Prevoznici traže spuštanje starosne granice za „D“ kategoriju: Srbiji nedostaje 8.000 vozača autobusa i kamiona
22. 11. 2019. u 10:41

Depositphotos
Srpskim preduzećima nedostaje najmanje 2.000 vozača autobusa i još oko 6.000 kamiondžija. Prevoznici predlažu nižu starosnu granicu za dobijanje "D" kategorije
POSAO bi u ovom momentu moglo da nađe najmanje 2.000 vozača autobusa i oko 6.000 kamiondžija. Da ih toliko trenutno nedostaje govore procene udruženja prevoznika. Istovremeno upozoravaju da će ovaj problem iz godine u godinu biti veći, jer istu muku muče i njihove evropske kolege. Pripremaju inicijativu da se, pod određenim uslovima, snizi granica za dobijanje vozačke dozvole za "D" kategoriju. To će biti jedna od tema izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja.
Prema važećem zakonu, za volan autobusa sme da sedne vozač sa tek navršene 24 godine. Đak saobraćajne škole pravo da vozi kamion stiče po završenom trogodišnjem školovanju, sa 18 godina.
PROČITAJTE JOŠ: "To su zlonamerna tumačenja i potpuno neistinita": Šaranović o planovima za Kraš
- Učenici ne mogu trenutno tokom školovanja da se opredele da budu vozači autobusa. Oni dobijaju "C" kategoriju, a tek posle pet godina mogu da polažu za "D" kategoriju - objašnjava Mirko Vučinić, predsednik Udruženja "Panona transport". - Mi predlažemo da postoji izbor, a da oni koji završe tri godine saobraćajne škole mogu da dobiju probnu dozvolu na pet godina. Imali bi obaveznu praksu od godinu dana kod licenciranog prevoznika. U tom periodu smeli bi da voze samo autobus bez putnika. I to u pratnji vozača sa najmanje pet godina iskustva. Mi pričamo samo o mladima koji završe saobraćajnu školu.
Prevoznici smatraju da bi Ministarstvo unutrašnjih poslova i Saobraćajni fakultet uticali, odbnosno određivali način i sadržaj obuke.
- Tako bismo dobijali kompletnog vozača na kraju - dodaje Vučinić. - Sada kamion mogu da voze sa 18 godina. Važno je znati da sigurno 70 odsto prevoza se odnosi na dnevne migracije. To znači da ljudi svakog dana idu vozilioma iz jedne u drugu tačku. I kada to ne možete da servisirate, nastaje ozbiljan problem.
SVE VEĆE POTREBE
PROŠLE godine prevoznici u Evropi mogli su za 20 odsto da povećaju broj vozača, ali nisu imali kadra da te pozicije popuni. Jaz između potreba i mogućnosti je sve veći. U Srbiji ima između 90.000 i 100.000 profesionalnih vozača. Za volanom autobusa je njih oko 16.000. Manjak u evropskim zemljama je veliki rizik i za naše poslodavce, jer radnici lako odlaze u inostranstvo.
PROČITAJTE JOŠ: Za zaštitu životne sredine u Srbiji - 3,8 milijardi dinara
DO DOZVOLE 60.000 DINARA
VOZAČI koji bi da se dokvalifikuju da bi upravljali kamionima moraju da imaju dozvolu za "B" kategoriju, najmanje 21 godinu i spreme novac za obuku. Za "C" kategoriju sledi 15 časova praktične obuke i sedam teorije, što sa testom i ispitom košta oko 60.000 dinara. Za "D" kategoriju neophodno je da imaju "C" i "CE" kategoriju, sledi im sedam časova teorije, deset praktične nastave. Sve sa testom i ispitom ih košta oko 70.000 dinara.
Zabrinuti
22.11.2019. 10:57
A sa podignete zarade!!!
Ova vlast čega se god dohvatila urušila je sve. Danas sirotinja nema 2000 evra da bi uzela vozačku dozvolu D kategorije a onaj ko ima nuje mutav da radi kod kaste za 50.000 dinara
Најважније је да то кошта и што више да кошта, нереално много да кошта о да ће бити потаман....
Problem je u ceni testova, vožnje, i kartice vozača. Na kraju izadje preko 1000€. I traje mesecima. Onaj kome treba posao nema taj novac i vreme. Jedino kod zelenaša da pozajmi. Tako da uz njihovu kamatu i vreme. To nije baš lako. Ali sad će mini šengen pa će doći iz Albanije.
@Bibliotekar - Najveci je problem jako niske cene transporta a gorivo skupo kad se Pridrzavaju zakona evropske unije sto se nedigne cena transporta Kao i u nemackoj i eto velike plate i novi kamioni i odma bezbednost Na putu i eto resenja a ne taksi da ima vecu cemu po kilometru od Kamiona
Komentari (20)