Prevoznici traže spuštanje starosne granice za „D“ kategoriju: Srbiji nedostaje 8.000 vozača autobusa i kamiona

S. B. - P. Ž.

22. 11. 2019. u 10:41

Превозници траже спуштање старосне границе за „Д“ категорију: Србији недостаје 8.000 возача аутобуса и камиона

Depositphotos

Srpskim preduzećima nedostaje najmanje 2.000 vozača autobusa i još oko 6.000 kamiondžija. Prevoznici predlažu nižu starosnu granicu za dobijanje "D" kategorije

POSAO bi u ovom momentu moglo da nađe najmanje 2.000 vozača autobusa i oko 6.000 kamiondžija. Da ih toliko trenutno nedostaje govore procene udruženja prevoznika. Istovremeno upozoravaju da će ovaj problem iz godine u godinu biti veći, jer istu muku muče i njihove evropske kolege. Pripremaju inicijativu da se, pod određenim uslovima, snizi granica za dobijanje vozačke dozvole za "D" kategoriju. To će biti jedna od tema izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja.

Prema važećem zakonu, za volan autobusa sme da sedne vozač sa tek navršene 24 godine. Đak saobraćajne škole pravo da vozi kamion stiče po završenom trogodišnjem školovanju, sa 18 godina.


PROČITAJTE JOŠ: "To su zlonamerna tumačenja i potpuno neistinita": Šaranović o planovima za Kraš

- Učenici ne mogu trenutno tokom školovanja da se opredele da budu vozači autobusa. Oni dobijaju "C" kategoriju, a tek posle pet godina mogu da polažu za "D" kategoriju - objašnjava Mirko Vučinić, predsednik Udruženja "Panona transport". - Mi predlažemo da postoji izbor, a da oni koji završe tri godine saobraćajne škole mogu da dobiju probnu dozvolu na pet godina. Imali bi obaveznu praksu od godinu dana kod licenciranog prevoznika. U tom periodu smeli bi da voze samo autobus bez putnika. I to u pratnji vozača sa najmanje pet godina iskustva. Mi pričamo samo o mladima koji završe saobraćajnu školu.

Prevoznici smatraju da bi Ministarstvo unutrašnjih poslova i Saobraćajni fakultet uticali, odbnosno određivali način i sadržaj obuke.

- Tako bismo dobijali kompletnog vozača na kraju - dodaje Vučinić. - Sada kamion mogu da voze sa 18 godina. Važno je znati da sigurno 70 odsto prevoza se odnosi na dnevne migracije. To znači da ljudi svakog dana idu vozilioma iz jedne u drugu tačku. I kada to ne možete da servisirate, nastaje ozbiljan problem.


SVE VEĆE POTREBE

PROŠLE godine prevoznici u Evropi mogli su za 20 odsto da povećaju broj vozača, ali nisu imali kadra da te pozicije popuni. Jaz između potreba i mogućnosti je sve veći. U Srbiji ima između 90.000 i 100.000 profesionalnih vozača. Za volanom autobusa je njih oko 16.000. Manjak u evropskim zemljama je veliki rizik i za naše poslodavce, jer radnici lako odlaze u inostranstvo.


PROČITAJTE JOŠ: Za zaštitu životne sredine u Srbiji - 3,8 milijardi dinara

DO DOZVOLE 60.000 DINARA

VOZAČI koji bi da se dokvalifikuju da bi upravljali kamionima moraju da imaju dozvolu za "B" kategoriju, najmanje 21 godinu i spreme novac za obuku. Za "C" kategoriju sledi 15 časova praktične obuke i sedam teorije, što sa testom i ispitom košta oko 60.000 dinara. Za "D" kategoriju neophodno je da imaju "C" i "CE" kategoriju, sledi im sedam časova teorije, deset praktične nastave. Sve sa testom i ispitom ih košta oko 70.000 dinara.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (20)

Tarabic

22.11.2019. 11:00

Ova vlast čega se god dohvatila urušila je sve. Danas sirotinja nema 2000 evra da bi uzela vozačku dozvolu D kategorije a onaj ko ima nuje mutav da radi kod kaste za 50.000 dinara

Раде

22.11.2019. 11:02

Најважније је да то кошта и што више да кошта, нереално много да кошта о да ће бити потаман....

Bibliotekar

22.11.2019. 11:03

Problem je u ceni testova, vožnje, i kartice vozača. Na kraju izadje preko 1000€. I traje mesecima. Onaj kome treba posao nema taj novac i vreme. Jedino kod zelenaša da pozajmi. Tako da uz njihovu kamatu i vreme. To nije baš lako. Ali sad će mini šengen pa će doći iz Albanije.

Branko

23.11.2019. 03:47

@Bibliotekar - Najveci je problem jako niske cene transporta a gorivo skupo kad se Pridrzavaju zakona evropske unije sto se nedigne cena transporta Kao i u nemackoj i eto velike plate i novi kamioni i odma bezbednost Na putu i eto resenja a ne taksi da ima vecu cemu po kilometru od Kamiona

Nele

22.11.2019. 11:03

Platite vise radnika.Pre svega ga cenite kao coveka.Ne terajte ga da radi sa dva tahografa.I bice radnika.Niko nece ici u Nemacku za 1800 evra ako moze u svojoj zemlji da zaradi 1000 evra,ali uz to da je cenjen i kao radnik ali i kao covek.

Mikzak

22.11.2019. 11:42

vozaca ima dovoljno,samo ih treba posteno platiti za posao koji obavljaju.a ne da neko drugi zaradjuje milione a vozac da odgovara i za putnike i za vozilo

NN

22.11.2019. 11:43

Prevoznici neka povećaju plate pa im radnici neće ići iz firme. Država nek vrati smisao železnici i problem će se sam rešiti.

tako to ide

22.11.2019. 12:01

Nema od toga nista. Neko je namerno od dobijanja vozackih dozvola svih kategorija napravio nauku u rangu nuklearne fizike, a sve sa ciljem zgrtanja para.

Sale

22.11.2019. 12:43

Problem su niske plate u Srbiji...Lako se zaposljavaju u Evropi za 5 puta vecu Ovo je jedini.razlog !....

Никола

22.11.2019. 12:45

Докле да се спусти старосна граница? До 17 или 18 година? Хоће ли одељенски председник да вози своје другаре на екскурзију у Будимпешту? Где је ту безбедност путника? Нека превозници подигну плате возачима, па онда неће недостајати возача. Проблем је у платама, не у старосној граници.

Vozac

22.11.2019. 15:46

Podhitno ukinuti da se ima C kategorija dve godine da bih moglo da se polaze za D kategoriju.

Drajver

23.11.2019. 08:12

Gazde nemaju pare da podignu plate vozacima a samo kupuju nove kamione. Nije potrebno smanjivati starosnu granicu vec olaksati i pojeftiniti proces sticanj dozvole. Sada je drzava izmislila licence koje placamo 50 e. 100.000 vozaca x 50 e. To je navodno sto vozac koji ima licencu bezbedan a ovaj drugi nije. Licencu dobij svako ko plati 50e bez obzira da li je seo u kamion makar kao stoper. Toliko o drzavi u kojoj prof. vozaci placaju vece kazne za monimalan prekrsaj nego u Nemackoj.

Vasa

23.11.2019. 13:40

Obavezno da ostane 21.god. da bi vozio autobus moras da imas iskustvo.koje se stice na kamionu.,a ne pravo sa polaganja u autobus i jos da vozis putnike NECUVENO PRAKSA PRVO

Gio

23.11.2019. 22:11

Ljudi daju velike pare za ta kategorije a onda u traženju posla nailaze samo na oglase gde ti treba 3 do 5 god iskustva!

Srki

23.11.2019. 22:31

Kako se uporno trude i rade da rese problem a plate ostanu iste. Trzisna ekonomija je cudo. Do juce saveznik a danas i sutra plati pa klati. Samo kes. 1300 evra minimum. Pozdrav iz Slovenije i mojih 2000 evra.

Milan

20.01.2020. 20:37

Samo povećanje zarada i uslovi rada kao u Evropi i nema problema vratiće se kolege iz Evrope ipak kod kuće je najbolje.Idite u tom pravcu i rešićete problem hvala.