deminera, koja je sa nekoliko meseci svakodnevnog doterivanja, do najsitnijih detalja, prerasla u najmoćniju mašinu za uklanjanje mina na tržištu - MH-17.
Pročitajte još - Srpski autobus šokirao nemačku policiju: Prešao 1,3 miliona kilometara i RASPADA SE, a u njemu vozili putnike (FOTO)
Nedugo nakon tog dizajnerskog podviga, iz TRB je stigao novi poziv, i zadatak osmišljavanja izgleda prvog oklopnog vozila Republike Srpske, čime je dizajner iz grada na obalama Begeja definitivno potvrdio talenat i znanje u ovoj oblasti.
Ipak, izazov kreiranja i doterivanja najsitnijih detalja pretvorio se u dane i dane praktičnog rada na terenu u punoj ratnoj opremi, sa vojnicima i inženjerima iz tima. Sa njima je, u borbenom oklopnom vozilu (BOV), prešao hiljade kilometara, kako bi što bolje upoznao potrebe specijalnih snaga u upravljanju i korišćenju oklopnih vozila. Naravno, uz dopune i nove skice.
- Posle poziva nije mi trebalo mnogo vremena da stvorim viziju moćnog vozila čiji će izgled pokoriti i one kojima dizajn nije bitan - govori nam Marčeta. - Da sam u potpunosti uspeo, postalo mi je kristalno jasno na proslavi Dana Republike Srpske, 9. januara, kada je premijerno predstavljen prototip "despota".
Darko sa saradnicima
.jpg)
On je zvanično promovisan u finalnoj verziji na Sajmu naoružanja i vojne opreme u Beogradu. Tada se, kako kaže naš sagovornik, više od 2.000 ljudi slikalo pored "despota", koji je u senku bacio čak i poznato austrijsko oklopno vozilo.
- Striktno sam vodio računa o svakom delu karoserije, naročito o preglednosti, a nijedan deo nije pod uglom od 90 stepeni, već je sve urađeno pod uglovima koji povećavaju nivo balističke zaštite - objašnjava Marčeta. - Uglovi su ti koji omogućavaju rikošet i sprečavaju probijanje. Jedan od osnovnih zahteva, naravno, bio je da u vozilu bude što više komfora za posadu, uz rampu koja se brzo otvara kako bi dvojica vojnika mogla da izađu u isto vreme. Važan detalj je i panoramski, stakleni krov, koji naročito pomaže u gradskim uslovima.
Ponos i zadovoljstvo zbog odlično urađenog posla, podrazumevao je nove napore na marketinškom planu i promovisanju oklopnjaka za koji su odmah interesovanje pokazali brojni kupci iz inostranstva. Ovih dana u toku je i snimanje propagandnog filma o "despotu" koji radi takođe Zrenjaninac, Istok Radovanov.
Zbog zaštite nijedan deo nije pod uglom od 90 stepeni
.jpg)
POHVALE
NE bih bio iskren kada bih rekao da mi ne prijaju mnogobrojne pohvale koje sam dobio za "despota". Ipak, posebno bih istakao one koje sam sa timom saradnika dobio od predsednika Srbije Aleksandra Vučića i ministra odbrane Aleksandra Vulina - kaže naš sagovornik.
KREIRANjE I INSPIRACIJA
UPOREDO sa planovima u oblasti vojnog dizajna, Darko Marčeta razmišlja i uveliko projektuje električne, ekološke automobile. Najveća snaga i inspiracija su mu, kako kaže, supruga i sinovi Jakša i Despot.
- Oni su centar mog sveta, trajna inspiracija u crtanju, ali i pisanju epske muzike - kaže Marčeta.