Lakše je sa kešom, makar platili porez: U mnogim kompanijama i dalje isplaćuju gotovinu za prevoz zaposlenih

S. BULATOVIĆ

01. 02. 2020. u 09:02

Zaposleni u velikim kompanijama i dalje mahom dobijaju gotovinu na ime prevoza. U velikim sistemima nemoguće pravdanje troškova za sve radnike. Pojedini uključuju naknadu u zaradu

Лакше је са кешом, макар платили порез: У многим компанијама и даље исплаћују готовину за превоз запослених

Foto P. Milošević

PREDUZEĆA imaju pravo da ne plaćaju porez na novac kojim radnicima pokrivaju troškove prevoza na posao, ali ih sve manje to i koristi. Nova verzija Zakona o porezu na dohodak građana tera poslodavce da radnicima kupuju markicu, a ukoliko im isplaćuju gotovinu da iznos opravdaju računima za benzin ili prevoz. Većina je, međutim, rešila da odustane od neopterećene isplate. Mnogi su radnicima ovaj iznos počeli da isplaćuju kao deo plate. I na to plaćaju namet.

Ministarstvo finansija je lane najpre dalo mišljenje kojim je uvelo obavezu pravdanja troškova prevoza. Od 1. januara ovo zahteva i zakon. Na muci su svi. Velike kompanije sa puno zaposlenih ne mogu da zamisle da za svakog vode evidenciju dospelih računa. Radnici u velikom delu Srbije, međutim, nemaju mogućnost da kupuju markicu jer gradski prevoz ili nemaju ili im ne omogućava da njime dolaze i odlaze sa posla.

- Veliki sistemi su se najčešće opredelili za jednu od dve varijante - objašnjava Aleksandar Vasić, član Udruženja poslovnih savetnika Srbije. - Nastavili su da isplaćuju keš, ali ga uključuju u zaradu i plaćaju porez ili kupuju markice za prevoz. To nije bila ideja zakona, jer su sada firme oštećene. Ne ostvaruju poresko oslobađanje na koje imaju pravo. S druge strane u Beogradu gradskim prevozom je moguće otići i vratiti se sa posla, ali to u mnogim delovima Srbije nije moguće. Male firme pokušavaju da naprave sistem da plaćaju gotovinu i pravdaju to računima.

Slično je i u drugim delovima Srbije. Većina je ostala pri isplati gotovine, ali ih to više košta.

- Najčešće se pribegava isplati prevoza kao dela plate, jer je to najjednostavnije - čuli smo u jednoj novosadskoj knjigovodstvenoj agenciji. - U tom slučaju taj iznos se oporezuje, ali sve druge varijante su komplikovanije. U Novom Sadu ljudi u prigradskim naseljima kupuju markicu za gradski prevoz, ali mnogi drugi na posao dolaze kolima, i to ne sami. Dolaze sa kolegom. Ko bi to izračunao i dokumentovao računima za prevoz. Pribegavamo ovom načinu, ali nije u redu jer bi to trebalo da bude neoporezovan trošak.

Zakon koji promoviše kupovinu karata za javni prevoz u neravnopravan položaj je doveo sve kolege koji ga ne koriste. Bilo da na posao idu pešice, biciklom, automobilom.... Bilo da bi želili da dolaze autobusom, ali do njihove firme ne vozi ili ne u odgovarajuće vreme.


UNAZAĐEN POSLOVNI AMBIJENT

RAČUNOVOĐE okupljene oko Računovodstvene komore Srbije apelovale su na nadležne da ne uvodi pravdanje isplate keša. I oni ističu da se zaposleni dovode u neravnopravan položaj.

- Šta da rade ljudi u unutrašnjosti gde nema gradskog prevoza i gde se radnici snalaze na razne načine. To je prava diskriminacija - smatra Snežana Mitrović, predsednik ovog udruženja. - Nezamislivo je da na benzinskim pumpama daju račun i da kucaju ime čoveka. To je unazađen poslovni ambijent, unazađene pomoćne evidencije blagajne i prostor za diskriminaciju radnika, posebno onih sa najnižim zaradama. Oni su početkom meseca tih 3.914 koristili da prežive ali i da obezbede prevoz.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Zorica

01.02.2020. 17:44

Da, Snežana potpuno ste u pravu, besmisleno je pravdanje troškova koja se isplaćuju za prevoz na posao i s posla, s obzirom da je promenjeno Mišljenje ministarstva finansija o dokumentovanju troškova prošle godine. Trebalo bi da ostane kao i pre sa "Izjavom zaposlenog" i "Odlukom pravnog lica" da se neoporezivi iznos koristi za dolazak i odlazak sa posla. Srdačan pozdrav

Mira

02.02.2020. 18:23

@Zorica - da li je to mišljenje Iz juna 2019. Mnogo pre izmene Zakona o porezu na dohodak gradjana..

Mira

02.02.2020. 18:51

@Zorica - Zašto izmena Zakonske odredbe i navodjenje da naknada mora biti dokumentovana u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju ili drugim dokumentom neoporezivo do 3.914,00 dinara? Da li ćemo raditi po mišljenjima MF donešenim pre izmene zakona? I da li je bila ootrebna izmena zakona ako se dokumentovanom isplatom smatrala i prema ranijoj odredbi zakona isplata naknade u skladu sa Odlukom poslodavca i dokazom o isplati naknade?