Prljavština i nemar uništavaju jedinu sačuvanu karavelu
17. 06. 2015. u 21:03
Prevozio je dva puta više putnika, dvostruko većom brzinom, na duplo veće rastojanje
PRVI mlazni putnički avion u floti "Jata" bila je "karavela", koja je u januaru 1962. sletela na stari aerodrom na Bežanijskoj kosi, najavljujući novo doba vazduhoplovstva.
- U odnosu na do tada najsavremeni avion u floti "Jata", "Konver", "Karavela" je "duplirala" sve parametre: prevozila je dvostruko više putnika, dvostruko većom brzinom, na dvostruko veće rastojanje - navodi Dragan Munižaba, kustos Muzeja vazduhoplovstva.
Mlazna avijacija s većim zahtevima od klipne pokrenula je izgradnju novih modernih aerodroma u Beogradu, Zagrebu, Prištini, Mostaru, Splitu, Zadru i Sarajevu. Do 1969. "Jat" je kupio sedam "karavela", koje su te godine prevezle neverovatnih 880.000 putnika.
Jedan avion istog tipa kupilo je i Ratno vazduhoplovstvo JNA za prevoz najviših državnih funkcionera. Letelica koja je popularno nazvana "Titova karavela" prvo je preuređivana za VIP potrebe, u Francuskoj, a zatim u britanskom "Ist Midlends erportu".
- U avion su ugrađeni dodatni rezervoari za mnogo veći dolet, čak i prekookeanski let - kaže Zoran Radojević, direktor Muzeja vazduhoplovstva. - Posle dorade avion je preuzeo "Jat", jer Vojska nije imala pilote obučene za upravljanje takvom letelicom. Sve dok je bila u našem vazduhoplovstvu, "Titovom karavelom" su upravljali najbolji letači.

- "Jat" nam je predao avion iz koga je izvađeno nekoliko desetina sedišta, uključujući i kopilotsko, a u kokpitu je od uređaja ostao samo jedan manometar, pa enterijer i nije za pokazivanje - kaže Radojević. - Nedostaju i drugi delovi, koji su skidani s ovog aviona da bi se njima kompletirale dve karavele koje je "Jat" rashodovao, a zatim prodao. Firma iz afričke zemlje kojoj su "karavele" prodate nikada ih nije platila!

- Dobrovoljci su jači na tastaturi nego na četki - zajedljivo je dobacio jedan muzealac vukući staro vatrogasno crevo prepuno rupa iz kojih je šikljala voda.

Nešto kasnije pojavio se predstavnik entuzijasta, novinar Zoran Kusovac.
- U Muzeju vazduhoplovstva se nalazi baština šest-sedam okolnih zemalja i ona ne sme da propadne - kaže Kusovac. - Svi muzeji u svetu funkcionišu na dobrovoljcima koji mogu da završavaju razne poslove, pa i stručne. Mi smo ih okupili skoro 20 stručnjaka sa zvaničnim kvalifikacijama koji mogu da budu od pomoći Muzeju. Naši dobrovoljci bi mogli da pregledaju fundus Muzeja i prepoznaju koji se delovi tu nalaze, kom tipu motora pripadaju, posle čega bi stručnjaci za određeni tip aviona imali lakši posao.
Direktor Muzeja kaže da je pomoć entuzijasta prihvatljiva i poželjna, ali samo u granicama institucionalnih pravila.
- To isključuje inventarisanje fundusa Muzeja, koje je neprihvatljivo bilo gde na svetu - rekao nam je direktor Radojević, stojeći na krilu i stružući ribaćom četkom naslage s "karavele". Nije bilo entuzijasta koji bi mu se pridružili.
Vladan
17.06.2015. 21:43
Kusovac kaze da su eksponati vlasnistvo okolnih zemalja, spominje Hrvate, stvarno jadno. Znajuci sta doticni misli o srpskom narodu, znajuci njegovog brata koji je jedan od vecih srbomrzaca u regionu, upozorio bih rukovodstvo muzeja da je najbolje da mu se zahvale na "pomoci". Da posle ne bude kasno.
@Vladan - Cisto da otvorim oci ljudima. Dobrovoljci su se pojavili u 9:00. Prvo su nas izbacili iz muzeja i rekli da pranja nema! A zatim se organizator, gospodin Kusovac, nije pojavio, niti je ikoga obavestio da nece doci. Naravno uspeo je da dodje u 11h kako bi novinari zabelezili kako on jadan sam "krvari" na tom avionu...a da se niko drugi nije pojavio. Jadan covek!Posle je te iste ljude, koji su izdvojili svoje slobodno vreme da pomognu, nazivao svakakvim imenima, sto me je verujte sramota da ponovim
@Vladan - Nemojte se razočarati - možda je došlo vreme da se oslobodimo psihopata da bi vredni ljudi digli "svoju zajednicu" iz "blata" ...
Ako karavele nisu placene onda se poklonjene a ne prodate
@Realan - Kad nekom nešto prodaš na otplatu, a on ti ne plati, to je krađa a ne poklon. JAT nije dobio pare, a da li ih je dobio neko ko je isporučio avione bez para, ne zna se...
Komentari (9)